البته در این میان طراحی‌های ساختاری بهبود یافته و امکاناتی مانند ترمزهای خودکار در سه دهه اخیر به کاهش تعداد تصادفات و شدت جراحات ناشی از آنها کمک بزرگی کرده‌اند. آمارها در این زمینه نشان می‌دهند که تعداد تصادفات رانندگی از 7/ 6 میلیون در سال 1988 به 7/ 5 میلیون در سال 2013 رسیده و کاهش یافته است. با این حال ضررهای مالی ناشی از تصادفات رانندگی بالا است و بر اساس گزارش منتشر شده از سوی دولت‌ها، این میزان در سال 2010 به 424 میلیارد دلار رسیده است.

 

تکنولوژی نجات‌دهنده

تکنولوژی، ابزارها و سرویس‌های آن در این زمینه کمک بزرگی خواهند بود و به این ترتیب می‌توانند خودروسازی را متحول کنند؛ تحولی که در سال‌های اخیر آغاز شده و توجه افراد را به خودش جلب کرده است. شرکت‌هایی مانند گوگل و تسلا خودروهای خودران و بدون راننده را ارائه کرده‌اند که می‌توانند راه‌حلی برای تصادفات جاده‌ای باشند. جالب است بدانید که آمار نشان می‌دهند آمریکا سالانه بیش از 32 هزار کشته بر اثر تصادفات رانندگی دارد. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری این کشور در ماه جاری تاکید زیادی بر این موضوع کرده و قرارداد 305 میلیارد دلاری در زمینه حمل‌ونقل امضا کرده است. این قرارداد در واقع با تمرکز بر خرید خودروهای بدون راننده و استفاده بهینه از آنها امضا شده است. این قرارداد با تکیه بر 10 سال تحقیقات و کار فنی دپارتمان حمل‌ونقل دولت آمریکا و قانون‌گذاری با محور خودروهای بدون راننده، اجرا خواهد شد.با این حال اما آیا این سرمایه‌گذاری و تحقیقات واقعا به آینده‌ای بدون تصادفات رانندگی منجر می‌شوند؟ بسیاری از محققان بر این باورند که پیش‌بینی تاثیر خودروهای بدون راننده و خودران روی کاهش تصادفات کمی سخت است، چون هنوز جاده‌ها و زیرساخت‌های لازم و کافی برای استفاده از این خودروها وجود ندارد و همچنین اطلاعات کافی برای پیش‌بینی دقیق‌تر و قابل اعتمادتر هم در دسترس نیست.

 

 با این حال، اداره کل ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها در آمریکا به دنبال بررسی‌های مختلف به این نتیجه رسیده است که 90 درصد از تصادفات به خاطر خطاهای انسانی رخ می‌دهند. در بقیه موارد عواملی مانند آب و هوا و قطعات خراب یا فرسوده خودرو موثر هستند. روبات‌ها اما می‌توانند طوری برنامه‌ریزی شوند که سریع‌تر و بهتر تصمیم‌گیری کنند، در حالی که از خطاهای انسانی مانند رانندگی در حالت ناهوشیاری به دلایل مختلف یا کار با تلفن همراه هم دور هستند. بررسی‌های انجام شده توسط شرکت مشاوره‌ای بین المللی McKinsey  در این زمینه تخمین می‌زند که کاهش 90 درصدی تصادفات در سال 2012 به تنهایی می‌توانست 190 میلیارد دلار صرفه اقتصادی برای دولت آمریکا داشته باشد. اثبات اینکه خودروهای بدون راننده و خودران ایمن بوده و توانایی کاهش تصادفات را دارند برای عموم مردم سخت است، چون آنها به سختی می‌توانند قبول کنند که واگذار کردن رانندگی به کامپیوترها کار خوبی است. شک و تردید و حتی ترس از دست دادن کنترل فعالیت‌هایی که نقش مهمی در حفظ جانشان دارند، تا کنون باعث شده است که آنها کمتر به روبات‌ها برای مدیریت ایمنی و سلامت‌شان اعتماد کنند.

 

در واقع افراد ابهاماتی در این مورد در ذهن خودشان دارند که بیشتر مربوط به آن می‌شود که روبات‌ها و کامپیوترها چطور می‌توانند در شرایط سخت و پیچیده‌ای که علاوه بر خودرو عابران پیاده و موانع دیگر هم درگیر هستند، تصمیمات اخلاقی و ایمن بگیرند و همچنین سوالاتی مانند اینکه آیا باید کامپیوترها طوری برنامه‌ریزی شوند که به هر قیمتی از جان سرنشینان خودرو محافظت کنند یا اینکه تصمیمی بگیرند و کاری را انجام دهند که به جای مرگ، کمترین آسیب را به آنها وارد کند. «ریچارد والاس» مدیر تحلیل سیستم‌های حمل‌ونقل در مرکز تحقیقات خودروی میشیگان در این مورد معتقد است: «ما فکر می‌کنیم خودروهای بدون راننده و خودران به سرعت به سمت کاهش میزان مرگ و میرهای ناشی از تصادفات جاده‌ای پیش می‌روند. من فکر می‌کنم که شما می‌توانید با قطعیت بگویید که این یک فرآیند تکنولوژیک است؛ هوش مصنوعی که رانندگی را به شکلی بهتر و کامل‌تر انجام می‌دهد.»

