وقوع سیل جان ساکنان مسکن مهر را می‌گیرد!
به گزارش افکارخبر، ساخت و سازهای غیرمجاز در مسیل‌ها به هنگام بروز حوادث غیر مترقبه فجایعی به بار می‌آورد که هزینه ترمیم آن چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ انسانی و معنوی بسیار سنگین‌تر از اصلاح امور در قبل از بروز حوادث طبیعی است و حالا داستان این ساخت و سازها در مسکن مهر محلات استان مرکزی به چشم می‌خورد که دقیقا برسر راه مسیل ساخته شده و هیچ زیربنایی در خصوص رفع خطر قرارگیری این مجتمع‌ها در این مسیل‌ها وجود ندارد و اکنون برسر ساخت این زیربنا بین مسئولان کش و قوسی برپا شده است.

 

*مسکن مهر محلات در مرکز وقوع سیلاب

 

سایت مسکن مهر محلات برسر راه مسیل احداث شده که در صورت وقوع سیلاب بسیار خطر آفرین است و بارندگی‌های اخیر و روان‌شدن آب‌های سطحی به سمت این سایت گویای واضح فجایعی از بروز حوادث طبیعی چون سیل است.

 

محمد کمالی یکی از ساکنان مسکن مهر محلات در این باره می‌گوید: اخیرا خاکریزی برای جلوگیری از ورود آب در مواقع بارندگی به داخل سایت مسکن مهر محلات ایجاد کرده‌اند که مانع از ورود آب به داخل شده و آن را به سمت پایین دست هدایت می‌‌کند، اما هنوز مشکل برطرف نشده است.

 

سید احمد سجادی فرماندار شهرستان محلات نیز در این خصوص معتقد است: در هنگام جانمایی برای مسکن مهر مطالعه کامل در زمینه شاخص‌های زیست محیطی، موقعیت جغرافیایی و فاصله با شهر انجام شده و مسئولان وقت می‌توانستند مکان مناسب‌تری به منظور احداث مسکن مهر در نظر بگیرند تا ضمن نزدیکی به شهر، مشکل قرار گیری بر سر راه مسیل را نیز نداشته باشد.

 

* وقتی اجرای قانون قربانی شتاب‌زدگی می‌شود

 

علاوه بر اینکه ساخت مسکن مهر محلات بر سرراه مسیلی هر چند قدیمی کاری خارج از قوانین ساخت و ساز بوده ولی حالا این پروژه روزهای پایانی اتمام خود را طی می‌کند. نداشتن زیربنای لازم برای مقابله با خطر وقوع سیلاب در این منطقه کاری دور از عقل و منطق است، چطور ممکن است بر سر راه یک مسیل، برای عده کثیری انسان مسکن‌سازی کنند ولی برای مقابله با خطر وقوع سیل که در ذات یک مسیل است اقدامی انجام ندهند؟

 

* ضرورت کانال مسیل و فراموشی آن

 

ساخت مسکن مهر محلات به دلیل شتاب زدگی و نگرفتن استعلام از مراجع ذیربط علاوه‌ براینکه درجایی نامناسب و خطر آفرین احداث شده، وجود کانال مسیلی که وجود آن به اقتضای منطقه الزامی است به دست مسئولان به فراموشی سپرده شده و حالا چه کسی ضامن جان ساکنان مسکن مهر محلات که برسر وقوع سیلاب قرار دارد خواهد بود؟

 

محمدرضا علی محمد رئیس شورای شهر محلات در این‌باره می‌گوید: مکان مسکن مهر محلات از ابتدا در حریم مسیل بوده و باید این مشکل را پیش بینی می‌کردند، ولی متاسفانه به دلیل شتاب زدگی و نگرفتن استعلام از مراجع مربوطه، احداث کانال را برای این مسیل پیش‌بینی نکرده‌اند.

 

حالا که بارندگی‌های اخیر باعث روان شدن آب‌های سطحی به سمت سایت مسکن مهر محلات شده، احداث سریع کانال مسیل فراموش شده ضرورت بیشتری پیدا می‌کنند کاری که باید در زمان احداث سایت انجام می‌شد.

 

*به خواب رفتن قانون در اداره راه و شهرسازی مرکزی

 

طبق مواد 21 تا 23 آیین نامه اجرایی قانون زمین شهری، اداره راه و شهرسازی در هنگام آماده سازی باید پیش‌بینی تاسیسات زیربنایی سایت مسکن مهر محلات را انجام می‌داد ولی متاسفانه در زمان احداث، این اقدام ضروری از جانب آن‌ها به فراموشی سپرده شده است.

