برانکو:این دروازه بان دو ماه بود دستکش هم دست نکرده بود

به گزارش افکارخبر،  برانکو ایوانکوویچ درباره وضعیت این روزهای باشگاه پرسپولیس و مشکلات موجود فوتبال ایران صحبت کرد.

 

او اعتقاد دارد تیمش در خلق فرصت گلزنی مشکلی ندارد و مهاجمانش باید با دقت بیشتری به توپ ضربه بزنند. برانکو از پیدا نکردن زمین تمرینی مناسب برای پرسپولیس دچار استیصال شده و در این زمینه خود را هم‌درد کی‌روش می‌داند.

 

برانکو همچنین معتقد است که حضور چندین ساله مربیان کروات در فوتبال ایران تاثیر بسیار مثبتی بر آن گذاشته است. وی معتقد است تیمش طبق انتظاری که از ابتدای فصل داشته کم کم به صدر جدول نزدیک می‌شود.

 

برانکو همچنین در صحبت‌هایش اشاره‌ای هم به اتفاقات جام جهانی 2006 داشت و گفت در آن مقطع مسئولان باشگاه صبای قم اجازه ندادند علی دایی، سهراب بختیاری‌زاده و یحیی گل‌محمدی همراه با سایر ملی‌پوشان تمرین‌های آماده‌سازی را طی کنند.

 

در ادامه اظهارات ایوانکوویچ را می‌خوانید:

 

* ابتدا از آخرین وضعیت تیم‌تان بگویید. چند هفته‌ای است که تیم‌تان خوب نتیجه می‌گیرد و در آخرین دیدار هم مقابل گسترش فولاد تبریز به برتری رسیدید.

- ما در همان آغاز فصل نسبت به جاه طلبی‌ها و اهداف‌مان تاکید کردیم چون باشگاه نسبت به عظمتش به هواداران تعهد دارد. طبیعتا با در نظر داشتن همه مشکلاتی که داشتیم، خودمان را برای این فصل آماده کردیم. ما به کارمان اعتقاد داشتیم و اگر به خاطر بیاورید بعد از 4 هفته و در حالی که فقط یک امتیاز کسب کرده بودیم، سپاهان 12 امتیاز داشت. در همان دوران و قبل از دیدار تیم‌مان مقابل فولاد خوزستان در مصاحبه‌ای گفتم که انتظار داریم برویم و برای کسب عنوان قهرمانی بجنگیم. واقعیت این است که ما مشکلات زیادی داشتیم اما چند هفته‌ای است که به آنچه که هواداران از ما انتظار دارند، رسیده‌ایم. الان هم بالاتر از سپاهان هستیم. اینکه بتوانیم هواداران را شاد کنیم، جزئی از تکالیف ماست. من از همه هواداران‌مان تشکر می‌کنم زیرا زمانی که تعداد زیادی از افراد شک داشتند که به موفقیت می‌رسم یا خیر آنها از من حمایت کردند. البته طبیعی بود که در آن مقطع صحبت‌هایی مطرح شود زیرا بعد از 5، 6 هفته امتیازات لازم را نگرفته بودیم. در آن موقع شک و تردیدهای زیادی نسبت به من وجود داشت. تنها کسانی که نسبت به من هیچ شکی نداشتند، هواداران بودند. آن‌ها نسبت به تیم و کادر فنی اعتقاد کامل داشتند. خوشحالم که در وضعیتی قرار گرفته‌ایم که می‌توانیم آرزوهای آن‌ها را برآورده کنیم. خوشحالم به خاطر هواداران‌مان که حمایت بی‌دریغی را از ما داشتند. واقعا پس از کسب پیروزی خوشحال می‌شوم زیرا شادی را به دل هواداران‌مان می‌آورم. بارها گفته‌ام و الان هم می‌گویم هواداران مهم‌ترین رکن باشگاه هستند. ما هم به خاطر آن‌ها تلاش می‌کنیم.

 

* یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این فصل پرسپولیس این است که این تیم در طول بازی‌ها فرصت‌های گلزنی زیادی را خلق می‌کند. این فرصت‌ها یکی پس از دیگری از دست می‌رود. در چند بازی گذشته روند گلزنی تیم‌تان بهتر شده اما باز هم این مشکل وجود دارد. نظرتان در این باره چیست؟

