حمایت دستگاه اطلاعات ترکیه از داعش+تصاویر

به گزارش افکارخبر ، سقوط جنگنده "سوخو" روسی سوالات زیادی را در ذهن کارشناسان و تحلیلگران ایجاد کرده که دلیل اقدام ترکیه چه بوده است؟ ترکیه با توجه به اینکه یکی از مخالفان جدی دولت، ملت و نظام سوریه بوده ؛ لذا تلاش می‌کند که به هر شکل ممکن به این کشور لطمه بزند که نمونه این لطمات حمایت از تروریست‌ها تکفیری داعش است.

 

ترکیه و دستگاه اطلاعاتی این کشور (MIT) از سال 2011 یک برنامه مدون برای سرنگونی "بشار اسد" رئیس جمهور قانونی سوریه داشتند که در این پروسه حمایت‌های تجهیزاتی و نظامی، پزشکی و درمانی، مالی و ... انجام شده است.

** "فیدان" و حمایت از داعش

"هاکان فیدان" رئیس سابق دستگاه اطلاعات ترکیه از ماه می سال 2010 به این سمت منصوب شد و لذا از همان سال برنامه ضربه زدن به نظام "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه به صورت مقدماتی کلید خورد. "فیدان" علیرغم راهبردهایی که یک دستگاه اطلاعاتی برای مخفی سازی داده‌های خود استفاده می‌کند، سعی کرد از طریق یک سایت رسمی با خبرنگاران ارتباط برقرار کند.

 

حمایت

حمایت

 

"رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور کنونی ترکیه با توجه به سیاست‌هایی که در ذهن می‌پروراند، یکی از مواردی که در ذهن داشت، احیاء امپراطوری عثمانی بود که برای احیاء چنین امپراطوری حضور و نقش‌آفرینی در سوریه و داشتن نیروهای مسلح و دستگاه اطلاعاتی برای رئیس جمهور ترکیه ضروری بود.

**حمایت "دستگاه اطلاعات ترکیه" از داعش؛ از "دیرالزور تا کرکوک"

 

ترکیه به عنوان کشوری که در زمینه منابع نفتی به نظر غنی نمی‌رسد، سعی می‌کرد تا با ضربه زدن به کشورهای همسایه چاه‌های نفت کشورهای اطراف خود را در دست بگیرد و لذا دستگاه اطلاعاتی این کشور در راستای راهبرد تسلط بر چاه‌های نفتی منطقه از "دیرالزور تا کرکوک"، تاکتیک حمایت از داعش را پیگیری کرد.

** فروش نفت ارزان قیمت به ترکیه

با توجه به موضوع مذکور "دستگاه اطلاعات ترکیه" تا حد ویرانی کشور سوریه هرکاری که لازم بود انجام داد و امروز دولت "رجب طیب اردوغان" و "داود اوغلو" مشتری بزرگ نفت‌کش‌های داعش هستند که داعش هر بشکه نفت 159.8 لیتری را به قیمت 10 تا 20 دلار به حزب  "عدالت و توسعه" (حزب متبوع اردوغان) می‌فروشد.

پس برای آنکه داعش بتواند نفت خود را بفروشد، نیازمند این است که پیش‌زمینه‌هایی همچون اختیار حکومت، داشتن سلاح و تجهیزات سنگین و نیروی انسانی کارآزموده را داشته باشد و لذا از این طریق باید کمک‌های لازم صورت می‌گرفت که در این زمینه "میت" نقش همفرسازی در کمک به تروریست‌های داعش در گذرگاه "ابوکمال" در مرز عراق و سوریه و گذرگاه "مرشد پینار" در مرز ترکیه و سوریه داشت.

 

حمایت

 

 رسانه‌های روسیه همراه با انتشار این عکس گزارش‌هایی درباره اقدام ترکیه در خرید نفت از داعش نوشتند؛ روزنامه مصری  "الیوم السابع" نوشت؛ رسانه‌های روسیه تاکید کردند احتمال دارد  "بلال اردوغان" مستقیماً در بازار سیاه و خرید نفت از تروریست‌ها حضور دارد.

* همکاری ترکیه با داعش در قاچاق نفت سرقت شده

"ولید المعلم" وزیر امور خارجه سوریه درباره حمایت ترکیه از داعش اظهار داشت:  ( دولت ) ترکیه، زمینه قاچاق نفت سرقت شده از سوریه و عراق توسط داعش به داخل اراضی ترکیه را فراهم می‌کند، تا این نفت به دیگر بنادر منتقل شوند.

