شانس از ابتکار روی برگرداند

گروه اجتماعی – عضو مجمع نمایندگان تهران گفت: دولت و به ویژه سازمان حفاظت از محیط زیست هیچ گونه اقدام مناسبی برای کاهش آلودگی هوا در تهران انجام نداده اند.

 

به گزارش افکارخبر، سید مهدی هاشمی با بیان این مطلب اظهار کرد: چند روزی است که نفس شهروندان به  دلیل آلودگی بیش از حد هوا به شماره افتاده و تنگ شده است.

 

وی افزود: مسوولان دولت یازدهم و به ویژه خانم ابتکار از وضعیت آلودگی هوای پایتخت در دولت های قبلی بسیار انتقاد کردند به طوری که همه شهروندان انتظار داشتند وضعیت هوا بسیار خوب شود اما متاسفانه این مساله آرزویی بیش نبود.

رییس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: معضل الودگی هوا چند سال متوالی است که گریبان تهرانی ها را گرفته اما مسوولان تاکنون نتوانسته اند طرح و یا برنامه ای برای کنترل و کاهش آلاینده ها ارائه دهند.

وی عنوان کرد: بررسی ها نشان می دهد اقدامات مقطعی و کوتاه‌ مدت گره این مشکل را باز نکرده و نمی کند بنابراین مسوولان باید دست ازآزمون و خطا برداشته و طرح های کارشناسی شده بلند مدت و کارآمد ارائه دهند.

هاشمی تاکید کرد: برای حل معضل آلودگی هوا برنامه های کوتاه ‌مدت، میان‌ مدت و بلند مدت را در کنار یکدیگر باید در نظر گرفت و اجرایی کرد.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه دولت های مختلف هیچ کدام برای کاهش آلودگی هوا عزم جدی نداشته اند زیرا هنوز وضعیت حمل و نقل عمومی هیچ گونه ارتقایی نداشته است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: گسترش و توسعه حمل‌و‌نقل عمومی به ویژه مترو، بالا بردن کیفیت سوخت و کیفیت ساخت خودروها از جمله راهکارهای اساسی مقابله با آلودگی هواست.

وی توضیح داد: خودروهای تولید داخل هنوز از استانداردهای لازم  برخوردار نبوده و سوخت زیادی مصرف کرده و در مقابل بر میزان آلاینده ها می افزایند بنابراین تا زمانی که خودروها از استانداردهای لازم برخوردار نباشند نمی توان انتظار داشت آلودگی هوا کاهش یابد.

وی گفت: دولت هرچه سریعتر باید توسعه حمل‌ونقل عمومی را در صدر برنامه ها قرار دهد زیرا در این صورت می توان انتظار داشت مردم از خودروهای شخصی استفاده نکنند.

هاشمی خاطر نشان کرد: از ابتدای سال شانس با سازمان حفاظت از محیط زیست و دولت یار بوده زیرا شاهد وزش بادهای فراوان و  بارندگی های بسیار بودیم اما وضعیت چند روز اخیر نشان داد که اگر طبیعت به کمک ما نیاید ارگان ها و دستگاه های مسوول قادر به رفع این معضل نیستند