- این موضوع واقعیت دارد. خیلی بد است که نتوانستیم فرصت‌های گلزنی‌مان را به گل تبدیل کنیم. طبیعتا وقتی فرصت گلزنی خلق می‌کنیم نشان می‌دهد که کیفیت بالایی از بازی را داریم. متاسفانه ما فقط 10 درصد فرصت‌های گلمان را به گل تبدیل کرده‌ایم. در برخی از بازی‌ها پنالتی ضعیف‌ترین شانس گل ما بود. این یک مشکل است که باید آن را برطرف کنیم. اما معضل تیم ما نیست. اینکه ما خلاقیت داریم و می‌توانیم شانس گل ایجاد کنیم فوق‌العاده خوب است، چون بازی کردن در فاز حمله و ایجاد فرصت گلزنی هنر می‌خواهد که ما آن را داریم. ما آن خلاقیت و سازماندهی بازی را داریم بنابراین با استفاده از این ابزار شانس گلزنی ایجاد می‌کنیم. ما مدام پیرامون این مسئله کار می‌کنیم. این مشکل را نمی‌توان یک شبه حل کرد. بهترین گلزن ما که مهدی طارمی است تا چند روز قبل آقای گل لیگ بود اما طبیعی است که الان دیگر این گونه نیست. در فوتبال اوضاع این گونه است. اگر طارمی و بقیه مهاجمان فرصت‌ها را به گل تبدیل می‌کردند ما الان 5-6 امتیاز بیشتر داشتیم و یا حداقل پنالتی‌ها را به ثمر می‌رساندیم، باز هم 5-6 امتیاز بیشتر داشتیم.

 

* به نظر می‌رسد اینکه مهدی طارمی نمی‌توانست موقعیت‌های خود را گل کند به خاطر مسائل ذهنی و روانی بود. شما این موضوع را قبول دارید؟

- گلزنی یک مهاجم به شرایط روحی او بستگی دارد. خیلی سخت است وقتی بازیکن اعتماد به نفسش را از دست بدهد. حتی در برخی مواقع احساس می‌کنم که مهاجمان به خاطر ترس از عدم موفقیت از وظایف‌شان شانه خالی می‌کنند. اما من اصرار می‌کنم که خود را در شانس گلزنی قرار دهید چون می‌دانم مهاجمان تیم من توانایی گلزنی را دارند. هنوز که هنوز است فکر می‌کنم طارمی گلزن اول لیگ است. ما اگر در یک مسابقه 2 بر صفر و یا 3 بر صفر پیش باشیم نشان می‌دهد که در فاز دفاعی هم خوب عمل کرده‌ایم اما وقتی اختلاف گل کم باشد این ترس را داریم که نتیجه بازی تغییر کند. اگر اختلاف گل‌مان با حریف بیشتر باشد، طارمی، علیپور و جری بنگستون راحت‌تر می‌توانند به جلو بروند تا گلزنی کنند. فراموش نکنید طارمی فصل دومی است که در لیگ برتر بازی می‌کند و خیلی از موارد به شکل رخدادهای ضمنی تازه در ذهن او شکل می‌گیرد. بازی در برابر 100 هزار نفر و یا بازی همزمان برای تیم ملی فوتبال ایران و پرسپولیس کار هر بازیکنی نیست. طبیعی است که این بازیکن با نوسانات مواجه شود. ما باید دست به هر اقدامی بزنیم تا طارمی را از دست ندهیم.

 

* نکته جالب در مورد تیم شما این است که پرسپولیس در 22 بازی اخیر گلزنی کرده است. این موضوع شما را به نسبت آینده امیدوار نمی‌کند؟

- به لحاظ تئوری این موضوع واقعیت دارد اما من دوست دارم تعداد گل‌های زده‌مان در یک بازی بیشتر شود و به خاطر رسیدن به همین هدف بازی‌ها را طراحی می‌کنیم. این موضوع را هواداران‌مان تشخیص داده‌اند و می‌دانند که ما خوب و زیبا بازی می‌کنیم. یک بازی هجومی و تماشاگرپسند را ارائه می‌دهیم. البته همیشه به دنبال کسب نتیجه هستیم. وقتی بازی هجومی ارائه دهید یک جذابیت را به چشم هواداران نشان می‌دهد. تکرار می‌کنم در همه مسابقه‌ها نمی‌توانید چنین روندی را ادامه بدهیم. گهگداری مجبوریم چرک بازی کنیم تا به پیروزی برسیم. مثل دیدار مقابل گسترش فولاد تبریز که واقعا برای کسب آن پیروزی سختی کشیدیم. البته ما سزاوارانه پیروز شدیم. فراموش نکنید ما در همه بازی‌ها زیبا و تماشاگرپسند ظاهر شدیم و از حریفان‌مان هم بهتر عمل کرده‌ایم. در دیدار مقابل استقلال خوزستان وقتی شکست خوردیم باز هم تیمم را برتر از حریف دیدم. در جام حذفی هم با یک بازیکن کمتر مقابل ذوب آهن بازی کردیم و 100 دقیقه بهتر از حریف بودیم. حتی می‌توانستیم آن دیدار را هم ببریم اما ریسک کردیم و در ریسک هم همیشه به موفقیت نمی‌رسیم. بازیکنان من از نظر اشتیاق و انگیزه چیزی را کم نمی‌گذارند و برای تحقق آرزویشان تلاش می‌کنند.

