استقرار هفت هزار اتوبوس در مرزها برای انتقال زوار

به گزارش افکارخبر، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت  که به منظور بررسی وضعیت خدمات دهی به زائران اربعین در جاده نجف- کربلا حضور یافته بود، ظهر امروز چهارشنبه با حضور در موکب علی بن موسی الرضا (ع) عمود 657 سازمان بسیج شهرداری تهران از این موکب بازدید و از نحوه خدمات رسانی به آن اطلاع یافت.

وی ضمن گفتگو با محسن پیرهادی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران و مسئول این موکب، در حاشیه این بازدید با خبرنگار افکار خبر گفتگو کرد و به سوالات ما پاسخ داد.

رئیس سازمان حج و زیارت  در پاسخ به سوالی در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای بازگشت زائران اربعین حسینی گفت: جهت تسهیل در برگشت زائران، مرز از امروز یک طرفه شده است تا زائرانی که بر می گردند، بتوانند به راحتی از از گیت ها عبور کنند.

وی با اشاره به بازدید امروز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور از مرز افزود: امروز چهارشنبه به اتفاق آقای جهانگیری از مرز شملچه بازدید کردیم که وضعیت خوبی در آنجا برقرار است.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به تهیه و تدارک اتوبوس جهت برگرداندن زائران از کربلا به نجف تصریح کرد: قرار است تا 2 هزار 250 دستگاه وسیله  نقلیه بزرگ و از جمله اتوبوس سپاه را که وارد عراق کرده بودیم، از آخرین ایستگاه کربلا زائران را سوار و تا نجف حمل کنند و از آنجا هم 400 دستگاه اتوبوس تدارک دیدیم تا زائران به سر مرز کشورمان منتقل شوند.

اوحدی با اشاره به تهیه اتوبوس از ابتدای مرز ایران برای انتقال زائران به سراسر کشور گفت: بیش ازهفت هزار اتوبوس در مرزهای مهران، شلمچه و چزابه مستقر هستند تا زائران را به شهرهایشان منتقل کنند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ورود برخی از زائران بدون ویزا به داخل عراق از طریق مرز مهران که موجب دلخوری و ناراحتی مسئولین عراقی شده، گفت: ما با مسئولین عراقی تفاهم کردیم که حتما زائران با گذرنامه و ویزا وارد عراق شوند. عراق میزبان است و مردم عراق با عشق و علاقه در حال پذیرایی از زائران ایرانی هستند. بنابراین از زوار انتظار می رود تا اخلاق و قانون را رعایت کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در روز گذشته برخی زوار با فشار و باز کردن مرز مهران وارد عراق شدند، تصریح کرد: نباید این کار انجام می شد چون ما با عراقی ها تفاهم کردیم و قول دادیم که زائران حتما با گذرنامه و ویزا وارد شوند.

متاسفانه برخی از زائران بدون ویزا وارد عراق شدند که موجب دلخوری مسئولین عراقی شده و آنها بیانیه ای هم در این زمینه صادر کردند.

اوحدی اظهار امیداوری کرد تا سال آینده در هماهنگی با وزارت خارجه و وزارت کشور عراق، حداقل یک ماه و نیم تا 2 ماه زودتر از اربعین ویزای اربعین با تاریخ و مرز مشخص صادر شود. البته این امر منوط به تعامل دولت عراق با ماست.

وی در خصوص تکلیف زائرانی که بدون ویزا وارد عراق شدند نیر گفت: آنهایی که بدون ویزا وارد عراق شدند، در برگشت یک کنترلی انجام می شود. البته این عده نباید بدون ویزا وارد عراق می شدند.

موکب علی بن موسی الرضا (ع) سازمان بسیج شهرداری تهران از 12 روز پیش در جاده نجف –کربلا احداث شده و تا کنون خدمات زیادی به زائران اربعین حسینی ارائه کرد.

ظهر امروز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور کشورمان، عبدالرضا رحمانی فضلی  وزیر کشور، حسن دانایی فر سفیر ایران در عراق و هیئت همراه از این موکب بازدید کردند و ناهار مهمان این موکب بودند.

صبح دیروز نیز چمران رئیس شورای شهر تهران به همراه حافظی ، قناعتی ، شجاع پوریان با حضور در این موکب در جریان خدمات سازمان بسیج شهرداری تهران به زائران اربعین حسینی (ع) قرار گرفتند.

همچنین محمد باقر قالیباف شهردار تهران نیز عصر دیروز در این موکب حضور یافت و در مراسم عزاداری اباعبدالله حسین (ع) شرکت کرد.

محسن پیرهادی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران مسئول این موکب نیز نحوه خدمات رسانی به زائران در این موکب را برای این مسئولین توضیح داد.

پذیرایی از زائران از جمله توزیع ناهار، شام و صبحانه از خدمات این موکب به زائران اربعین حسینی است.