آخوندی از نظام کنونی قیمت‌گذاری انتقاد کرد

 وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از نظام قیمت‌گذاری کنونی خواستار انحلال سازمان‌های قیمت‌گذاری همچون سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان شد. وی حمایت از حقوق مصرف‌کننده را از طریق افزایش کیفیت و رقابت بین عرضه‌کنندگان خدمات عملی دانست و با نرخ‌گذاری و تعیین قیمت مخالفت کرد. آخوندی با اشاره به این نکته که عده‌ای سنگ حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده را به سینه می‌زنند اما دست آنها در جیب مصرف‌کننده است، نظام قیمت‌گذاری را آموزه‌ای سوسیالیستی و مارکسیستی نامید. به گفته وی، نظام قیمت‌گذاری کنونی از موانع توسعه است.

 

 

 

 

دنیای اقتصاد: وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نظام قیمت‌گذاری کنونی، خواستار انحلال سازمان‌های قیمت‌گذاری از جمله سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان شد. عباس آخوندی نظام قیمت‌گذاری را آموزه‌ای سوسیالیستی و مارکسیستی نامید و حمایت از حقوق مصرف‌کننده را از طریق افزایش کیفیت و رقابت بین عرضه‌کنندگان خدمات ممکن دانست. وی همچنین با نرخ‌گذاری و تعیین قیمت مخالفت کرد. سخنان وزیر راه و شهرسازی در حالی مطرح می‌شود که در هفته‌های گذشته بر سر آزادسازی قیمت بلیت‌های هواپیما و قطار منازعاتی در گرفته است و صحبت‌های وی واکنشی به مباحث در گرفته در این زمینه است.

 

عباس آخوندی روز گذشته در مراسم گرامیداشت هفته حمل‌ونقل که در شرکت راه‌آهن برگزار شد با بیان اینکه از برنامه اول توسعه تا به امروز بحث می‌شد که نظام قیمت‌گذاری جمع‌آوری شود و این نظام آموزه سوسیالیستی و مارکسیستی است، افزود: ۲۵ سال است که در همه برنامه‌ها این موارد عنوان شده ولی هنوز این جریان به سختی مقاومت می‌کند و مانع توسعه می‌شود. اگر مدافع حمایت از حقوق مصرف‌کننده هستند باید به دنبال افزایش کیفیت و رقابت بین عرضه‌کنندگان خدمات باشند و به‌صورت منصفانه این رقابت ایجاد شود نه اینکه کسی بیاید و نرخ بلیت تعیین کند. وی با اشاره به نامه امام خمینی(ره) به گورباچف مبنی بر اینکه کمونیسم به تاریخ پیوست، افزود: عده‌ای هنوز در این مملکت به دنبال این هستند که با توسل به تعالیم مارکسیسم و سوسیالیسم سیستم‌های قیمت‌گذاری کمونیستی را در کشور پیاده کنند و این بساطی که آقایان به راه انداخته‌اند آیا غیر از تعالیم مارکس است؟ و آیا دست در جیب خلق‌الله کردن و پز طرفداری مردم را دادن، نیست؟

 

 

وزیر راه و شهرسازی افزود: امیدوارم همکاران من در دولت این شهامت را داشته باشند که پیشنهاد انحلال سازمان‌های قیمت‌گذاری از جمله سازمان حمایت را به مجلس شورای اسلامی ارائه کنند و مجلس شورای اسلامی نیز این همت را داشته باشد تا بساط این دستگاه‌ها را یک بار برای همیشه جمع کند. عده‌ای با تعالیم مارکسیستی و سوسیالیستی سنگ حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده را به سینه می‌زنند اما دست آنها در جیب مصرف‌کننده است. همه اینها تعالیم مارکس است و کدامیک از این اقدامات مسلمانی به حساب می‌آید. کدام قانون اجازه می‌دهد برای اموال مردم قیمت‌گذاری صورت گیرد. چرا برای مردم این گونه تصمیم می‌گیرید؟ چه کسی و چه قانونی به شما این اجازه را داده تا برای مردم نرخ‌گذاری کنید. به هر حال امیدوارم این مسائل حل شود و نکته‌ای که بسیار مهم بود این است که ما نباید به هیچ‌وجه از مسیری که در آن هستیم دلسرد شویم. این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه معدل فهم عمومی ایران به سمت توسعه است، افزود: مجموعه ملت، انسان‌های فرهیخته و تحصیلکرده به دنبال توسعه کشور هستند و کسی به دنبال چنین بازی عوام‌فریبانه‌ای نیست بنابراین به هیچ‌وجه کسی نباید کوچک‌ترین سستی به خود راه دهد و از این بازی‌های تبلیغاتی بترسد.