 

*‌ با توجه به نتایج پرسپولیس در برخی از بازی‌های این فصل، به نظر می‌رسد تیم‌تان در میانه زمین نیازی به یک رهبر دارد تا زمانی که نیاز به حفظ نتیجه دارید بتوانید تیم را درون زمین مدیریت کند. نظرتان در این باره چیست؟

- طبیعی است که الان موقعیتی نیست که بتوانیم بازیکنی را پیدا کنیم که تیم را در میانه زمین رهبری کند. به طور طبیعی، ایده‌آل این است که در تیم 4 یا 5 بازیکن حضور داشته باشند که بتوانند تیم را در زمین مسابقه رهبری کنند. یعنی در هر یک از خطوط تیمی یک بازیکن داشته باشیم که چنین ویژگی‌ای داشته باشد. ما بازیکنی مثل سوشا مکانی را داریم که در عقب زمین چنین ویژگی‌ای را دارد. البته شخصیت رهبری تیم در رضا نورمحمدی و محسن بنگر هم وجود دارد. در میانه زمین کمال کامیابی نیا کم کم چنین شخصیتی پیدا می‌کند و محسن مسلمان هم این روزها شرایط خوبی دارد. مهدی طارمی و امید عالیشاه هم از بازیکنان جوان تیم ما هستند که تازه خود را برای کسب تجربه آماده می‌کنند. البته فراموش نکنید ما سال قبل محمد نوری را داشتیم یا بهتر بگویم تا چند وقت پیش هادی نوروزی را هم داشتیم. البته ما سعی می‌کنیم در کادر فنی این نقیصه را جبران کنیم و طوری عمل کنیم که این مشکل برطرف شود.

 

* اگر به عقب برگردیم، شما در ابتدای فصل باز هم دوست نداشتید یک دروازه‌بان خوب به عنوان دروازه‌بان دوم تیم‌تان جذب کنید تا در نبود سوشا مکانی بتوانید به او اعتماد کامل داشته باشید؟

- اصولا من درباره یک بازیکن خاص اظهار نظر نمی‌کنم. قبلا هم در این باره توضیح داده‌ام. همه می‌دانید که ما چه مشکلاتی در پست دروازه‌بانی داشتیم. صادقی تجربه کافی را داشت اما مدتی بود که درون دروازه قرار نگرفته بود. صادقی 5 روز قبل از شروع لیگ به جمع ما اضافه شد. وقتی در تمرین‌های ما حاضر شد، متوجه شدیم که دو ماه است حتی دستکش دروازه‌بانی به دست نکرده است. بنابراین همان موقع انتظار مشکلات را داشتیم. اگر صادقی نباشد، هر دروازه‌بان دوم دیگری می‌بود، باید در شرایط مسابقه قرار می‌گرفت. برای یک دروازه‌بان مهم‌ترین مسئله اعتماد به نفس است. یک دروازه‌بان باید درون دروازه قرار بگیرد و بازی کند. باید ببینیم آیا نیاز به دروازه‌بان بهتر داریم یا خیر. آیا در پست دیگری بازیکن می‌خواهیم یا خیر. باید ببینیم با چه شرایطی می‌خواهیم لیگ را ادامه دهیم و آیا تصمیماتی که اتخاذ می‌کنیم قابل اجرا است یا خیر. من مثال می‌زنم. اگر بخواهیم یک دروازه‌بان خیلی خوب بیاوریم باید حداقل 500 هزار دلار پرداخت کنیم. من خودم دوست ندارم چنین اتفاقی رخ دهد و قراردادی بین باشگاه و بازیکن منعقد شود و باشگاه نتواند آن قرارداد را اجرایی کند. بنابراین هیچ وقت دوست ندارم درباره یک بازیکن خاص یا مسائل اینچنینی صحبت کنم.

 

* تیم‌تان بازیکنان جوان خوبی را در اختیار دارد. از ابتدای فصل قصد جوانگرایی داشتید؟

- ما بازیکنان خوبی مثل محمد رحمتی و محمد انصاری و وحید حیدریه را در اختیار داریم. بازیکنانی که شایستگی حضور در ترکیب تیم را دارند اما فرصت بازی پیدا نکردند. ما نسبت به سال قبل حداقل 5 بازیکن جدید جذب کردیم. این به این معنی است که تیم‌مان نسبت به سال قبل تغییرات زیادی کرده و زمان نیاز دارد تا به هماهنگی لازم برسد. فرشاد احمدزاده، محسن مسلمان، محمد انصاری، جری بنگستون و رامین رضاییان از بازیکنان جدید تیم ما هستند.

