ادعای یافتن وجوه مشترک با روسیه

به گزارش افکارخبر، نیویورک تایمز اعلام کرد: یکی از اهداف سفر «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا به مسکو زمینه چینی برای برگزاری نشست صلح سوریه بود که قرار است جمعه این هفته در شهر «نیویورک» آمریکا برگزار شود. با توجه به اینکه مسکو پیش شرط هایی را برای موافقت با تشکیل نشست نیویورک قرار داده بود، کری پیش از دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری و «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه از بابت این مسئله که آیا مسکو تشکیل سومین دور از مذاکرات بین المللی صلح سوریه (نشست نیویورک) را وتو خواهد کرد یا خیر اطمینان خاطر نداشت.

اما وی پس از دیدار دیروز سه شنبه تاکید کرد با توجه به اینکه طرفین (روسیه و آمریکا) برای تسریع روند مذاکرات صلح و امکان انتقال قدرت سیاسی در سوریه به توافق رسیده اند، نشست نیویورک قطعا انجام خواهد گرفت.

وی در این باره گفت: ما جمعه ۱۸ دسامبر با گروه بین المللی حمایت از صلح سوریه ملاقات کرده و  در نهایت یک قطعنامه شورای امنیت را با  هدف برداشتن قدم بعدی در جهت تداوم مذاکرات و در نهایت آتش بستصویب خواهیم کرد.

کری ادامه داد: طرفین به زمینه های مشترکی دست یافته و موافقت کرده اند که فعلا اختلافات را کنار بگذارند.

لاوروف نیز حمایت روسیه از نشست نیویورک را تایید کرد و گفت: دو کشور علیرغم اختلافات موجود، نشان داده اند که همیشه وقتی آمریکا و روسیه در یک جهت همسو حرکت می کنند، امکان حصول پیشرفت وجود دارد.

در نهایت، کری مدعی شد که دو طرف اختلافات خود را بر سر این موضوع که کدام یک از گروه های معارض سوری باید در لیست تروریسم قرار بگیرند، کاهش داده اند و احتمالا لیست نهایی تا روز جمعه آماده خواهد شد.

پیشتر روسیه گفته بود با توجه به اینکه هدف تعیین شده در نشست وین ۲ مبنی بر تهیه لیستی از گروه های تروریست سوری تحقق نیافته، برگزاری نشست نیویورک زودهنگام و غیرسازنده خواهد بود.