به گزارش افکارخبر، «ریان زینک»، نماینده جمهوری‌خواه کنگره، با معرفی قطعنامه‌ای در هفته‌ جاری، خواستار قطع بودجه‌های کمکی آمریکا به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد شد. 

 

گزارش پایگاه خبری «هیل» حاکی است این قطعنامه نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل را تهدید می‌کند در صورت امتناع مقامات مسئول از ارائه جزئیات توافق  محرمانه ایران و آژانس به کنگره آمریکا جلوی کمک‌های مالی واشنگتن به آژانس گرفته خواهد شد. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موظف به نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای امضا شده میان ایران و گروه 1+5 شده است. این نهاد دیده‌بان سازمان ملل پیشتر اعلام کرده برای انجام این مأموریت به سالانه 10.6 میلیون دلار، علاوه بر هزینه‌های جاری خود نیاز دارد. 

 واشنگتن موظف به تأمین 25 درصد از بودجه‌های آژانس است و کنگره باید این بودجه را به تصویب برساند.

قطعنامه «زینک»، تصویب این بودجه در کنگره را به دریافت توافقات محرمانه میان ایران و آژانس مشروط می‌کند.

آقای زینک در بیانیه‌ای با بیان اینکه تصویب هزینه‌های دولت جزو اختیارات کنگره است گفت: «اگر قرار است ما صورت‌حساب مربوط به این توافقات جانبی را بپردازیم، بهتر است از مندرجات آن آگاه باشیم.»

 پایگاه خبری هیل نوشته است قطعنامه این نماینده جمهوری‌خواه از حمایت برخی از روسای کمیته‌های مجلس نمایندگان برخوردار است. 

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در روز اعلام توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 از توافقی محرمانه بر سر سندهایی جهت حل و فصل مسائل مربوط به فعالیت‌های ادعایی هسته‌ای گذشته ایران خبر دارند.

نماینده‌های کنگره، از آن زمان خواستار دسترسی به محتوای اسناد محرمانه بین ایران و آژانس شده‌اند.