ماجرای آخرین مکالمه با شیخ زکزاکی از زبان عبدالله حسینی

آیین معرفی کتاب آینه گردانی مجموعه اشعارر آیینی ارائه شده در حضور رهبر انقلاب با حضور چهره‌های فرهنگی و هنری در حوزه هنری برگزار شد.

*زیارت جامعه کبیره شناسنامه اهل بیت است

آیت‌الله محمد محمدی گلپایگانی مسئول دفتر مقام معظم رهبری در بخشی از این مراسم ضمن بیان روایتی از امام حسن عسگری (ع) و اشاره به تعیین جانشینی امام دوازدهم از سوی امام عسگری (ع) گفت: به لطف خدا کشور ما پیرو اهل بیت(ع) است و زیارت جامعه کبیره که در ابتدای سخنانم بخش‌هایی از آن را خواندم شناسنامه اهل بیت (ع) است و نمی‌توان آن را یک زیارت‌نامه دانست.

وی با اشاره به شعرای آئینی کشور به خصوصیت شعر اشاره کرد و گفت:‌ از خصوصیات شعر این است که مضمون برای سرودن شعر پایانی ندارد و این معجزه شعر است.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری گفت:‌ اگر از مقام ظاهری رهبر انقلاب و مسئولیت رهبری ایشان که اداره کشور برعهده ایشان است گذر کنیم که همین مسئولیت‌ها موجب شده سایر مقامات عالی ایشان پوشیده شود، متوجه خواهیم شد که ایشان تنها یک رهبر نیستند، یک فقیه بالا و والا، یک مرجع تقلید که در کلاس فقه ایشان هزار نفر می‌نشینند از دیگر ویژگی‌های رهبر معظم انقلاب است.

*فرصتی که رهبری برای شاعران می‌گذارند جالب توجه است

محمدی گلپایگانی با اشاره به خصوصیت‌های اخلاقی رهبر حکیم انقلاب گفت: خصوصیت‌های اخلاقی ایشان محدود به یکی دوتا نیست. اهل ادب بودن یکی از ویژگی‌های رهبر انقلاب است. فرصتی که با توجه به مشغولیت‌های‌شان برای شاعران می‌گذارند جالب توجه است.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سفرهای رهبر انقلاب به مشهد مقدس گفت: ایشان در سال دو مرتبه به مشهد مشرف می‌شوند که یک مرتبه در نوروز و یک مرتبه هم در تابستان است. با توجه به اینکه در این سفرها محدودیت زمانی وجود دارد اما به بنده تأکید می‌کردند که زمانی را برای دیدار با شاعران مقرر کنم.

*مرحوم کمال مورد علاقه رهبری بودند

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در ادامه گفت: در این جلسات 4 نفر شرکت می‌کردند مرحوم قهرمان که در غزل برجسته بود، مرحوم کمال که مورد علاقه رهبری بودند و مرحوم صاحب‌کار که سومین نفر از این جمع بود البته آقای باقرزاده با تخلص بقا نیز در این جمع قرار داشتند که همچنان در قید حیات هستند.

گلپایگانی گفت: اهتمام داشتن به شعرا از نکات جالب توجه اخلاق رهبر انقلاب است. ایشان با تمام مشغله‌های رهبری دو سه ساعت وقت می‌گذارند و شعرها را می‌شنوند و جوانان را تشویق می‌کنند. توجه ایشان به شعر و ریزبینی در آن مثال‌زدنی است.

*بعد از انقلاب شعر اوج گرفته است

او در پایان سخنان خود گفت: رهبری شعرشناس داریم البته توجه به این نکته نیز ضروری است که اهل بیت(ع) نیز به شعر توجه داشتند. «حسان‌بن ثابت» شعر می‌خواند و پیامبر می‌فرمود این اشعار را جبرئیل به زبانت جاری کرده است هرچند بعد از واقعه غدیر عاقبت‌ به خیر نشد. «فرزدق» کسی است که به صورت بداهه برای اهل بیت قصیده‌ای سروده است و همچنین تاریخ به طبع شعر ائمه اشاره کرده است و الحمدالله بعد از پیروزی انقلاب به خصوص بعد از رهبری آقا شعر اوج گرفته و بالندگی پیدا کرده است.

