به گزارش افکارخبر،علی حسینی با بیان اینکه فصل برداشت زعفران در حدود ۱۰ تا ۱۵ روز قبل پایان یافته است، اظهارداشت: وزارت جهاد کشاورزی باید آمار تولید را اعلام کند اما پیش بینی می‌شود امسال،   با توجه به سطح زیرکشت و عملکرد کشاورزان میزان تولید حداقل ۳۰۰ تن باشد ضمن اینکه درحال حاضر سطح زیرکشت بالغ بر ۸۰ هزار هکتار است.

وی با اشاره به اینکه انتظار داریم وزارت جهاد کشاورزی به افزایش عملکرد تولید کمک کند، گفت: این وزارت‌خانه باید برنامه‌ریزی کند و متوسط تولید طلای سرخ در هر هکتار  را حداقل به ۵ کیلوگرم افزایش دهد.

عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه این مساله در ۲۰ سال گذشته اتفاق افتاده است، افزود: پیش‌بینی می‌شود متوسط تولید در هکتار امسال به ۴ کیلوگرم رسیده باشد درحالی‌که این عدد سال قبل ۲.۵ کیلوگرم بوده است.

حسینی کاهش تولید طلای سرخ در سال گذشته را مورد اشاره قرار داد و گفت: این مساله باعث شد واسطه‌ها برای سودجویی وارد عمل شوند و قیمت محصول را تا صد در صد افزایش دهند.

به گفته وی، امسال در پی افزایش تولید، قیمت‌ها متعادل شد و زمانی که این اتفاق رخ داد برخی هیاهو به راه انداختند که چرا نرخ‌ها کاهش یافته است درحالی‌که این اقدام غلط بود چون محصول به قیمت واقعی خود رسیده بود و بحث ارزانی مطرح نبود.

عضو شورای ملی زعفران با اشاره به افزایش مجدد قیمت طلای سرخ در بازار، اضافه کرد: این افزایش نرخ‌ها  کاذب است و عده‌ای قصد ملتهب کردن بازار و تکرار کارهای قبلی خود را دارند.

حسینی با بیان اینکه ما در حال حاضر بیش از نیاز کل دنیا زعفران داریم، ادامه داد: ما در بهترین شرایط حدود ۲۰۰ تن زعفران می‌توانیم صادر کنیم.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم زعفران اضافه داریم، گفت: که این محصول می‌ماند برای سال آینده و به موجودی سال بعد اضافه می‌شود.

حسینی میزان تولید طلای سرخ را در ۲ استان خراسان رضوی و خراسان جنوبی  طی  سال قبل حدود ۲۱۰ تن عنوان کرد و افزود: پیش‌بینی ما این است که امسال حدود  ۱۰۰ تن افزایش تولید نسبت به پارسال داریم.

عضو شورای ملی زعفران با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید زودتر آمار دقیقی را از میزان تولید طلای سرخ اعلام کند تا دلال‌ بازی‌ها خاتمه یابد، ادامه داد: تعلل در ارائه آمار صحیح باعث جوسازی دلالان در بازارها و ملتهب کردن شرایط می‌شود.

حسینی درباره دلیل تعلل وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه افزود: آنان احساس می‌کنند در صورت اعلام آمار دقیق، قیمت‌ها کاهش می‌یابد و کشاورزان زیان می‌کنند درحالی‌که این موضوع بیشتر به نفع دلالان است و منجر به سودجویی آنان می‌شود.

وی ادامه داد: اگر قیمت زعفران بی‌رویه افزایش پیدا کند همه کشاورزان به تولید این محصول می‌پردازند و آن زمان ما با تولید انبوه مواجه می‌شویم و به مشکل برمی‌خوریم چراکه مصرف محدودی در جهان دارد.

حسینی در پاسخ به این پرسش که افزایش تولید در سال‌جاری منجر به افزایش صادرات طلای سرخ خواهد شد؟ گفت: صادرات منوط بر افزایش تولید نیست بلکه به عوامل دیگری چون ساز و کار لازم، بسترسازی مناسب، بازاریابی منطقی، رقابت صحیح، سالم و هدف‌دار میان صادرکنندگان بستگی دارد.

وی اضافه کرد: صادرات به این معنا نیست که ما زعفران را از کشاورزان بخریم و آن را با قیمت‌های ناچیز و به صورت فله‌ای در دنیا  به فروش برسانیم  و خوشحال باشیم که با رشد صادرات مواجه هستیم این رشد نیست بلکه خام فروشی است و ارزش افزوده واقعی را نصیب کشور ما نمی‌کند.

حسینی با بیان اینکه در حال حاضر صد در صد در زمینه عرضه زعفران به دنیا خام فروشی می‌کنیم، گفت: باید اقدامات زیربنایی در این زمینه انجام و صنایع تبدیلی گسترش یابد ضمن اینکه باید بر روی تولید فراورده‌های جانبی این محصول کار شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هر کس بیشتر خام فروشی کند دولت به او جایزه می‌دهد، ادامه داد: این اقدامی اشتباه است و به توسعه خام فروشی کمک می‌کند.

به گفته حسینی، ما صادرکنندگانی داریم که در محموله‌های بزرگ یک تنی و ۵۰۰ کیلوگرمی می‌برند در اسپانیا می‌فروشند که از آنان تشکر هم می‌شود.