 

* آیا در حال حاضر در پست خاصی نیاز به بازیکن دارید؟

- ما مدام در روند گزینش بازیکن به سر می‌بریم. چون همیشه بازیکنان رده پایه خودمان را برای تست به تمرین تیم بزرگسالان می‌آوریم و لیگ را بررسی می‌کنیم. هیچ وقت اجازه نمی‌دهم بازیکنی به جمع تیم ما اضافه شود که جزو 5 بازیکن برتر تیم ما نباشد. یعنی می‌خواهم بازیکنی به تیم ما بیاید که اختلاف فاحشی از نظر کیفیت فنی با سایر بازیکنان داشته باشد. بازیکنان خیلی خوبی در لیگ ایران بازی می‌کنند اما متاسفانه این قبیل بازیکنان قراردادهای محکمی با تیم‌شان دارند. ما مدام به دنبال بازیکن بهتر هستیم اما سوال این است که آیا می‌توانیم این بازیکن را پیدا و به تیم‌مان اضافه کنیم؟ سپاهان، ذوب آهن، استقلال خوزستان، گسترش فولاد تبریز از باشگاه‌هایی هستند که بازیکنان خیلی خوبی را در اختیار دارند اما آیا می‌توانیم این بازیکنان را جذب کنیم؟

 

* از ابتدا که به باشگاه پرسپولیس آمدید این باشگاه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد. از مشکلات مالی گرفته تا حتی مسائل و مشکلاتی که مربوط به زمین تمرین می‌شود. تا چه زمانی این مشکلات را تحمل می‌کنید؟

- انتقاد کردن راحت‌ترین کار ممکن است. از روز اولی هم که به باشگاه آمدم، تاکید کردم که مهم‌ترین مسئله در باشگاه، مسائل مالی است و اگر باشگاه پرسپولیس مشکل مالی نداشته باشد راه موفقیت را به راحتی طی می‌کنیم. طبیعی است که بحث مسائل مالی مهم‌ترین مسئله بود. شما نگاه کنید ببینید در باشگاه‌های ایران کدام باشگاه‌ها طی سال‌های اخیر دائما در کورس قهرمانی بوده‌اند؟ فولاد خوزستان، سپاهان اصفهان و ذوب آهن باشگاه‌هایی هستند که همیشه در کورس قهرمانی بوده‌اند و از نظر مالی هم هیچ گونه مشکلی نداشته‌اند. همیشه این گونه بوده و خواهد بود. آقای طاهری با تاخیر به جمع ما ملحق شد اما از همان زمان که آمد تلاش خود را انجام داد و تا امروز بخش زیادی از مشکلات را برطرف کرده است. او تنها بود و کسی کمکش نمی‌کرد. اما درباره مشکلات زمین تمرین هم باید بگویم ما 7، 8 زمین تمرین را در جاهای مختلف دیدیم اما متوجه شدیم کسانی که حاضر هستند زمین‌شان را در اختیار ما قرار بدهند، زمین‌شان از کیفیت مناسبی برخوردار نبود. برخی‌ها هم به ما می‌گفتند نمی‌توانیم برای مدت طولانی زمین در اختیار شما قرار بدهیم. من تا به امروز از 7 زمین تمرین بازدید کردم. فقط مسائل مالی و زمین چمن مطرح نیست و در جایی که پرسپولیس تمرین می‌کند باید حضور هواداران هم در نظر گرفته شود و جایی برای آن‌ها تعبیه شود.

 

* با این وضعیت چگونه می‌خواهید تمرین‌هایتان را ادامه دهید؟

- من واقعا نگران مصدومیت بازیکنان‌مان هستم اما راه حلی برای زمین چمن پیدا نکرده‌ایم. چه کاری از دست‌مان برمی‌آید؟ خود شما به من بگوئید. به من کمک کنید باید چه کار کنم؟ مشکل تهیه زمین ما به مسائل مالی مربوط نمی‌شود. مشکل خود زمین است که در اختیار ما قرار نمی‌دهند. ما می‌خواستیم در زمین هما تمرین کنیم اما به ما گفتند به خاطر نزدیکی با فرودگاه نمی‌توانیم امنیت شما را تامین کنیم. باشگاه تمام تلاشش را برای تهیه زمین تمرین مناسب انجام داده اما این اتفاق تا امروز رخ نداده است. در آخرین تلاش قرار بود در زمین مجموعه ورزشی سایپا تمرین کنیم که آن‌ها هم با این موضوع موافقت نکردند.