 

جلال آقا رضایی شهردار محلات در این باره می‌گوید: اداره راه و شهرسازی که کار آماده‌سازی این سایت را به منظور احداث ساختمان‌های مسکن مهر انجام داده باید کانال این مسیل را نیز احداث کند.

 

وی در ادامه معتقد است: در سالیان اخیر طی بازدیدهای انجام شده و صورت جلسه‌های موجود، اداره راه و شهرسازی ساخت کانال مسیل‌ را متعهد شد و قانون 21 تا 23 آیین نامه اجرایی قانون زمین شهری متولی این کار را مشخص کرده است.

 

محمدرضا علی محمد رئیس شورای اسلامی شهر محلات نیز دراین باره می‌گوید: کانال مسیل مسکن مهر باید به وسیله اداره راه و شهرسازی احداث شود و باتوجه به این موضوع یک معضل بزرگ و خطرآفرین است، این اداره هرچه زودتر برای حل مشکل باید وارد عمل شده و اقدامات لازم را انجام دهد.

 

سیداحمد سجادی فرماندار شهرستان محلات نیز اظهار داشت: احداث کانال مسیل مربوطه به مجریان مسکن مهر یعنی سازمان راه و شهرسازی است.

 

*توپی که شهرسازی به زمین شهرداری می‌اندازد

 

اقدامی ضروری که باید طبق قانون به دست اداره راه و شهرسازی برای رفع خطر سایت مسکن مهر محلات انجام می‌شد حالا طبق گفته این اداره به شهرداری و شورای شهر محول خواهد شد ولی این دو نهاد به دلایل مالی از تحویل گرفتن مسئولیت احداث کانال از اداره راه و شهرسازی سر باز می زنند و اینجاست که یک بام و دو هوای مسئولان معنا پیدا می‌کند در حالی که هر لحظه با بارندگی امکان وقوع سیل و بروز حادثه سایت مسکن مهر محلات و ساکنانش را تهدید می‌کند.

 

مجیدرضا نصراله‌نژاد مدیر راه و شهرسازی استان مرکزی در این‌باره می گوید: نظر بر آن است که کار ساخت کانال مسیل سایت مسکن مهر محلات به همراه پنج میلیارد ریال کمک بلاعوض از سوی این اداره در اختیار شهرداری و شورای شهر محلات قرار گیرد که این اتفاق پس از تحویل سایت انجام خواهد گرفت.

 

جلال آقارضایی شهردار محلات نیز در قبال این واگذاری مسئولیت از جانب اداره راه و شهرسازی معتقد است: قانون متولی امر را مشخص کرده که اداره راه و شهرسازی است و دولت با اینکه با مشکلات مالی دسته و پنجه نرم می‌کند ولی نباید با فرافکنی وظیفه و تکلیف خود را به گردن یک سازمان دیگر بیاندازد.

 

وی در ادامه افزود: احداث این پروژه بیش از 10 میلیارد هزینه دارد و اگر صرف این بودجه برای شهرداری امکان پذیر بود این اقدام را انجام می‌داد چرا که ساکنان مسکن مهر از همشهریان ما هستند.

 

فرماندار شهرستان محلات نیز در خصوص احداث کانال مسیل که بین شهرداری و راه و شهرسازی وضعیتی چون توپ به زمین یکدیگر انداختن است، می‌گوید: مسئولان اداره راه و شهرسازی پیشنهاد داده‌اند پروژه احداث کانال مسیل را به همراه پنج میلیارد ریال بودجه در اختیار شهرداری قرار دهند ولی شهرداری اعلام کرده که احداث این کانال بیش از این مبلغ اعتبار نیاز دارد و به دلیل کمبود بودجه توانایی انجام این احداث را ندارد.

 

* حل مشکلی که هر لحظه خطر آفرین است

 

با توجه به قرار داشتن در فصل بارندگی و احتمال وقوع سیلاب ساخت این کانال ضرورت بیشتری دارد و جدای از اینکه این کار وظیفه چه نهادی است باید برای اجرای سریع تر آن چاره‌ای اندیشید چرا که حادثه خبر نمی دهد و باید از وقوع هر حادثه غیر مترقبه‌ای پیشگیری کرد.

 

سجادی در این خصوص می‌گوید: از معاون عمران استاندار مرکزی، اعضای شورای شهر محلات شهردار و مسئولان اداره راه و شهرسازی به منظور حضور در جلسه‌ای برای حل مشکل مسکن مهر محلات که ساخت کانال مسیل است دعوت کرده‌ام که نتیجه‌اش را اعلام خواهم کرد.