*دهه گذشته دهه بالندگی شعر آیینی بوده است

محمد علی مجاهدی متخلص به پروانه در این برنامه گفت: این نظر اغلب سخندانان است که دهه گذشته دهه بالندگی شعر آیینی بوده است البته در کنار رویش‌ها قهراً ریزش‌هایی هم وجود دارد و این ریزش‌ها اعتبار شعر آئینی را زیر سئوال می‌برد و سابقه 11 سده شعر آئینی را از بین می‌برد.

وی افزود: برخی از شاعران نه فرصت مطالعه دارند و نه شنیدن و فقط گفتن و خواندن را پیشه کرده‌اند.

این شاعر با اشاره به خاطره آشنایی با رهبر انقلاب گفت: آشنایی من به سال 1340 باز می‌گردد که جوانی بودم و تازه دیپلم گرفته بودم، در جلسات شعری آن سالها با ایشان آشنا شدم که رهبری همراه با برادر بزرگتر خود در قم مشغول به تحصیل بودند و اغلب در جلسات حاضر می‌شد مگر اینکه برای ایشان مشکلی پیش می‌آمد.

مجاهدی در ادامه با اشاره به روحیه نقادانه رهبر انقلاب در شعر، گفت: بعد از یکی از جلسات ایشان به من گفتند که غزل تازه‌ای نساختی؟ که من یک غزل نیمه‌کاره داشتم و خواندم که در قسمتی از شعر اثر من را نقد کردند و تذکر دادند.

*توصیه رهبری برای روشن شدن موضع شاعر در شعرش

وی در ادامه با اشاره به جلسات شعر نیمه رمضان که در محضور رهبر انقلاب برگزار می‌شود، گفت: این جلسات در اوایل از 14 نفر تجاوز نمی‌کرد و بعدها گسترش پیدا می‌کرد، در یکی از این جلسات رهبری به شاعران اعلام کردند که بهتر از شعرتان یک پله بالا بیاید و خطاب به یکی دیگر گفتند که شعر تو را هم انقلابی‌ها می‌پسندند و هم ضد انقلاب‌ها؛ پس بهتر است موضع خود را در شعر روشن کنید.

*به بهانه رشد شعر آیینی از خطوط قرمز عبور نکنیم

این شاعر آئینی گفت: برای رشد شعر آئینی باید حواسمان باشد که از خطوط قرمز عبور نکنیم و در شعر آئینی باید حرمت نگه داشت و نباید به حریم عصمت اهل بیت وارد شویم و نباید به صورت بانوان اهل بیت بپردازیم، ما چطور به خود اجازه می‌دهیم که بی‌ادبانه به اهل‌بیت در اشعارمان اشاره کنیم یا حتی دیده شده که به بهانه شعر آئینی برخی انقلاب اسلامی را زیر سئوال می‌برند.

مجاهدی در پایان گفت: وجدان شاعر حتی اگر به دربار ظلم نزدیک باشد برای همیشه به خواب نخواهد رفت و صادق سرمد نمونه خوبی از این مسئله است، او از شاعرانی است که در دربار شعر می‌سروده اما یک مرتبه در حضور شاه علیه کشتارهای او شعر خوانده و همین موجب خانه‌نشینی‌اش می‌شود.

*ماجرای آخرین مکالمه با شیخ زکزاکی

در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام سید عبدالله حسینی با اشاره به اینکه سال 64 در جریان یکی از سفرهای نوروزی رهبر انقلاب به مشهد یک جلسه شعر با هماهنگی دفتر ایشان ترتیب داده بود، گفت: یکسال بعد از رهبری ایشان سراغ آقای گلپایگانی مسئول دفتر رهبری رفتیم و موضوع جلسه را مطرح کردیم که ایشان گفتند نه دیگر ایشان فرصت ندارد اما در یکی از دیدارهایی که طلبه‌ها با رهبری داشتند به محض دیدن من از آن جلسه یاد کردند و تاکید کردند که باز هم برگزار شود و بعد از آنکه برای پیگیری همین مسئله سراغ آقای گلپایگانی رفتیم ایشان به طنز گفتند از آنجا که از مسیرش وارد نشده‌اید، نمی‌شود که البته بعد از آن جلسه با همکاری دفتر رهبر انقلاب برگزار شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آخرین مکالمه‌ای که با شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه داشته، گفت: برای دعوت از شیخ زکزاکی برای شرکت در همایشی با ایشان تماس تلفنی برقرار کردم که ایشان گفت در محاصره هستیم و حسینیه را تخریب کرده‌اند و اکنون منزل من در محاصره است که همزمان با این صحبت‌ها صدای تیراندازی نیز به گوش می‌رسید.