 

* طی چند وقت اخیر تنها نکته‌ای که در رسانه‌ها مطرح می‌شد بحث مطالبات مالی شما بود. حتی برخی از رسانه‌ها صحبت از جدایی شما از باشگاه به خاطر عدم دریافت مطالبات‌تان مطرح کردند. آیا این قول را می‌دهید تا انتهای فصل با هر شرایطی در پرسپولیس بمانید و کارتان را ادامه دهید؟

- پاسخ به این سوال راحت نیست. ما مربی هستیم و سرنوشت‌مان به یک سانتی‌متر بستگی دارد. اگر توپ به سمتی بچرخد و وارد دروازه شود، من "خدا" می‌شوم اما اگر به آن طرف بچرخد و گل نشود، همه چیز خراب می‌شود. من مدام از جاهای مختلف پیشنهاد همکاری دارم. یکی از بهترین پیشنهاداتم هم مربوط به تیم ملی کرواسی می‌شود. اما همه می‌دانید که در آن مقطع به پیشنهاد تیم ملی کرواسی جواب منفی دادم اما اینکه در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد هیچ کس خبر ندارد. من نسبت به باشگاه پرسپولیس تعهد اخلاقی دارم زیرا بهترین هواداران دنیا را در اینجا داریم. همان طور که در ابتدای صحبت‌هایم گفتم زمانی که هیچ کس به من اطمینان نداشت و به نوعی شک داشتند، هواداران با اطمینان کامل از من حمایت کردند. وقتی به ذوب آهن باختیم 300 هوادار به ورزشگاه درفشی‌فر آمدند و ما را تشویق کردند. هواداران خیلی از مسائل را می‌دانند و می‌بینند که ما چقدر خوب بازی می‌کنیم.

 

* یعنی اگر یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های دنیا هم به شما پیشنهاد بدهد باز هم حاضرید به کارتان در پرسپولیس ادامه دهید؟

- اگر خود شما بودید چه می‌کردید؟ می‌خواهم بدانم شما باشگاه بزرگ اروپایی را انتخاب می‌کردید یا در پرسپولیس می‌ماندید؟ این مسئله قانونی ندارد چون در شغل ما مدام جابه‌جایی وجود دارد. البته شرایط این گونه است که من در پرسپولیس باشم و تمرکزم روی این تیم باشد. علی‌رغم اینکه گهگداری مشکلاتی وجود دارد اما می‌بینم که بازیکنانم کار کردن را دوست دارند. ما مربیان همیشه تکامل‌گرا هستیم و دوست داریم همه چیز ایده‌آل و کامل باشد اما گاهی اوقات این اتفاق رخ نمی‌دهد. ما شرایط ایده‌آل و خوب را می‌خواهیم اما همیشه به دست نمی‌آید.

 

* مشکل زمین مربوط به تیم شما نمی‌شود و اکثر ورزشگاه‌های ایران کیفیت چمن خوبی ندارند؟ نظرتان در این باره چیست؟

- زمین‌های فعلی ایران از آنچه که 10 سال پیش در ایران می‌دیدم خیلی بهتر است. درست است که با استانداردهای روز اروپا مطابقت ندارند اما شرایط از گذشته بهتر شده است.

 

* گلزن‌ترین تیم لیگ یعنی استقلال تنها 22 گل به ثمر رسانده است. اکثر تیم‌ها هم همین وضعیت را دارند. این نشان می‌دهد لیگ ایران لیگ کم گلی است. شما فکر می‌کنید چرا چنین اتفاقی افتاده است‌؟

- این به فلسفه و مفهوم بازی یک مربی برمی‌گردد. یک مربی دوست دارد تیمش را طوری ارنج کند که به نوعی تدافعی بازی کند و یک مربی هم بازی هجومی را در دستور کار قرار می‌دهد. در حال حاضر یکی از جوان‌ترین تیم‌ها را ما در اختیار داریم. یک لحظه بنگر و نورمحمدی را از ترکیب تیم ما کنار بگذارید می‌بینید که اکثر بازیکنان ما بین 20 و 24 سال هستند. من نمی‌خواهم به کسی درس بدهم اما لازم است که برخی شیوه‌های بازی را در برخی از تیم‌ها باید تغییر داد. اما برخی شیوه‌های بازی به فرهنگ آن کشور و آن محل برمی‌گردد. در هر صورت لیگ ایران بسیار خوب و جذاب است به طوری که وقتی تیم صدرنشین با تیم ته جدول بازی می‌کند نمی‌تواند با قدرت از پیروزی حرف بزند. به اعتقاد من باید در لیگ ایران سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد یعنی از لحاظ نیروی انسانی سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد تا بازیکنان جوان بیشتری به لیگ ایران بیایند. مثلا در تیم ما بازیکنی مثل محمد رحمتی وجود دارد که تا به حال بازی نکرده اما مطمئنا سزاوار بازی کردن در لیگ بوده است. این نشان می‌دهد که سایر بازیکنان ما از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

 

* برخی از کارشناسان اعتقاد دارند ترس مربیان از شکست و به تبع آن از دست دادن جایگاه‌شان باعث می‌شود که بازی‌ها کم گل شود شما با این نظر موافق هستید؟

- من نمی‌توانم درباره صحبت دیگران صحبت کنم. اما باید بگویم من مربی ریسک‌پذیری هستم زیرا اعتقاد دارم با ریسک می‌توانید به موفقیت برسید.

