طرح های شکست خورده مقابله با آلودگی هوا

گروه اجتماعی- عضو مجمع نمایندگان تهران گفت: وضعیت هوا و افزایش میزان آلاینده ها در تهران به شدت می شود اما هیچ گونه عزم جدی برای مقابله با این مساله مشاهده نمی شود.

 

به گزارش افکارخبر، فاطمه آلیا با بیان این مطلب اظهار کرد: هر سال با آغاز نیمه دوم سال میزان آلاینده ها چند برابر افزایش می یابد و مسوولان دولتی نیز نسبت به این معضل اطلاعات کافی دارند اما متاسفانه با این وجود تاکنون راهکار عملی مناسبی برای رفع وکاهش آلودگی ارائه نشده است.

وی درباره اظهارات مسوولان سازمان حفاظت از محیط زیست مبنی بر انجام اقداماتی برای رفع این معضل بیان کرد: تاکنون هیچ اقدامی از سوی این سازمان و یا سایر ارگان های دولتی مشاهده نشده است.

وی تاکید کرد: بر اساس قانون، دولت موظف است نسبت به توسعه حمل و نقل عمومی اقدام کرده و برای این کار بودجه اختصاص دهد این در حالی است که در چند سال گذشته متاسفانه دولت حتی یک ریال بابت این مهم پرداخت نکرده است.

وی افزود: شهرداری در رأس مدیریت شهری پایتخت تاکنون با تمام توان خود اقدام به خرید اتوبوس های شهری کرده اما این اقدامات کافی نیست و بودجه شهرداری کفاف نوسازی و تجهیز این ناوگان را نمی دهد زیرا اکنون بسیاری از اتوبوس های شهری فرسوده در شهر تردد دارند که بر میزان آلاینده ها می افزایند.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: شهرداری در چند سال گذشته اقدام به توسعه شبکه مترو کرده اما به دلیل کمبود منابع مالی قادر به تسریع این پروژه نیست.

وی خاطر نشان کرد: این که هنگام افزایش میزان آلاینده ها مسوولان جلسات فوری می گذارند بیشتر مانند یک مسکن است که برای چند روز از شدت بحران می کاهد اما در واقعیت تعطیلی مدارس، ادارات و ... نتیجه ای جز ضرر ندارد.

وی توضیح داد: دو راه‌حل اساسی برای مقابله با آلودگی هوا وجود دارد؛ نخست اینکه باید موضوع توسعه مترو با اختصاص اعتبارات مناسب با شدت بیشتری مورد پیگیری قرار گیرد و همه امکانات در اختیار شهرداری‌ داده شود زیرا با توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو میزان ترددها از سطح خیابان ها به زیر زمین کشیده می‌شود و در نتیجه از تعداد تردد خودروهای شخصی کاسته می شود.

آلیا ادامه داد: دوم اینکه با توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و قرار دادن وسایل نقلیه ارزان و سریع در اختیار شهروندان حتم بدانید کسی تمایلی به استفاده از خودروی شخصی نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: متاسفانه با شرایط فعلی و وضعیت نامناسب اتوبوس ها، ازدحام جمعیت در مترو کسی رغبتی به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی نخواهد داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: دولت و سایر ارگان ها باید در مورد طرح هایی مانند زوج و فرد تجدید نظر کنند زیرا تجربه سال های اخیر نشان می دهد این طرح نیز شکست خورده است زیرا خودروهای فرسوده با توجه به پلاک خود می توانند وارد محدوده طرح زوج و فرد شده و بر شدت آلودگی هوا بیافزایند.

وی گفت: دولت و سازمان حفاظت از محیط زیست برای حل معضل آلودگی هوا باید از سیاسی کاری بپرهیزند زیرا این مساله تاثیر مستقیم بر جان و سلامت شهروندان دارد.

وی خواستار شد: دولت علاوه بر پرداخت سهم شهرداری بابت توسعه حمل و نقل عمومی باید تسهیلات لازم به منظور نوسازی خودروهای فرسوده را در اختیار متقاضیان قرار دهد.

آلیا در پایان اظهار کرد: میزان آلودگی هوا در تهران به راحتی احساس می شود و اینکه مسوولان منتظر وزیدن باد و یا بارش باران باشند تا آلودگی فروکش کند اصلا قابل قبول نیست.