پنتاگون: یک یمنی را 13 سال به اشتباه زندانی کردیم!

به گزارش افکارخبر، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که درخصوص یک زندانی یمنی در زندان گوانتانامو اشتباه کرده است و زندانی شدن وی به مدت 13 سال، احتمالا به علت تشابه اسمی بوده است.

در گزارش مسئولان آمریکایی آمده است: مصطفی عبدالقوی عبدالعزیز الشمری که اکنون 37 سال سن دارد، در نبرد "در چند جبهه" شرکت داشت و از شرکای عناصر القاعده در افغانستان بود؛ اما برخلاف آنچه مسئولان نظامی تاکنون می گفتند، "پستچی" یا خبر "چین" القاعده نبوده است.

مسئولان آمریکایی گفتند: فکر می کنند که "اینگونه فعالیت ها را تندروهای دیگر با همین نام یا نام های سازمانی انجام داده باشند.

وزارت دفاع آمریکا در عین حال اشاره نکرد که آیا این اشتباه، به آزادی احتمالی الشمری که از سال 2002 میلادی در بازداشت است، منجر خواهد شد یا خیر.

در عین حال، گری روس سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که کمیته بازنگری وضعیت زندانیان درباره سرنوشت این شهروند یمنی تصمیم گیری خواهد کرد.

روزنامه گاردین انگلیس پیشتر به نقل از مسئولان آمریکایی نوشت که یکی از زندانیان گوانتانامو به علت تشابه اسمی با یکی از عناصر گروه القاعده 13 سال را در این بازداشتگاه سپری کرده است. این مسئولان آمریکایی افزودند: الشمری، آنطور که مسئولان آمریکایی پیشتر فکر می کردند "مسئول آموزشی" گروه القاعده نبوده است بلکه یک "جنگجوی عادی" بود.

براساس زندگینامه منتشر شده وزارت دفاع آمریکا، الشمری در افغانستان می جنگید اما در تشخیص وی و اعضای دیگری القاعده اشتباه روی داد و مسئولان آمریکایی اذعان کردند که به علت تشابه اسمی به اشتباه فکر می کردند که الشمری نقشی بالاتر از نقش خودش را (در القاعده) ایفا می کرده است.