 

*‌ کمی هم درباره تیم ملی فوتبال ایران صحبت کنیم. از زمانی که کارلوس کی‌روش به فوتبال ایران آمده، نوعی تغییر در سبک بازی ایران به وجود آمده است و همین موضوع انتقادهای زیادی را از این مربی بوجود آورده است. وضعیت تیم ملی ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

- کی‌روش مربی‌ای است که در بزرگ‌ترین باشگاه‌های دنیا همچون رئال مادرید و منچستریونایتد و تیم ملی پرتغال مربیگری کرده است. او از تجربه بالایی برخوردار است و بهتر از هر کس می‌داند بهترین اقدام در مواجهه با مشکلات چیست. باید ببینیم فدراسیون چه درخواست‌هایی از کی‌روش دارد و کی‌روش چه درخواست‌هایی از فدراسیون داشته است. باید بدانیم فلسفه فدراسیون فوتبال چیست و به دنبال چه چیزی هستند. کی‌روش تا به حال کاری که به اعتقاد خودش صحیح بوده را انجام داده است و طبق معمول بعد از اتمام چرخه جام جهانی دست به جوان‌گرایی در تیم ملی زده است. بازیکنانی که به تازگی چهره شده‌اند به تیم ملی دعوت می‌شوند و همین موضوع باعث پوست اندازی این تیم شده است.

 

* بعضی‌ها اعتقاد دارند در جام جهانی 2006 همدلی خوبی در بین بازیکنان وجود نداشت شما در آن مقطع که سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بودید این موضوع را احساس می‌کردید؟

- من با این صحبت موافق نیستم زیرا خودم هیچ گونه اختلاف و مشکلی را در تیم احساس نکردم. نکته‌ای که باعث تاسف من می‌شود این است که نسلی از فوتبالیست‌های ایرانی که می‌توانستند یک اقدام جهانی انجام دهند اما متاسفانه در اثر یک سری شرایط ناخواسته این اتفاق رخ نداد. علی کریمی چند ماه قبل از جام جهانی دچار مصدومیت شده بود و زمانی که به جام جهانی آمد کاملا غیر آماده بود. کریمی در جام جهانی برای ما مثل مسی یا رونالدو بود. شرایط ما مثل این بود که آرژانتین یا پرتغال بدون این دو بازیکن به میدان بروند. وحید هاشمیان مشکلی داشت و نتوانست به آمادگی کامل برسد. فریدون زندی با عضلات پایش مشکل داشت. ستار زارع قبل از آغاز جام جهانی رباط صلیبی پاره کرد. باشگاه صبا باتری قبل از شروع جام جهانی علی دایی، یحیی گل‌محمدی و سهراب بختیاری‌زاده را عمدا اجازه نداد به اردوی تیم ملی بیایند تا خود را با تیم وفق بدهند. آقای مرادی که آن زمان سرپرست صبا بود دقیقا همین‌جا (هتل المپیک) گفت اجازه نمی‌دهم این بازیکنان به تیم ملی بیایند چرا که بازی صبا از بازی تیم ملی مهم‌تر است. آن‌ها کاملا غیر آماده به جمع ما اضافه شدند. ما نتوانستیم تیم را به نحوی که نیاز بود آماده کنیم. این علت اصلی نتایج ما در جام جهانی 2006 بود. ما فوق‌العاده خوب مقابل مکزیک حاضر شدیم و روی اشتباهات خودمان گل خوردیم. در مقابل پرتغال که با بازیکنانی چون رونالدو، فیگو و کاروالیو به مصاف ما آمده بود و به نوعی بهترین تیم ملی پرتغال بود عملکرد خوبی داشتیم. اینکه در آن مقطع سازمان تربیت بدنی وقت و فدراسیون فوتبال مشکلاتی با هم داشتند موجب عصبی شدن بازیکنانی چون علی کریمی شده بود. در آن مقطع همه از علی کریمی انتظار یک معجزه داشتند اما او آماده نبود که یک بازی خوب به نمایش بگذارد. کریمی نمی‌توانست بعد از سه ماه تمرین نکردن خود را به تیم برساند. ما 5 نفر از بهترین بازیکنان‌مان را در آن مقطع به خاطر مشکلاتی در اختیار نداشتیم.

 

* زمانی که ایران به پرتغال باخت مسئولان سازمان ورزش وقت به خاطر این شکست از مردم عذرخواهی کردند اما بعدها تیم ملی ایران به تیم‌های درجه 2 آسیا باخت و کسی عذرخواهی نکرد.

