واکنش عراقچی به گزارش آمانو

به گزارش افکارخبر، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در واکنش به گزارش آمانو درباره PMD  گفت: گزارش ارزیابی نهایی آژانس درباره مسائل گذشته نشان می‌دهد که هیچ نشانه‌ای از یک برنامه نظامی هسته‌ای و یا انحراف مواد هسته‌ای در ایران پیدا نشده و صلح‌آمیز بودن برنامه ایران اثبات شده است. حالا نوبت 1+5 است که موضوع را در شورای حکام ببندند. 

*همه اقدامات در زمینه مسائل گذشته به طور کامل به سرانجام رسیده و موضوع PMD پشت سر گذاشته شده

وی عنوان کرد: آژانس در گزارش خود ضمن اشاره به همکاری‌های کامل ایران با آژانس بر طبق نقشه راه اذعان کرده است که این همکار‌ی‌ها آژانس را قادر ساخته تا ارزیابی نهایی خود از موضوع PMD را ارائه کند.

عراقچی تاکید کرد: بنابراین می‌توان گفت که همه اقدامات در زمینه مسائل گذشته به طور کامل به سرانجام رسیده و موضوع پی ام دی پشت سر گذاشته شده است.

وی افزود: در گزارش آژانس هیچ عبارتی مبنی بر عدم پایبندی ایران به تعهداتش طبق NPT وجود ندارد. آژانس همچنین تایید کرده که هیچ علامتی مبنی بر انحراف مواد هسته‌ای در ایران پیدا نشده است. بدین ترتیب این گزارش بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران صحه گذارده و راه را بسته شدن موضوع در شورای حکام همواره می‌کند. بنابراین کشورهای عضو گروه 1+5 اکنون می‌بایست بر طبق بند 14 برجام قطعنامه‌ای را با هدف بستن موضوع به شورای حکام ارائه کنند و شورای حکام نیز نسبت به تصویب این قطعنامه و بستن پرونده مبادرت کند. 

وی گفت این اقدام ظرف دو هفته آینده صورت خواهد گرفت.

عراقچی در پاسخ به سؤالی مبنی بر ادعای وجود چرخه سوخت اعلام نشده در ایران اظهار داشت: آژانس به صراحت در ارزیابی نهایی خود تایید می‌کند که هیچ نشانه‌ای مبنی بر وجود چرخه سوخت اعلام نشده در ایران وجود ندارد.

معاون وزیر خارجه همچنین در پاسخ به پرسشی در رابطه اتهامات مربوط به تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای بر مبنای اسناد دریافتی از منابع خارجی، گفت: آژانس در این گزارش صریحا اعلام کرده است که هیچ علامت و نشانه‌ای مبنی بر فعالیت‌های مرتبط با ساخت سلاح هسته‌ای براساس اسناد ادعایی پیدا نکرده است.

وی در رابطه با موضوع مریوان اظهار داشت که آژانس در گزارش خود اذعان کرده است که ادعای انجام انفجارات آزمایشی درمنطقه مریوان درست نیست و تلویحا بر ادعای ایران که همواره بر ساختگی بودن این موضوع تاکید داشت صحه گذارده است.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آژانس ادعا کرده قبل از سال 2003 فعالیت‌های اندکی در رابطه با بعضی فناوری‌های با کاربرد دوگانه مرتبط با ساخت سلاح هسته‌ای در ایران انجام شده است، گفت: شاید تنها نکته قابل تامل در گزارش آژانس همین اشاره به مطالعه در رابطه با برخی فناوری‌های دومنظوره باشد. اولا باید گفت که  مطالعه در مورد تمامی فناوری‌های دو منظوره در ایران تنها برای مقاصد صلح‌آمیز و یا متعارف بوده است. ثانیا مطالعه در خصوص چنین فناوری هایی در کشورهای دیگر نیز معمول است و انجام می‌شود. مهم این است که مواد هسته‌ای به سمت مقاصد غیر صلح‌آمیز منحرف نشوند و در واقع وظیفه اصلی آژانس نیز تایید عدم انحراف است.

*عکس هوایی معتبری به آژانس نشان داده‌ایم

عراقچی در پاسخ به سؤالی مبنی بر ادعای وجود مخزن آزمایش در پارچین در سال 2000 بر اساس عکس‌های ماهواره‌ای اظهار داشت: یک سؤال مهم این است که در سال‌های 2004 و 2005 که آژانس بر اساس عکس‌های ماهواره ای درخواست دسترسی و بازدید از پارچین را کرد به چنین عکس‌هایی استناد نشد. مضافا اینکه ما عکس هوایی معتبری به آژانس نشان داده‌ایم که خلاف ادعای آژانس را نشان می‌دهد. به هرحال در بازدید مدیرکل آژانس از محل، وی به چشم خود دید که مخزنی وجود ندارد و گزارش آژانس نشان می‌دهد که در نتایج آنالیز نمونه‌های جمع آوری شده نیز این ادعاها تأیید نشده است.

عراقچی تاکید کرد: شاید مهمترین نکته این گزارش آن است که ارزیابی نهایی آژانس بسیاری از ادعاهای گذشته را رد کرده یا مورد تردید قرار داده است. 

عراقچی در پایان گفت البته طبیعی است بسیاری از موضوعاتی که مربوط به سال‌های خیلی دور هستند را نمی‌توان به صورت کامل و 100 درصد روشن ساخت. به همین جهت مدیرکل آژانس خود نیز تایید می‌کند که گزارشش سیاه یا سفید نخواهد بود. البته ما به واسطه حفظ خطوط قرمز و بر اساس منافع و امنیت ملی خود نمی‌توانستیم همه گونه دسترسی به آژانس بدهیم و به همین دلیل در نقشه راه توافق شده، آن مواردی را قبول کردیم که از یک طرف خطوط قرمزمان حفظ شود و از طرف دیگر آژانس بتواند در موقعیتی قرار گیرد که ارزیابی نهایی خود را ارائه دهد.

*طرف‌های مقابل به تعهدات خود از جمله بستن موضوع PMD در جلسه 24 آذر شورای حکام عمل ‌کنند

وی افزود: همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ایران نداشته و نخواهد داشت. اکنون که بی اعتباری ادعاهای گذشته به اثبات رسیده و صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران بر همگان آشکار شده است، طرف‌های مقابل نیز باید به تعهدات خود از جمله بستن موضوع به اصطلاح PMD در جلسه 24 آذر شورای حکام عمل ‌کنند.