احتمال تمدید دبیرکلی البدری در نشست امروز اوپک

به گزارش افکارخبر، محمدعلی خطیبی طباطبایی با اشاره به اینکه طبق اساسنامه اوپک، دبیرکلی این سازمان تنها برای یک دوره سه ساله قابلیت تمدید شدن را دارد گفت: عبدالله سالم البدری؛ دبیرکل فعلی اوپک بر خلاف اساسنامه این سازمان در سمت دبیرکلی باقی مانده است.

وی در پاسخ به این سوال ،در صورتی که اعضا سازمان کشورهای صادرکننده نفت بر دبیرکلی یکی از نامزدهای این سمت به اجماع نرسند، چه گزینه‌هایی برای انتخاب دبیرکلی وجود دارد گفت: این احتمال وجود دارد که اعضا در صورت عدم اجماع بر روی یک نامزد، رئیس اجلاس - وزیر نفت نیجریه- به عنوان دبیرکل برای یک سال انتخاب شود. در این حالت معمولاً رئیس اجلاس به دلیل مشغله زیاد این سمت را به فرد دیگری از کشور خود تفویض می‌کند؛ پیش از این انتخاب دبیرکل به این روش سابقه داشته است.

نمایند سابق ایران در اوپک ادامه داد: همچنین ممکن است که اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت یکی از مدیران ارشد این سازمان را برای مدت یک سال به عنوان دبیرکل انتخاب کنند که این روش نیز در گذشته امتحان شده است؛ البته بعید نیست دبیرکلی البدری دوباره تمدید شود.

به گزارش تسنیم، البدری در سال 2007 برای یک دوره سه ساله به عنوان دبیرکل اوپک انتخاب و بعد از آن نیز برای یک دوره سه سال دیگر در این سمت ابقاء شد. از سال 2012 به دلیل عدم اجماع اعضا بر انتخاب یک فرد جدید، البدری همچنان در این سمت باقی مانده است. در حال حاضر ایران، عراق و عربستان نامزدهایی را برای تصدی دبیرکلی اوپک معرفی کرده‌اند.

صد و شصت و هشتمین نشست وزرای نفت اوپک جمعه، در وین برگزار می شود و انتخاب دبیرکل جدید سازمان یکی از موضوعات این نشست خواهد بود.