- نمی‌دانم درباره این مطلب شما چه بگویم. من فقط دلایل نتایج ضعیف تیم ملی را مطرح کردم.

 

* یکی از انتقاداتی که کی‌روش به فوتبال ایران مطرح می‌کند زمین تمرین تیم ملی است. آیا شما درباره این موضوع با کی‌روش هم‌عقیده هستید؟

- البته من با این نظر کی‌روش موافقم. زیرساخت‌های فوتبال ایران باید بهبود پیدا کند. اما نسبت به آخرین زمان اقامت من در ایران که به 10 سال پیش برمی‌گردد، خیلی از امکانات تغییر کرده و شرایط بهبود یافته است. هتل آکادمی فوتبال و زمین چمن کمپ تیم ملی هم ساخته شده و امکانات مختلفی هم برای تیم ملی فراهم شده است که در زمان ما هیچ کدام از این امکانات وجود نداشت. طبیعی است که باید زمین تمرین تیم ملی هم درست شود البته فراموش نکنید که تیم ملی در مقاطعی در زمین مجموعه ورزشی پاس تمرین کرد. ما مربیان دوست داریم یک شبه همه مشکلات برطرف شود اما گاهی اوقات این اتفاق رخ نمی‌دهد. یک باشگاه باید نه تنها یک زمین بلکه 5 زمین خیلی خوب داشته باشد که اگر یکی از آن‌ها به مشکل خورد بتوانید در زمین دیگری تمرین کنید.

 

* در حال حاضر خیلی از باشگاه‌های آسیایی با جذب ستاره‌های مطرح اروپایی سعی دارند خود را به سطح فوتبال اروپا برسانند. از طرفی از ابتدای شروع دور جدید لیگ قهرمانان آسیا تاکنون تیمی از ایران قهرمان نشده است. با این شرایط فوتبال ایران در آسیا را چطور ارزیابی می‌کنید؟

- من با باشگاه گوانگجو آشنایی دارم. حکومت چین مبالغ خیلی زیادی را برای سرمایه‌گذاری در فوتبال آورده و قصد دارد زیرساخت‌های فوتبال کشورش را بسازد. در هر یک از شهرهای چین دو یا سه کمپ تمرینی فوق‌العاده خوب و باکیفیت وجود دارد. آن‌ها با جذب بازیکنان باکیفیت خارجی می‌خواهند کیفیت را به فوتبال‌شان بیاورند. شاید یک بازیکن خارجی در چین نزدیک به 5 میلیون دلار بگیرد اما ما در ایران به دنبال بازیکنان خارجی‌ای می‌رویم که نهایتا 150 تا 200 هزار دلار دریافت کنند. همین طور باشگاه الجزیره ابوظبی با مبلغ سنگینی ووچینیچ را خرید که حدود 5 تا 6 میلیون دلار برایش هزینه برداشت. که البته با وجود همه این خریدها در انتهای جدول به سر می‌برد. همه باشگاه‌های دنیا بازیکن خارجی دارند اما شما تا حالا دقت کرده‌اید که چند بازیکن اسپانیایی در باشگاه رئال مادرید بازی می‌کنند یا باشگاه بارسلونا چند بازیکن اسپانیایی در اختیار دارد؟

 

* بحث ما همین جنگ نابرابر است. اگر فصل آینده پرسپولیس به لیگ قهرمانان آسیا صعود کند فکر می‌کنید این تیم بتواند تا مراحل نهایی مسابقه‌ها برود؟

- اگر خاطرتان باشد چند وقت پیش بود که در مقابل الهلال نتیجه را به سختی واگذار کردیم. الهلال در حال حاضر برترین تیم آسیاست. تراکتورسازی هم نتوانست به مراحل بالایی صعود کند. اگر احیانا در باشگاه پرسپولیس دوام آوردم و فصل بعد هم سرمربی این تیم بودم تلاش می‌کنم بهترین مبارزه را نشان دهم تا بهترین نتیجه ممکن را در آسیا کسب کنیم. الان هم با الهلال بازی کنیم من از هیچ چیز نمی‌ترسم.