حسینی گفت: زکزاکی همواره ارتباطش را با ایران اعلام می‌کرد، وضعیت در آنجا به اندازه‌ای وخیم است که گفته شد ارتش نیجریه با منجنیق به حسینیه زاریا حمله کرده است.

*توجه به معارف دینی و انقلابی توصیه رهبری به شاعران است

علیرضا مختارپور معاون موسسه پژوهشی انقلاب اسلامی در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به حضور رهبر انقلاب از سال‌های دور در جلسات شعرخوانی و نقد ادبی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی این حضور ادامه پیدا کرد و در طول یکی دو دهه اخیر این جلسات به صورت اختصاصی به شعر پرداخته است.

وی افزود: اشعار سیاسی، اجتماعی، عاطفی و ... در این جلسات خوانده می‌شود که اشعار آئینی یا مذهبی نیز مانند سایر اشعار خوانده شده است، این کتاب شامل 274 شعر از 186 شاعر از سال‌های 68 تا 92 است.

مختارپور گفت: می‌خواهم در اینجا نگاهی به 9 دیدار رهبر انقلاب با شاعران که از سال 86 تا 94 بعلاوه یک دیدار اضافه در سال 90 که مختص شاعران آئینی بوده داشته باشم. 37 نکته در این 10 دیدار از سوی رهبر انقلاب مورد اشاره قرار گرفته است. خرسندی از رشد شعر و ظهور شاعران جوان یکی از این نکات است، البته رهبری به قانع نشدن به وضع موجود همواره توصیه کرده‌اند.

او در ادامه با اشاره به یکی دیگر از محورهای سخنرانی رهبر انقلاب گفت: مضمون، زبان، محتوا و ترکیب‌های تازه یکی دیگر از نکات مورد اشاره رهبری بوده است، توجه به معارف دینی، انقلابی و بصیرت نسبت به مسائل روز ایران و جهان از دیگر مسائلی است که در جلسات شعر رهبر انقلاب مورد اشاره قرار گرفته است.

مختارپور در پایان سخنانش گفت: رهبر انقلاب مسئولیت‌های گوناگونی را برای شاعران طرح کردند؛ اولین مسئولیتی که ایشان برای شاعران واجب دانسته‌اند شکر خداوند بخاطر ذوق و استعداد شاعری است، همچنین شاعر در برابر اسلام بخصوص مکتب شیعه، انقلاب اسلامی، حوادث جهانی، استکبار ستیزی و ... مسئولیت دارد. حفظ و رشد اخلاقیات یکی دیگر از وظایفی است که ایشان برای شاعران برشمرده است و حفظ ارتباط با محافل سالم یکی دیگر از نکاتی است که به شاعران آئینی توصیه شده است.

*رهبری به کمک شعر آمدند

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری با اشاره به نقش رهبر انقلاب در رشد شعر گفت: ایشان در تعالی شعر معاصر نقشی بی‌بدیل و ممتاز دارند، در روزگاری که برخی از مدیران تلقی عوامانه‌ای از شعر داشتند ایشان به کمک شعر آمدند، بی‌شک نگاه رهبری به شعر یک نگاه تشریفاتی نبوده بلکه نگاهی از سر اعتقاد بوده است.

وی افزود: رهبر انقلاب شعر را ثروت ملی می‌داند و شاعران از نگاه ایشان پاسداران هویت ملی هستند و علاوه بر آن معتقدند که شاعران هویت‌ساز هستند که البته این شامل شعرای متعهد می‌شود.

در بخش‌هایی از این مراسم و در میانه سخنرانی‌ها شاعران به شعرخوانی پرداختند. مرتضی امیری اسفندقه، سید حمیدرضا برقه‌ای، محمد مهدی سیار، جواد محمد زمانی و سارا جلوداریان از جمله شعرایی بودند که شعرخوانی انجام دادند.

در پایان این مراسم از عباسعلی براتی‌پور بخاطر فعالیت ادبی و بعنوان اینکه اولین مجری جلسات شعر رهبر انقلاب بوده است، تجلیل به عمل آمد.