به گزارش افکارخبر، آرش کردی در تشریح آخرین تحولات توسعه صنعت برق ایران، گفت: هم اکنون حدود ۳۲ میلیون و ۷۵۰ هزار مشترک برق در کشور وجود دارد و با توجه به روند کنونی مصرف سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک جدید به جمع مشترکان اضافه می‌شود.

مدیرعامل توانیر با اعلام اینکه از نظر ظرفیت نصب شده برق رتبه چهاردهم و از لحاظ مصرف رتبه نوزدهم را در جهان دارد، تصریح کرد: ایران با تولید سالانه ۲۷۴ میلیارد کیلوات ساعت، رتبه اول تولید برق در منطقه خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی جمهوری اسلامی ایران در زمینه ساخت تجهیزات نیروگاهی انتقال، توزیع و سایر خدمات فنی و مهندسی به خودکفایی رسیده است، بیان کرد: بررسی ها نشان داد در تابستان امسال پیک مصرف برق به ۵۰ هزار و ۱۷۰ رسید اما براساس پیش بینی ها با فرارسیدن دوران پساتحریم، سال آینده بین ۶ تا ۷ درصد رشد مصرف برق را شاهد خواهیم بود.

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر بیش از ۹۴ درصد انرژی برق ایران از منابع فسیلی، ۱.۱ درصد از انرژی هسته ای و بقیه از برق آبی تولید می شود، تاکید کرد: از سوی دیگر براساس برنامه ریزی‌های انجام شده در برنامه ششم توسعه، سالانه باید بین ۵۰۰ تا یکهزار مگاوات ظرفیت تولید برق از انرژی‌های نو وارد مدار شود.

کردی با بیان اینکه افزایش سهم انرژی های تجدید پذیر در سبد تولید برق کشور به ۵ درصد به عنوان یک سیاست کلیدی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: هم اکنون میانگین بهره وری نیروگاه های حرارتی حدود ۳۷ درصد بوده و میزان بازدهی این نیروگاه ها در مقایسه با استانداردهای جهانی دو تا سه درصد کمتر است و در نظر داریم این رقم را با استفاده از فناوری جدید به ۴۲ درصد افزایش دهیم.

مدیرعامل توانیر با اعلام اینکه سال گذشته میزان صادرات برق کشور به رقم ۹.۶ میلیارد کیلوات ساعت رسید، درحالی که میزان واردات ۳.۷ میلیارد کیلوات ساعت ثبت شد، تاکید کرد: ایران با همه کشورهای همسایه تبادل برق دارد و ۹۰ درصد صادرات ایران به عراق و ترکیه انجام شد.

به گفته این مقام مسئول، در برنامه ششم توسعه میزان صادرات برق به ۲.۵ برابر میزان فعلی افزایش می یابد، ضمن آنکه ارزش اقتصادی صادرات برق سالانه بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران سال گذشته بیشترین میزان برق مورد نیاز خود را از کشورهای ارمنستان و ترکمنستان وارد کرد، یادآور شد: هم اکنون تمامی شهرها و حدود ۱۰۰ درصد روستاهای بیش از ۲۰ خانوار از نعمت برق برخوردار شده اند.

کردی همچنین به محور کاهش تلفات نیز اشاره کرد و افزود: با تحقق برنامه ها، در طول یکسال تلفات برق از ۱۵.۵ درصد در سال گذشته به اندکی بیش از ۱۰ درصد کاهش یافته و در برنامه ششم توسعه باید این میزان به حدود ۷ درصد کاهش یابد.

مدیرعامل توانیر با یادآوری اینکه حدود ۲۲ میلیارد دلار پروژه در بخش صنعت برق آماده معرفی به سرمایه گذاران داخلی و خارجی است، خاطرنشان کرد: لغو تحریم ها چنانچه فرصت هایی را پیش روی صنعت برق قراردهد، باعث دسترسی به فناوری های جدید و منابع مالی می‌شود.