 

* ‌در دوره‌ای که شما سرمربی تیم ملی فوتبال ایران فوتبال ایران لژیونرهای زیادی را داشت اما الان شرایط به گونه‌ای شده که اکثر لژیونرهای ما در لیگ دو کشورهای اروپایی و یا در کشور قطر بازی می‌کنند. فکر می‌کنید دلیل این اتفاق چیست؟

- این به این معنا نیست که بازیکنان ایرانی از کیفیت کمی برخوردارند. بازیکنان ایرانی تمایل دارند در کشورهای عربی بازی کنند زیرا از قراردادهای خوبی بهره می‌برند و پول‌های خوبی به آن‌ها می‌دهند. آن‌ها با فوتبال زندگی می‌کنند و زندگی مادی‌شان از فوتبال تامین می‌شود و طبیعی است که به آینده خود فکر کنند. اگر خدای نکرده یک بازیکن مصدوم شود، شاید دیگر نتواند درآمد خوبی داشته باشد. بنابراین فوتبالیست‌ها معمولا به دنبال این هستند که ببینند کدام باشگاه پول بیشتری به آن‌ها می‌دهد. این درست است که یک بازیکن در اروپا می‌تواند پیشرفت کند اما مسائل مالی برای برخی‌ها مهم‌تر است.

 

* دوشنبه شب مهدی مهدوی‌کیا به عنوان بهترین هافبک بعد از انقلاب فوتبال ایران انتخاب شد. شما چند سال با او کار کردید. نظرتان درباره این انتخاب چیست؟

- مهدوی کیا تاثیرگذارترین سوابق را برای خود ساخت. او در دو جام جهانی حضور داشت و زمانی در باشگاه هامبورگ بازی می‌کرد که این باشگاه در کنار بایرن مونیخ بهترین تیم آلمان محسوب می‌شد. او عملکرد فوق‌العاده‌ای در این باشگاه داشت و باید به این عنوان دست پیدا می‌کرد. این واقعا حقش بود.

 

* انتخابات فدراسیون فوتبال نزدیک است و این روزها صحبت‌های زیادی درباره بازگشت محمد دادگان به فوتبال ایران می‌شود. حضور او را در فوتبال ایران چطور ارزیایی می‌کنید.

- من تجربه فوق‌العاده خوبی را با دادگان داشتم. او یکی از کارکنان ورزش است که علم و دانش زیادی دارد و استاد دانشگاه است. او یک سرپرست و مدیر لایق است. هر موسسه ورزشی باید از امثال محمد دادگان استفاده کند. اینکه من تجربه فوق‌العاده‌ای با او داشتم. ما با هم نتایج فوق‌العاده‌ای را کسب کردیم. البته نمی‌دانم او احتمالا با چه سمتی به فوتبال برگردد اما از بازگشت او خوشحال می‌شوم. البته در این چند وقت نتوانسته‌ام با او دیدار تازه کنم.

 

* بعد از تومسیلاو ایویچ مربیان کروات متعددی به فوتبال ایران آمده‌اند. قطعا سبک فوتبال رایج در کرواسی از طریق حضور چندساله این مربیان به فوتبال ایران هم منتقل شده است. چقدر موافقید که سبک کروات برای فوتبال ایران مناسب بوده است؟

- اگر دقت کنید می‌بینید که مربیان کروات بهترین نتایج را در دنیا کسب کرده‌اند. این یک واقعیت است. ما هر جا کار کردیم به بهترین نحو نتیجه گرفته‌ایم. ما توانستیم بخشی از روح فوتبال کرواسی را در اروپا بدمیم و تاثیرات مثبتی روی فوتبال اروپا گذاشتیم. شما می‌دانید برای بازی خداحافظی پله کدام تیم ملی را به برزیل دعوت کردند؟ در آن زمان یوگسلاوی را به برزیل دعوت کردند تا در ورزشگاه ماراکانا به مصاف این تیم برود تا بازی خداحافظی پله برگزار شود. اسلوونی با 2 میلیون جمعیت در جام ملت‌ها و جام جهانی بازی می‌کرد و کرواسی هم به طور منظم در جام جهانی حضور دارد. بوسنی با 8 میلیون نفر جمعیت در جام جهانی بازی کرد و مونته‌نگرو هم تا صعود به جام جهانی فاصله کمی داشت. مکتب فوتبال یوگسلاوی بیش از 50 سال است که وجود دارد. می‌دانید بایرن مونیخ را چه کسی درست کرد؟ دو مربی کروات به نام‌های چاکووسکی و زبتس بودند که بایرن مونیخ را ساختند. به نظر من همه مربیان کروات تاثیر مثبتی روی فوتبال ایران گذاشته‌اند.

 

* آیا پرسپولیس در نیم فصل اردویی را برگزار خواهد کرد؟

- در نظر داریم که یک اردو را برگزار کنیم اما باید شرایط را بررسی کنیم.

 

* شما در ابتدای فصل صحبت از قهرمانی می‌کردید آیا الان هم پای حرف‌تان هستید.

- من هیچ وقت قول قهرمانی ندادم. فقط افراد دیوانه قول قهرمانی می‌دهند. اگر بخواهید هر قولی می‌توانم بدهم اما شاید به آن نرسیم. ما برای قهرمانی و کسب بهترین نتایج می‌جنگیم. آینده از آن ماست و دست به هر اقدامی می‌زنیم.