 

 

 

381 هزار میلیارد تومان بدهی دولت

وی در ادامه صحبت‌های خود به بدهی‌های دولت اشاره کرد و گفت: دولت به مجموعه اقتصاد ملی کشور، بانک‌ها، بنگاه‌های مالی، واحدهای خدماتی٬ تولیدی و صندوق بازنشستگی ۳۸۱ هزار میلیارد تومان بدهی دارد. وضعیت اقتصاد ملی کشور مشخص و بیانگر این است که کشور با یک چالش جدی مواجه است. وی افزود: حداقل 7/ 1 برابر سرمایه کل بانک‌ها میزان معوقات بانکی است و این نشان از تنگنای مالی کشور دارد. وزیر راه و شهرسازی افزود: نظام بنگاه‌داری در ایران با چوب حراج زدن به معادل ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه بنگاه‌های دولتی با مشکل بنیادی مواجه شده است. آخوندی با اشاره به سخنان میرزا جلال‌الدین آشتیانی در سال ۱۳۳۵ گفت: او در آن زمان به نکته مهمی اشاره کرده بود که بی‌توجهی نسل ما به مسائل بنیادین چه در حوزه اندیشه و چه در حوزه عمل می‌تواند به نسل آینده ضرر وارد کند و مشخص نیست٬ نسل آینده به چه میزان باید هزینه این بی‌توجهی امروز ما را پرداخت کند.

 

 

وی افزود: ما امروز هزینه بی‌تدبیری را پرداخت می‌کنیم که از گذشته به جا مانده و بدهی‌های فراوانی در کنار تنگناهای مالی بر دوش دولت قرار دارد. در عین حال باید توجه داشته باشیم اگر امروز تصمیم درست نگیریم و مصمم نباشیم نسل بعدی با مشکل مواجه می‌شود و هزینه بسیار بیشتری به نسل آینده تحمیل خواهد شد. این تصمیم باید برای حال حاضر و نسل آینده گرفته شود. وزیر راه و شهرسازی به سخنان حسین موسوی‌نژاد، رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقلی ریلی اشاره و اظهار کرد: ما باید در انجام کارهای خود ایمان و عزم جدی داشته باشیم و با این ایمان و عزم می‌توانیم گره‌ها را یکی پس از دیگری باز کنیم. در تعالیم دینی ما ایمان با عزم و صبر همواره همراه بوده است و همه ما باید به اتکا به همین آموزه‌های دینی به حرکت خود ادامه دهیم. وی با بیان اینکه قطعا در مسیر توسعه حمل‌ونقل ریلی با هزاران مشکل مواجه خواهیم شد، افزود: مساله‌ای که می‌تواند تمام این مشکلات را یکی پس از دیگری برطرف کند همین عزم و اراده به ادامه مسیر خواهد بود. آخوندی با تاکید بر اینکه توسعه ایران از جهت توسعه شهری و توسعه زیربنایی بدون حمل‌ونقل ریلی امکان‌پذیر نیست، افزود: در زمستان شاهد مسدودی راه‌ها، وارونگی هوا و آلودگی محیط زیست هستیم که برای برون‌رفت از این وضعیت حتما باید به توسعه ریلی پرداخت.

