خودروهای وام‌دار تولید شده‌اند یا نشده‌اند؟/ بازار خودرو در وضعیت «آمپاس»

گروه اقتصادی، در حالی یک‌ماه و نیم قبل خودروسازان اقدام به ثبت‌نام برای فروش خودروهای با وام 25 میلیون تومانی کردند و هنگام ثبت‌نام نیز وعده تحویل یک هفته تا یک‌ماهه را به مشتریان دادند، اما هنوز خبری از تحویل اکثر خودروهای ثبت‌نامی نیست و مشتریان همچنان انتظار تحویل خودروهای خریداری شده خود را می‌کشند.

 

به گزارش افکارخبر،این در حالی است که مدتی قبل از ثبت‌نام، مسوولان مرتبا اعلام می‌کردند بیش از 100 هزار خودرو تولید شده در انبارها موجود است، اما مشتری‌ای وجود ندارد. همین خودروهای موجود در انبارها و در عین حال، کمپین خرید خودرو صفر ممنوع نیز باعث شد که دولت و سیاست‌گذاران تصمیم به ارائه وام خودرو برای تحریک تقاضا در بازار بگیرند.

 

با این وجود و با توجه به عدم تحویل خودروهای ثبت‌نامی به مشتریان، هنوز مشخص نیست که گره کار کجا می‌تواند باشد. از سوی دیگر، سوالی که این روزها ذهن مشتریان خودروهای وام‌دار را درگیر کرده است، این است که چک‌هایی که خودروسازان هنگام ثبت‌نام از مردم گرفته‌اند و سود و تاریخ چک همان زمان ثبت‌نام مشخص شده، ولی خودرو تحویل داده نشده است، چه تکلیفی را گردن خودروسازان می‌اندازد؟! چرا که خودروسازان در زمان ثبت‌نام به مشتریان اعلام کردند که وام با سود 16 درصد ارائه می‌شود، ولی به نظر می‌رسد با این تفاسیر که خودرو هنوز تحویل داده نشده و در عین حال، تاریخ سررسید چک‌ها نزدیک است، سود وام برای مشتری بیش از 16 درصد خواهد بود.

البته در سوی دیگر ماجرا، بازار خودرو نیز کمی متاثر از خودروهای وام‌دار شده؛ به طوری که این تاثیر را در گران شدن 500 هزار تا یک میلیون و 500 هزار تومانی خودروهای صفر کیلومتر شاهد هستیم و مهم‌ترین علت این گرانی نیز نداشتن فروش نقدی خودروسازان در چند هفته اخیر است.

در این شرایط، بازار خودرو همچنان در حالت سکون و رکود عمیق قرار دارد و خرید و فروش به ندرت صورت می‌گیرد. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شد پس از فروش و ثبت‌نام خودروهای با وام 25 میلیون تومانی، بازار خودرو جان تازه‌ای بگیرد و از حالت سکون خارج و خرید و فروش و معاملات در بازار افزایش یابد.

فعالان بازار خودرو معتقدند که تدبیر دولت برای خارج کردن خودرو از حالت رکود با تزریق پول به صورت وام، هیچ‌گونه نتیجه‌ای نداشته است و همچنان خرید و فروش در حالت سکون قرار دارد.