چرا نتانیاهو دیدار خود با سران عرب را فاش کرد

به گزارش افکارخبر، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با فاش کردن دیدار خود با چند تن از سران عرب در حاشیه نشست جهانی «تغییرات آب و هوا» در پاریس گفت،  سران عرب به سمت او آمده و صحبت کردند.

وی از فاش کردن هویت رهبرانی که با او دیدار داشتند، خودداری کرد.

با این وجود این سوال مطرح است که هدف نتانیاهو از فاش کردن دیدار خود با رهبران عرب چیست و با این کار در صدد ارسال چه پیام هایی است؟

وقتی سران عرب بر پیش بینی های نتانیاهو مهر تایید می زنند

به نظر می رسد وی در تلاش است با برملا کردن این دیدارها بر صحت ارزیابی های خود مبنی بر اینکه تحولات منطقه عربی به مثابه فرصت واقعی برای اسرائیل است، تاکید داشته باشد.

نتانیاهو پیش از این تاکید کرده بود که تحولات کشورهای عربی به مثابه فرصت واقعی برای اسرائیل است تا تعدادی از کشورهای عربی و به عبارت دقیق تر عربهای خلیج فارس را که با اسرائیل رابطه رسمی ندارند، به سمت نزدیک کردن روابط با تل آویو سوق داده و در چارچوب هماهنگی با آنان تا امکان ائتلاف با کشورهای مزبور در مقابله با «تهدیدات مشترک» پیش برود.

علاوه بر این نتانیاهو در صدد برآمد با فاش کردن این دیدارها اعلام کند که گزینه های سیاسی او در ارتباط با موضوع فلسطین برای عربی ها هزینه ای ندارد بلکه اسرائیل در پرتو تشدید سیاسی و امنیتی می تواند دستاوردهای بیشتری از دوستان عرب خود محقق سازد به ویژه اینکه قضیه فلسطین در محاسبات سران عرب کمرنگ شده است.

بی تردید اظهارات نتانیاهو در فاش کردن این دیدارها در بخش دیگری به طور خاص متوجه مخالفان سیاسی داخل اسرائیل است که معتقدند سیاست های نتانیاهو موجب از دست رفتن فرصت های منطقه ای و بین المللی اسرائیل می شود.

در این شرایط نتانیاهو در چارچوب تلاش برای تثبیت سخنان خود تاکید کرد که سران عرب به من نزدیک شده و در برابر جهانیان به من دست دادند.

وی همچنین به منظور کاهش هر گونه گمانه زنی احتمالی در این خصوص گفت: رهبرانی که با من صحبت کردند، روابطی با اسرائیل ندارند و حتی یکی از آنان از سخنرانی من در سازمان ملل قدردانی کرد و اکنون چیزی متفاوت از قبل در جریان است.