مضرات پنهان سیگار قاچاق

به گزارش افکارخبر، دکتر عابد فتاحی در خصوص ضرورت محدودسازی قاچاق سیگار، اظهار داشت: به طور کلی تحقیقات و مطالعات در سراسر دنیا بر عوارض مصرف سیگار دلالت دارد و این واقعیت، موضوعی نیست که خدشه ای بر آن وارد باشد.

وی گفت: همه می دانیم که استعمال دخانیات عامل ابتلا به انواع سرطان هاست، توان باروری مردان را کاهش می‌دهد، به ریه ها شدیدا آسیب می زند و ده ها درد و رنج دیگر به مصرف کنندگان تحمیل می کند.

فتاحی با اشاره به عوارض ناشناخته سیگارهای قاچاق، اضافه کرد: مسئله این است که این عوارض و عواقب مصرف دخانیات به دنبال استفاده از سیگارهایی رخ می دهد که به صورت قانونی تولید می شوند و نظارت های بهداشتی نسبت به آنها صورت می گیرد و  اینجاست که باید بگوییم وای به حال سیگارهایی که به صورت قاچاق وارد کشور شده و توزیع می شوند.

وی تصریح کرد: هیچ کس نمی داند داخل این سیگارها چه موادی نهفته است و هیچگونه نظارتی نیز بر آنها صورت نمی گیرد. ما عوارض سیگارهای تولید داخل را می توانیم دنبال کنیم، اما در خصوص سیگارهای قاچاق چگونه می خواهیم موضوع را رصد کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: باید به خود بیاییم و علاوه بر مدیریت تقاضا و مصرف دخانیات در کشور، جلوی قاچاق سیگار را سد کنیم. باید به صنعت دخانیات کشور اجازه دهیم با سرمایه گذاری و خرید تجهیزات و ماشین آلات، سیگار مورد نیاز کشور را خودمان تولید کنیم.

وی با تاکید بر این نکته که تولید سیگار معامله با سلامت مردم نیست، افزود: سیگار کشنده است ولی مگر آلودگی هوا کشنده نیست. عوارض ناگوار ناشی از مصرف سیگار بیشتر است یا عوارض ناشی از استرس، ترافیک، روغن ترانس بالا و ده ها مولفه دیگر؟ باید به جنگ مصرف دخانیات برویم ولی گام نخست این است که جوانان کشورمان را از شر سیگار های قاچاق در امان بداریم.

فتاحی با انتقاد شدید از خصوصی سازی شرکت دخانیات تصریح کرد: اشتباه بزرگ دولت این بود که شرکت دخانیات را به بخش خصوصی واگذار کرد. این شرکت باید در اختیار دولت باشد. خصوصی سازی دخانیات موجب تضعیف این صنعت و افزایش قاچاق شده است.

به گفته وی، هرچقدر تولید داخلی سیگار کاهش پیدا کند، سیگار قاچاق جایگزین آن می شود. شبکه توزیع کالای قاچاق تقویت می شود و در کنار سیگار، کالاهای غیر مجاز دیگر نیز به سهولت توزیع می شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص طرح افزایش مالیات بر سیگار اظهار داشت: مطالعات جهانی نشان داده افزایش مالیات می تواند انگیزه مصرف دخانیات را کاهش دهد. ولی با توجه به حجم غیر قابل توصیف قاچاق دخانیات به کشور، اگر مالیات سیگار افزایش پیدا کند، تنها کاری که انجام داده ایم هدایت مصرف کنندگان از سیگار ایرانی به سیگار قاچاق است.