شیعیان در اربعین رزمایش معنوی حسینی برگزار کردند

به گزارش افکارخبر، غلامعلی حدادعادل نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی امروز در پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران، با اشاره به سالروز شهادت آیت‌الله مدارس و نامگذاری آن به روز مجلس شورای اسلامی، گفت: تمایل دارم قبل از ورود به بحث شخصیت شهید مدرس به مسئله اربعین بپردازم، چرا که در سال‌های اخیر اربعین ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است.

وی افزود: اربعین همیشه پس از شهادت سیدالشهدا(ع) موسم خاص زیارت بوده، به گونه‌ای که دوستداران اباعبدالله‌الحسین عقده خود رابا زیارت حرم آن امام خالی می‌کردند، اما در سال‌های اخیر اربعین تبدیل به یک پدیده دینی و اجتماع جهانی شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به کارشکنی‌های صدام در ممانعت از عزاداری شیعیان در روز اربعین، گفت:‌ اما دوستداران اباعبدالله‌الحسین پس از سال‌ها محرومیت اربعین را احیا کردند و در این بین نیز ایرانیان مثل همیشه ارادت خود به خاندان پیامبر را نشان دادند و در عزاداری امام حسین(ع) سنگ تمام گذاشتند.

حدادعادل ادامه داد: حقیقتا شیعیان در اربعین یک رزمایش معنوی حسینی برگزار کردند و در این روز بزرگ‌ترین اجتماع بشری را بدون اغراق بر روی زمین به نام حسین(ع) به وجود آوردند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه راهپیمایی اربعین به یک قدرت‌نمایی معنوی آن هم در دوره‌ای که شاهد شرارت آمریکا و رژیم‌صهیونیستی در منطقه هستیم تبدیل شده است، اظهار داشت: با وجود اوضاعی که امروز در سوریه، عراق، لبنان و یمن به دلیل شرارت‌های همین استکبار شاهدیم، اما لشکر حسینی با حرکت سیاسی، اجتماعی و معنوی خود معنای اسلام ناب محمدی را آشکار کردند و این راهپیمایی همان‌گونه که رهبر انقلاب فرمودند یک حماسه عشق و ایمان، عقل و عاطفه، و چشمه‌ای برای شست‌وشوی یک ملت بود تا خود را از آلودگی‌های اخلاقی پاک ساند.

به گزارش تسنیم، حدادعادل به شخصیت وجودی شهید مدرس پرداخت و با بیان اینکه آیت‌الله مدرس متولد سال 1249 شمسی است، گفت: شهید مدرس تحصیلات ابتدایی خود را در شهرضای اصفهان و سپس نجف گذراند و در محضر مراجع تراز اول نجف همچون آیت‌الله میرزای شیرازی به فراگیری علم پرداخت. او یک روحانی مسلمان به معنای واقعی کلمه بود و در حقیقت عالم ربانی و عالم برزبان بود.

وی گفت: مدرس در نهضت مشروطه با علمای اصفهان در رهبری این نهضت همکاری داشت و با علمای نجف نیز در ارتباط بود و شخصیت علمی، سیاسی و اجتماعی خود را در اصفهان به گونه‌ای نشان داد که همه ملت ایران او را شناختند. وقتی مشروطه به پیروزی رسید و مجلس ملی تشکیل شد، شهید مدرس در مجلس دوم بنابر اصل دوم متمم قانون اساسی طی انتخابی به مجلس راه یافت و برهمین اساس او از اصفهان به تهران آمد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه شهید مدرس در دوره سوم مجلس از طرف مردم تهران انتخاب شد، گفت: ایشان در دوره‌های دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم مجلس شورای ملی نماینده بوده است. سال‌های بسیار سخت و سرنوشت‌سازی را سپری کرد. در حدود 17 سال از روزی که پا به مجلس گذاشت و تا روزی که تبعید در متن مسائلی سیاسی بود و در دوره‌ای مبارزه کرد که انگلستان توطئه و طراحی می‌کرد تا رضاخان در ایران به قدرت برسد و قاجاریه منقرض شود.

حدادعادل ادامه داد: شهید مدرس با اینکه دل خوشی از قاجاریه نداشت، اما می‌دانست که با آوردن رضاخان توسط انگلیس‌ها به ایران از سر دلسوزی نیست و آنها قصد دارند سیاست‌های خود را در کشور حاکم کنند، حتی در دوره‌ای که رضاخان تظاهر به دین‌داری می‌کرد و در دسته‌های عزاداری کاه بر سرش می‌ریخت شهید مدرس می‌دانست که او چه برنامه‌ای دارد، حتی در دوره‌ای که رضاخان می‌خواست رئیس‌جمهور شود و جمهوریت را جایگزین سلطنت کند، این سیاست با شناخت شهید مدرس ناکام ماند، اما پول خرج کردن‌ها، جاسوس‌پروری‌ها و ریشه‌های فاسدی که انگلیسی‌ها در ایران به کار گماشته بودند سبب شد رضاخان به سلطنت برسد و با این حال باز هم درس مخالف او بود.