"معلم"  با اشاره به اقدام ترکیه در سرنگون کردن جنگنده روسی گفت: نیروی هوایی روسیه با همکاری ارتش سوریه به رؤیاهای "اردوغان" و طمع ورزی‌های او پایان دادند؛ به همین دلیل ترکیه اینگونه آشکارا دست به تجاوزگری زد.

**اظهارات تامل برانگیز "هاکان فیدان"

 

البته اخیرا "هاکان فیدان" رئیس سابق دستگاه اطلاعات ترکیه درباره تروریست‌های داعش اظهار داشت: داعش یک حقیقت بوده و باید از آن استقبال کنیم و کشورهای غربی و روسیه باید نوع نگاه خود را به داعش تغییر دهند.

سوال اینجاست که هنگامی که قدرت بزرگی همچون فدراسیون روسیه در حال جنگ با داعش بوده، چگونه می‌توان تروریسم تکفیری داعش را به عنوان حقیقت قبول و از آن استقبال کرد؛ مگر آنکه برخی کشورها منافعی از همکاری با داعش و دریافت نفت ارزان قیمت از تروریست‌ها داشته باشند.

** ترکیه سکوی پرتاب داعش به سوریه

البته ترکیه "پل لجستیکی" داعش نیز محسوب می‌شود، به نحوی که هر تروریستی که قصد دارد در سوریه وارد عمل شود، عملا از مرزهای ترکیه استفاده می‌کند و مرزهای ترکیه سکوی پرتاب تروریست‌ها به سوریه است.

 

حمایت

 

با توجه به سابقه "هاکان فیدان" (به عنوان رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی ترکیه و از طراحان کنونی ادامه بحران سوریه) به نظر می‌رسد ویرانی زیرساخت‌های مناطق شمال، شمال شرقی و شمال غربی از جمله استان‌های "ادلب"، "حلب" و "حسکه" کار این شخص است. ضمنا با عنایت به همکاری او با تروریست‌های داعش و جبهه‌النصره خسارت‌های به بار آمده در زیرساخت‌های سوریه در استان‌های "دیرالزور"، "رقه" و "درعا" نیز کار رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی ترکیه است. نظام "رجب طیب اردوغان" به دنبال تصاحب استان "ادلب" در شمال سوریه است و لذا از هیچ اقدامی ضد حکومت "بشار اسد" دریغ نخواهد کرد.

***رویترز: دستگاه اطلاعاتی ترکیه از داعش حمایت نظامی کرده است

خبرگزاری رویترز (Reuters) با اشاره به حمایت "دستگاه اطلاعاتی ترکیه" از شورشیان تندرو و داعش عنوان داشت: "دستگاه اطلاعاتی ترکیه" تجهیزات نظامی به دولت اسلامی (بخوانید داعش) و شورشیان تندرو حدفاصل سال‌های 2013 و 2014 ارسال کرده و امروز داعش تبدیل به یک نگرانی برای  "ناتو" شده است.

این خبرگزاری ادامه داد: "میت" (سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه" انواع قطعات راکت، خمپاره‌انداز، اسلحه‌های نیمه سنگین و ... را به مخالفان داعشی رسانده است. البته به نکات مذکور، طمع ترکیه به دو استان "ادلب" و "حلب" را نیز باید اضافه کرد که ترکیه تلاش می‌کند با ارسال سلاح از طریق گذرگاه‌های مرزی خود از جمله "مرشد پینار" تروریست‌ها را یاری کند.

 

"ضیا ترک ییلماز" تحلیلگر مسائل سیاسی درباره کمک‌های تسلیحاتی ترکیه به داعش عنوان داشت: محموله‌های نظامی از بندر "مرسین" ترکیه به مقصد سوریه به نام کمک‌های بشر دوستانه ارسال شد اما حامل تجهیزات نظامی برای تروریست‌ها بود.

 

 

حمایت

 

حمایت

 

در مجموع کمک‌های دستگاه اطلاعات ترکیه به تروریست‌ها (خصوصا داعش) می‌توان در 5 محور زیر طبقه‌بندی کرد:

1-کمک‌های پزشکی و درمان مجروحان داعش و جبهه النصره در بیمارستان‌های مرزی

2-  اسکان دادن به تروریست‌های اروپا و یا سوریه در غرب ترکیه

3- انتقال و ارسال تجهیزات و تسلیحات نظامی همچون موشک‌های ضد زره، قطعات راکت، خمپاره و خمپاره‌آنداز و ... برای تروریست‌های تکفیری

4- خرید نفت ارزان قیمت و ترانزیت نفت داعش از "کرکوک" عراق یا "دیرالزور" سوریه

5- ایجاد یک منطقه امن در گذرگاه‌های مرزی همچون گذرگاه "مرشد پینار"