 

ایمنی بیشتر، کاهش تصادفات

آمارهای منتشر شده از سوی اداره کل ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها در آمریکا نشان می‌دهد که پیشرفت‌های تکنولوژی مانند کمربندهای ایمنی و ترمزهای خودکار باعث کاهش تعداد کل تصادفات رانندگی از 7/ 6 میلیون در سال 1988 به 7/ 5 میلیون در سال 2013 شده‌اند. در همین دوره زمانی هم تعداد مرگ‌ها و کشته‌های ناشی از تصادفات رانندگی از 42 هزار و 130 نفر در سال 1988 به 30 هزار و 57 نفر در سال 2013 رسیده و کاهش یافته است. محققان معتقدند خودروهای مبتنی بر کامپیوتر می‌توانند درباره شدت جراحات ناشی از تصادفات رانندگی آموزش داده شوند. والاس در این مورد می‌گوید: «اگر شما به چیزی سریع‌تر از انسان‌ها واکنش نشان بدهید حتی اگر این واکنش نتواند کاملا از تصادف جلوگیری کند، شما هنوز جان هزاران نفر را نجات داده‌اید.» یک خودروی هوشمند و مجهز به روبات می‌تواند ایمنی بیشتری را نسبت به خودروهای مبتنی بر رانندگی انسان‌ها برای سرنشینانش داشته باشد. به عنوان مثال این خودورها می‌توانند به کمک حسگرهای مختلفی که در اختیار دارند، عوامل خطر را زودتر شناسایی کرده، وقوع تصادف و شدت آن را پیش‌بینی کنند و در نهایت از بروز این اتفاقات جلوگیری کنند.

 

شرکت‌های خودروسازی مانند آئودی، تویوتا و تسلا اعلام کرده‌اند برای معرفی خودروهای بدون راننده و خودران یا خودروهایی که قابلیت انجام حالت اتوپایلت را در شرایط خاص دارند، برنامه‌هایی در طول پنج سال آینده دارند. با این حال پیش‌بینی درباره زمانی که تعداد مصرف‌کنندگان زیادی این خودروها را به خودروهای معمولی ترجیح بدهند، تا حد زیادی به مواردی مانند قیمت و قدرت خرید و تغییرات در قوانین بیمه بستگی دارد. بررسی موسسه تحقیقاتی IHS Automotive در این مورد نشان می‌دهد که انتظار می‌رود تا سال 2035 حدود 12 میلیون دستگاه خودروی بدون راننده و خودران به فروش برسد که این میزان 10 درصد از کل فروش جهانی خودرو در آن سال خواهد بود. با وجود این اما کارشناسان معتقدند این میزان فروش خودروهای بدون راننده صورتی که ادامه تحقیق و توسعه در جهت ساختن خودروهای خودران پیشرفته و امن ادامه پیدا نکند، می‌تواند کاهش یابد.خودروسازان تا 10 سال آینده به تدریج امکانات و قابلیت‌های خودکار را به محصولاتشان اضافه می‌کنند تا به رانندگان کمک کرده و از بروز تصادفات جلوگیری کنند. بسیاری از خودروها در حال حاضر مجهز به حسگرها و دوربین‌های فیلمبرداری هستند که نقاط کور را به رانندگان نشان می‌دهد وقتی که در مکان‌های کوچک و تاریک می‌خواهند خودروهای خود را پارک کنند. تکنولوژی جدیدتر از صدا یا لرزش فرمان خودرو استفاده می‌کند تا به رانندگان هنگام تغییر مسیر و انحراف ناگهانی اخطار دهد.

 

تعبیه حسگرها و دوربین‌های بیشتر برای ثبت تصاویر باکیفیت و اندازه‌گیری فاصله اطراف خودرو امکان انجام کارهای عادی هنگام رانندگی را با ایمنی بیشتری برای رانندگان فراهم می‌آورد. تکنولوژی امکانات بی‌سیم هم به خودروهای اجازه می‌دهد با یکدیگر ارتباط داشته و به بهبود جریان ترافیکی و کاهش مصرف سوخت کمک کنند. «استیو شالدوئر» مدیر برنامه‌نویسی موسسه مطالعات حمل‌ونقل دانشگاه برکلی در این مورد می‌گوید: «اگر ما با یکدیگر و خودروهایمان هم با یکدیگر در ارتباط باشند، این امکان وجود دارد که آنها را با ایمنی بیشتر و راحت‌تر برانیم و از ایجاد ترافیک مانند آنچه امروز وجود دارد، جلوگیری کنیم. این قابلیت در واقع مانند آن است که ظرفیت خطوط رانندگی در بزرگراه‌ها دو برابر شود.»

 

میهمان جدید خیابان‌ها

گوگل در ماه‌های اخیر با خودروهای بدون راننده خودش حسابی در خیابان‌های سیلیکون ولی و آستین مورد توجه قرار گرفت. به گزارش دنیای اقتصاد ، ماه گذشته پلیس یکی از خودروهای خودران گوگل را به خاطر رانندگی بسیار کند متوقف کرد. شرکت فورد هم خودروی هیبریدی بدون راننده Fusion خود را در محوطه 32 هکتاری دانشگاه میشیگان که برای شبیه‌سازی رانندگی در فضای شهری طراحی شده است، آزمایش کرد. شرکت آئودی هم تست‌های مختلفی را در بزرگراه‌های فلوریدا روی خودروی بدون راننده خودش انجام داده است.