وی با بیان اینکه رضاخان چندین بار تلاش کرد این سید شجاع را ترور کند، گفت: شهید مدرس در انتخابات مجلس هفتم شرکت کرد، اما از آنجایی که این انتخابات زیر سلطه رضاخان بود، اما اجازه نداد حتی یک رای هم به نام مدرس خوانده شود و آنجا بود که آن شهید بزرگوار این جمله معروف را گفت که "درست است که انتخابات مخفی بود اما حداقل این را می‌دانم که خودم به خودم رای دادم پس سوال من این است که آن یک رای من چه شد؟"

این نماینده مجلس با اشاره به روند دستگیری و به شهادت رساندن شهید مدرس، گفت: آیت‌الله مدرس آیت زهد و بی‌اعتنایی به دنیا بود، دوستان و هر کسی که شهید مدرس را دید از زهد و ساده‌زیستی او در تعجب بود. ما نظیری برای مدرس نمی‌شناسیم که در عالم سیاست وارد باشد، اما تا این اندازه نیز به دنیا بی‌اعتنا باشد.

به گفته، حدادعادل شهید مدرس مظهر ایمان به خدا و توکل به او بود. آیت‌الله مدرس در شجاعت نمود بارزی داشت. تمام وجود خود را صرف خدمت به مردم در چارچوب دین خدا کرده بود. او یک زمانه‌شناس و یک روحانی با بصیرت بود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به جمله شهید مدرس در رابطه با دین و سیاست، اظهار داشت: سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست را او گفته بود و این همان رابطه دین و سیاست که این تعبیر را امام با اندیشه الهی محقق کرد و به کرسی نشاند.

حدادعادل ادامه داد: این تعبیر شهید مدرس از سیاست برخلاف تفکر سکولاریسم بود و امروز همه گروه‌هایی که با این انقلاب مخالف هستند و اساسا انقلاب را مخالف منافع خود می‌دانند، دولت و قدرت‌های خارجی و برخی ریشه‌های فاسد در داخل کشور همه از سکولاریسم دفاع می‌کنند و می‌گویند به سیاست کاری نداشته باشد، اما شهید مدرس در مقابل این تفکر بود و به عنوان یک روحانی تحصیل‌کرده در مرکز سیاست کشور فعالیت می‌کرد.

وی تصریح کرد: امروز و در ایران کسانی که مروج تفکر سکولاریسم هستند به مدرس علاقه‌ای ندارند.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به تعابیر امام‌خمینی(ره) در ستایش شخصیت آیت‌الله مدرس گفت: امام در شناخت شخصیت شهید مدرس فرمودند که شهید مدرس که القاب برای او کوتاه و کوچک است ستاره درخشانی بر تارک کشوری شد که از ظلم رضاخان تاریک بود و  اینکه که با سربلندی از بین ما رفته برماست که بیش از پیش اعتقاد او را بشناسیم و به دیگران بشناسانیم.

حداد عادل نامگذاری روز شهادت مدرس به روز مجلس شورای اسلامی را به معنای الگو بودن شخصیت او دانست و گفت: نمایندگان مجلس باید مدرس را الگوی خود قرار دهند، البته که مقام مدرس بالاتر از آن است که ما خودمان را با او مقایسه کنیم، اما انتظار این است که جهت‌گیری‌های نمایندگان مجلس مدرس‌گونه باشد.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در یک سال گذشته سعی کرده با حساسیت‌های لازم در موضوعات مختلف از جمله در قضیه هسته‌ای وظیفه خود را انجام دهد، گفت: در بحث هسته‌ای کمیسیون فعالی به وجود آمد و برجام را مورد نظارت و بررسی قرار داد و گزارش خوبی رانیز تنظیم کرد. به گونه‌ای که مقام معظم رهبری هم از حساسیت مجلس و فعالیت کمیسیون تشکر کردند.

وی خاطرنشان کرد:‌ مجلس در طول یک سال گذشته دغدغه‌های مسائل اقتصادی را داشته و سعی کرده با تصویب قوانین و لوایح به دولت در اصلاح وضع اقتصادی کمک کند.

حدادعادل تصریح کرد: نمایندگان مجلس تلاش می‌کنند آن چنان که مدرس می‌خواهد آن نگرانی رهبر معظم انقلاب را که مکررا ما را از خطر نفوذ بیگانه برحذر می‌دارند جامع عمل بپوشانند و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

وی با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفندماه سال جاری، گفت: امسال سال انتخابات است. ما وقتی می‌گوییم شهید مدرس الگوی نمایندگان باشد، سعی مردم در انتخابات این باشد که کسانی را انتخاب کنند که به خلق و خوی و ایمان و اعتقاد مدرس نزدیک باشند، ولایت فقیه را قبول داشته باشند و انشاءالله مجلس دهمی در سال آینده باشد که پشت سر رهبری در خدمت به انقلاب و اسلامی حرکت کند و نگهبان میراث جلیل‌القدری باشد که امام و شهدا برای ما به یادگار گذاشته‌اند.