 

 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مباحث مطروحه درخصوص افزایش بهره‌وری در صنعت ریلی گفت: افزایش بهره‌وری در صنعت حمل‌ونقل ریلی بدون توجه به این صنعت امکان‌پذیر نیست و در بسیاری از صنایع ما حق انتخاب داریم ولی در مواجهه با صنعت حمل‌ونقل ریلی یک حق انتخاب داریم و در واقع چاره‌ای جز اینکه به صنعت حمل‌ونقل ریلی بپردازیم وجود ندارد و نمی‌توان آینده شهرنشینی در ایران را بدون حمل‌ونقل ریلی تصور کرد و در همین مدت کوتاه نیز اتفاقات بسیار خوبی در صنعت ریلی رخ داده است. عضو کابینه دولت یازدهم با طرح این سوال که برای بهبود محیط کسب و کار چه باید کرد؟ گفت: پاسخ این سوال خیلی پیچیده نیست و فقط کافی است ما مسلمانی کنیم و این به‌عنوان یک شعار مطرح نیست بلکه اگر ما مسلمانی کنیم خیلی از اتفاقات مثبت در کنار هم رخ خواهد داد. آخوندی جایگاه ایران را در دنیا جایگاه ویژه‌ای برشمرد و به نقش ویژه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران در جغرافیای جهانی اشاره کرد و گفت: این موقعیت کم‌نظیر تاریخی ایران که در چهارراه جغرافیایی شمال، جنوب، شرق و غرب قرار دارد موجب شده که هم برای کشور نقطه قوت و هم تهدیدآفرین باشد. چنانچه از فرصت‌های موجود استفاده کنیم نقطه قوت است و چنانچه تصمیم نگیریم و ناظر باشیم تهدید به شمار می‌آید. وی با بیان اینکه در حال حاضر تمام شبکه‌های ریلی کشورهای آسیا و اروپا نیاز به عبور از ایران را دارند، ادامه داد: این یک فرصت است و باید از آن استفاده کرد و چنانچه از این فرصت استفاده شود نقطه قوت و چنانچه استفاده نشود، تهدید به شمار می‌آید.

 

 

 وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وظیفه ملی و منطقه‌ای ما حکم می‌کند که در بحث توسعه ریلی اقدامات ویژه صورت گیرد، یادآور شد: آنچه شما از دولت انتظار دارید حمایت از صنعت ریلی است که این حمایت باید در نظام رقابت‌پذیر صورت گیرد، به این مفهوم که حمایت‌ها به‌صورت مالی و تسهیلاتی باشد اما آنچه موجب پایداری این صنعت می‌شود رقابت‌پذیری در صنعت است و نباید صنایع ریلی وابستگی بالایی به منابع دولتی داشته باشند. آخوندی با اشاره به اینکه پیشنهاد شده بود تا شوراهایی در صنعت ریلی ایجاد شود، اظهار کرد: این شوراها موجب ایجاد نهادهای موازی مثل سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده می‌شود بنابراین آن نهادی که مرکز حمایت از صنعت ریلی کشور است شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و ورود سایر نهادها به‌عنوان یک نهاد سیاست‌گذار جایز نخواهد بود. با وجود یک نهاد سیاست‌گذار مانند شرکت راه‌آهن هم تکلیف صنعت و هم تکلیف دولت بهتر مشخص می‌شود. این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه اتفاقات بسیار خوبی در مدت اخیر در زمینه انعقاد قراردادهای واگن‌های جدید و لکوموتیو رخ داده است به ارتقای خطوط و بلاک‌بندی مسیرها اشاره و اظهار کرد: مجموعه اتفاقاتی که طی دو سال اخیر در حوزه ریلی رخ داده و اتفاقات بسیار خوبی بوده است. پس از ۸۰ سال راه‌آهن حومه‌ای در کشور ایجاد شد و در حال حاضر ذهن دولت آماده است که حجم عظیم حمل‌ونقل حومه به روی ریل منتقل شود.