واکنش جان‌کری به بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی

به گزارش افکارخبر، آمریکا از تصمیم آژانس بین المللی انرژی هسته ای مبنی بر بستن پرونده تحقیقات درمورد فعالیت های گذشته هسته ای ایران استقبال کرد.

 
 
پایگاه اطلاع رسانی شبکه سی‌ان‌ان (CNN) با اعلام این خبر نوشت: جان کری، وزیر خارجه آمریکا، با صدور بیانیه ای اقدام ناظر هسته ای سازمان ملل جهت مختومه ساختن پرونده فعالیت های گذشته هسته ای ایران را تحسین کرد.
 
 
سی‌ان‌ان افزود: قطعنامه ای که روز سه شنبه به تصویب هیئت مدیره آژانس رسید، ایران را یک گام به کاهش چشمگیر تحریم ها نزدیک کرد؛ کاهش تحریم هایی که بخشی از توافق هسته ای ماه جولای بین تهران و 1+5 می باشد.
کاهش تحریم ها به این مشروط شده که آژانس بین المللی انرژی اتمی، اجرای کامل تعهدات توافق هسته ای توسط ایران را تایید کند.
 
 
جان کری ابراز اطمینان کرده که قطعنامه جدید آژانس، مانعی بر سر راه تحقیقات این نهاد درباره برنامه هسته ای ایران ایجاد نخواهد کرد و توانایی آژانس برای نظارت بر نقض احتمالی توافق هسته ای که تابستان سال جاری در وین به دست آمد، همچنان پابرجاست.
 
 
وی گفت: این قطعنامه به هیئت مدیره آژانس امکان می دهد که تمرکز خود را روی اجرای کامل و نظارت بر توافق هسته ای معطوف کند. توافق هسته ای بازگشت به فعالیت های مربوط به سلاح را برای ایران ممنوع ساخته و ابزار جامعی را برای پیشگیری و تشخیص هرگونه فعالیت هسته ای نظامی توسط ایران در اختیار ما قرار می دهد.
 
 
سی‌ان‌ان در پایان با اشاره به مخالفت صهیونیست ها با موضع جان کری نوشت نوشت: در آمریکا، همه با این اطمینان جان کری موافق نیستند. کمیته روابط مشترک آمریکا و اسرائیل (آیپک)، گروهی که حافظ منافع اسرائیل در آمریکاست، قطعنامه جدید آژانس و مختومه شدن تحقیقات درباره فعالیت های گذشته هسته ای ایران را محکوم کرده است.