پاسخ ۳۰۰ هزار نفر به پیشنهاد شغل

به گزارش افکارخبر،علی ربیعی با بیان اینکه یک سوم فارغ التحصیلان دانشگاهی از پذیرش شغل‌های پیشنهادی سر باز می زنند، به شکاف انتظاری میان توقعات دانش آموختگان و واقعیات بازار کار اشاره کرد و گفت: از میان ۳۰۰ هزار نفری که برای شغل به موسسات مختلف در کشور معرفی شده اند، ۱۰۰ هزار نفر شغل‌های پیشنهادی را نپذیرفته اند.

وزیر کار اظهارداشت: در یک کار تحقیقاتی، برای نمونه هزار نفر از دانش آموختگانی که از پذیرش شغل‌های پیشنهادی سر باز زده اند را انتخاب کرده و دلایل آنها را جویا شدیم که ۸۰۰ نفر از آنها اعلام کردند که به خاطر منزلت اجتماعی که از دانشگاه به دست آورده اند، تناسبی میان این منزلت و شغل‌های موجود در بازار وجود ندارد.

وی تصریح کرد: آمارهای موجود نشان می دهد که میزان بیکاری در میان فارغ التحصیلان دانشگاه ها دو برابر افرادی است که تحصیلات دانشگاهی ندارند و این بیکاری در میان فارغ التحصیلان زن بسیار بیشتر است.

ربیعی به یکی از مطالعات میدانی انجام گرفته در استان‌های مختلف کشور در زمینه تناسب رسته شغل‌های موجود با رشته های تحصیلی فارغ التحصیلان دانشگاهی اشاره کرد و گفت: براساس این تحقیقات، به طور میانگین حدود ۱۰ درصد جهت گیری های واقعی اشتغال در استان‌های کشور مربوط به رشته های تحصیلی دانش آموختگان دانشگاه ها است و متاسفانه خروجی دانشگاه ها با رشته شغل‌هایی که در استان‌ها شناسایی کرده ایم، تناسب بسیار اندکی دارد.

وزیر کار خاطرنشان کرد: برای مثال در یکی از استان‌های کشور که قطب نساجی و پوشاک کشور است و هم دانشگاه های دولتی و آزاد و دیگر مراکز دانشگاهی در آنجا فعال هستند، توان جذب فارغ التحصیلان رشته طراحی این دانشگاه ها در رشته شغل هایی که شناسایی شده بود، وجود نداشت و این نشان می دهد که مهارت فارغ التحصیلان دانشگاهی ما برای جذب در بازار کار کافی نیست.

وی بر ضرورت بازنگری در ساختار آموزش و نحوه آموزش در حوزه پرورش نیروی انسانی به ویژه در دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: در سال‌های اخیر هم در عرضه و هم در بخش تقاضای آموزش عالی با مشکلات و کاستی هایی روبرو بودیم و از یک طرف، مردم ما به دلیل مسائل فرهنگی حاضر بودند حتی از نان شب خود برای تحصیل فرزندانشان هزینه کنند و همین موضوع، تقاضای زیادی را برای ورود به دانشگاه ها ایجاد می کرد.

ربیعی ادامه داد: از سوی دیگر، رقابت دانشگاه ها با یکدیگر، آموزش عالی را به سمت کارهای حجمی و کمی به پیش برد و جمعیت زیادی از دانش آموختگان را روانه بازار کار کرد.

ربیعی با یادآوری اینکه کشور باید به هدف رشد اقتصادی ۸ درصدی دست یابد گفت: تحقق هر یک درصد رشد اقتصادی به صد هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد و با توجه به محدودیت های منابع مالی، تنها راه رسیدن به این هدف، افزایش بهره وری است.

وزیر کار، تقویت اقتصاد دانش بنیان را یکی از مهم ترین راهکارهای افزایش بهره وری برشمرد و گفت: با توجه به اینکه نظام اداری آینده کشور، اشتغال زیادی نخواهد داشت جوانان باید مهارت های لازم را برای شغل های آینده خود از طریق فعالیت های دانش بنیان کسب کنند.