به گزارش افکارخبر،  در این‌ روزها اگرچه برخی مسؤولان بانک مسکن درباره پرداخت وام‌های خرید مسکن با عمر 25 سال ساخت خبر داده‌اند و گفته‌اند براساس مصوبه شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات مسکن در تهران با احتساب 10 میلیون تومان وام جعاله به 70 میلیون، سقف تسهیلات مسکن در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر با احتساب 10میلیون جعاله به 60 میلیون تومان و سقف تسهیلات مسکن در سایر ‌شهرها با احتساب 10 میلیون جعاله به 50 میلیون تومان افزایش می‌یابد. با این حال اقساط بیش از 5/1 میلیون تومانی این وام‌ها، سبب خواهد شد خریداران به‌رغم تقاضا اما به ‌دلیل عدم توان پرداخت اقساط برای خرید اقدام نکنند.

 

  گفتنی است، در بازپرداخت پلکانی دوره‌ای وام جدید ۶۰ میلیونی خرید مسکن، متقاضی ۱۵۵میلیون و ۲۸۰هزار تومان پرداخت می‌کند که سود آن در این روش حدود ۹۵میلیون تومان است.  از سوی دیگر اقساط ماهانه وام 50 میلیون تومانی خرید مسکن در روش ساده 866 هزار تومان است و در ماه دوازدهم سال دوازدهم در مجموع 124 میلیون و 704 هزار تومان باید توسط وام‌گیرنده پرداخت شود.

 

پر واضح است در این شرایط که بازار معاملات مسکن در رکود بوده و قیمت‌ها به کف رسیده،‌ اقدام برای خرید خانه عقلانی است اما این بازار نیازمند ورود واحدهای جدید مسکونی است بنابراین با افزایش ساخت‌وساز، کنترل و نظارت قیمت مسکن امکان‌پذیر است، چراکه در اقتصاد آزاد هیچگاه تعزیرات، فشار فیزیکی، زد و بند و برخورد، عامل کنترل قیمت نبوده و نیست، چراکه ‌هر کجا تعزیرات و فشار وارد کار تولید شود نه‌تنها تولیدکننده مایل به تولید بیشتر نمی‌شود بلکه دست از تولید ‌می‌کشد. بهتر آن است با طرح‌های تشویقی، ساخت مسکن و عرضه افزایش یابد. هم‌اکنون 40 درصد از درآمد خانوارها برای تامین مسکن اختصاص می‌یابد در نتیجه با عرضه زمین ارزان‌تر، قیمت‌ها در مناطق مختلف متعادل شده و افراد بیشتری به سمت خرید مسکن می‌روند.

 

از سوی دیگر چنانچه قیمت زمین در منطقه‌ای مناسب شود و متقاضیان زیادی به آن منطقه مراجعه کنند،‌ مناطق دیگر نیز با تعادل قیمت روبه‌رو ‌شده و همین سیر، دلیل تعادل قیمت در مناطق مختلف خواهد شد.  در حال حاضر که عمده قیمت تشکیل‌دهنده مسکن، زمین است و مردم با افزایش قیمت‌ها در مناطق مختلف به فروش زمین خود با قیمت‌های بالا ترغیب می‌شوند. شاید بتوان قیمت انرژی، دستمزد و... را کاهش داد اما قیمت‌های وابسته به مصالح ساختمانی از جمله فولاد، شن، ماسه و میلگرد قابل تغییر نیست. پس بهتر است با طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای عرضه مسکن شهری و افزایش ساخت‌وساز خانه در اطراف شهرهای بزرگ و شهرک‌سازی‌های مناسب پاسخگوی تقاضای بازار شد. در این میان دولت باید زمین‌های ارزان برای ساخت مسکن درنظر گیرد و مجوز شهرک‌سازی نیز برای سازندگان بخش خصوصی صادر کند.