قرار دادهای میلیاردی که در پایان آب می‌روند

به گزارش افکارخبر، فوتبال ایران که عنوان حرفه‌ای را یدک می‌کشد با موضوع بغرنجی به نام عقد قرار دادهای سوری مواجه است.

مدیران فوتبال برای اینکه از کورس رقابت‌ در جذب بازیکن عقب نیافتند، قرارداد‌هایی با رقم‌های بالا با بازیکنان می‌بندند. غافل از اینکه بودجه‌ای در باشگاه وجود ندارد تا تسویه حساب‌ها صورت بگیرد.

ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و بازیکنانی که قرار دادهایشان پرداخت نمی‌شود دست به دامن کمیته انضباطی می‌شوند و بازیکنان خارجی هم به فیفا شکایت می‌کنند.

در نهایت بازیکنان برای اینکه پولی دستشان را بگیرد مجبور به مصاحبه می‌شوند و با گرفتن نیمی از قرار دادشان شکایتشان را پس می‌گیرند.

سازمان لیگ چند سالی است که به منظور شفاف سازی قرار دادها را در سایت سازمان منتشر می‌کند. اما این موضوع هم نتوانست مشکل قرار دادها را برطرف کند. به هر حال این موضوع باعث شد تا نظرات کارشناسان حقوقی را در این باره جویا شویم.

مصطفی شکری مشاور حقوق سابق باشگاه پرسپولیس در این باره گفت:‌ این موضوع به ساختار مالی و مدیریت باشگاه بر می‌گردد متاسفانه باشگاه‌ها برنامه عملیاتی، بودجه و عملکرد ندارند. بر این اساس دچار مشکل می‌شوند.

شکری در ادامه عنوان کرد: به طور طبیعی هر باشگاهی باید بودجه تعریف شده داشته باشد. منابع تامین بودجه باید پیش بینی شود. صورت هزینه‌ها تعریف شده باشد تا نیازها تامین شود.

وی تصریح کرد: مدیران باشگاه‌ها هدف گذاری نمی‌کنند و آنها برای اینکه از جذب بازیکن عقب نیافتند، قرار دادهای سنگین می‌بندند در حالیکه بودجه ندارند تا این قرار دادها را پرداخت کنند.

مشاور حقوقی سابق پرسپولیس گفت: ساختارهای مالی باشگاه‌ها ظرفیت لازم برای در آمد زایی ندارند همچنین درآمد زایی در باشگا‌ه‌ها پیش بینی نشده است. مدیران باشگاه چشم امید به تامین منابع از سوی اسپانسر و دولت دارند.

شکری بیان کرد: بازیکنان هم وقتی در دریافت قراردادهایشان به مشکل برخورد می‌کنند به کمیته انضباطی مراجعه می‌کنند و بازیکنان خارجی هم در فیفا تشکیل پرونده می‌دهند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه مدیران باشگاه‌ها هم نمی‌توانند برنامه ریزی بلند مدت انجام  دهند چرا که عمر مدیریتشان کم است. همچنین نتیجه گرایی باشگاه‌ها هم در مسئله قرار دادها تاثیر گذار است.