باید پایش هسته‌ای ایران جدی گرفته شود

 "توماس ام کانتریمن،" معاون "جان کری،" وزیر امورخارجه آمریکا درامور امنیت بین الملل، در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا درباره روند اجرای برجام مدعی شد: از چند دهه پیش دفتر امور امنیت بین الملل و منع اشاعه وزارت امورخارجه آمریکا، یک وظیفه اساسی داشته است که عبارت بوده از استفاده از هرفرصتی برای تحلیل، ممانعت و خنثی کردن توسعه فناوری هایی در ایران که به انرژی هسته ای و موشکهای بالستیک و دیگر فناوری های این حوزه مرتبط است. 

 

وی در ادامه ادعایش افزود: ما این کار را پیش از آنکه مذاکرات با ایران درباره برنامه هسته ای این کشور انجام شود، انجام می دادیم و در طول مسیر مذاکرات نیز همین کار را انجام می دادیم و حالا نیز همین کار را انجام می دهیم و این کارها را با همان شدت و خلاقیت و مشارکت با دهها نهاد متعهد در دولت فدرال آمریکا انجام می دهیم و به این کار ادامه خواهیم داد.
 
از زمان مذاکرات برای  برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، منابع اصلی و پشتیبانی های نهاد هماهنگ کننده تحریمها در داخل وزارت امورخارجه را به این سمت هدایت کرده ایم که بتوانیم  برجام به صورت کامل اجرایی شود. ما به صورت خاص تلاشهای زیادی صورت داده ایم تا با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری و از کارهای آن حمایت کنیم.
 
درعین حال، به تشکیل کانال تامین کمک کرده ایم که براساس آن، نیازهای محدود و قانونی هسته ای احتمالی ایران براساس  برجام برآورده شود؛ اما این مسئله به هیچ وجه سبب کمرنگ کردن مسئولیت ما برای مقابله با اشاعه هسته ای، رهگیری هسته ای و جلوگیری  از دستیابی فناورهای مرتبط دیگر به ایران نمی شود. اینها دو وظیفه اصلی دفتر بنده است که به آن عمل می کنیم.