سونامی اعتیاد،طلاق و کارتن‌خوابی در راهست

همایون هاشمی رئیس سابق سازمان بهزیستی کشور در میزگرد بررسی آسیب‌های اجتماعی با موضوع (اعتیاد و کارتن‌خوابی، اظهار داشت:‌ طی ماه‌های اخیر حساسیت ویژه‌ای به موضوعات اجتماعی شده است.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر نبود نظام یکپارچه خدمات اجتماعی در کشور مشکلات بسیاری را به وجود آورده است ضمن اینکه در این زمینه با خلاء‌های قانونی روبه‌رو هستیم.

هاشمی با اشاره به توجه دولت‌های مختلف به موضوعات اقتصادی و سیاسی، خاطر نشان کرد: متأسفانه نگاه کمتری از سوی دولت‌ها به مباحث اجتماعی و همچنین آسیب‌ها وجود داشته و همین امر منجر شده که میزان آسیب‌ها در سطح کلانشهر‌ها گسترش یابد.

رئیس سابق سازمان بهزیستی کشور با اشاره به افزایش آسیب‌ها در محله هرندی، تأکید کرد: دُمل آسیب‌های اجتماعی در این محله سرباز کرده است و این در حالی است که می‌بایستی سال‌های قبل به محله هرندی ورود پیدا می‌کردیم.

سونامی اعتیاد،طلاق و کارتن‌خوابی در راهست

وی با اشاره به اینکه در آینده شاهد سونامی اعتیاد، طلاق و کارتن‌خوابی خواهیم بود، گفت: از همین امروز بایستی در این زمینه برنامه‌ریزی کرد و امیدواریم در برنامه‌های توسعه‌ای توجهی به موضوعات اجتماعی شود.

هاشمی ادامه داد: متاسفانه در حوزه برنامه‌ریزی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم و این در حالی است که صاحب‌نظران، اساتید و کارشناسان حوزه اجتماعی در تمامی دولت‌ها کنار گذاشته می‌شوند و نگاه سیاسی به خدمات اجتماعی وجود دارد.

رئیس سابق سازمان بهزیستی کشور افزود:‌به نظر می‌رسد دولتمردان می‌بایستی توجه بیشتری به موضوعات اجتماعی و کاهش آسیب‌ها داشته باشند که در این زمینه باید مجلس شورای اسلامی نیز همکاری نزدیکی را با دولتمردان داشته باشند.

 

افزایش کمپ‌های درمانی در طی سال‌های گذشته

وی در ادامه با اشاره به درمان معتادان در کمپ‌های اعتیاد، گفت: در سال‌های دور ما تنها 100 کمپ درمانی داشتیم اما همینک تعداد کمپ‌های درمانی به بالای هزار کمپ رسیده است که البته در این زمینه می‌طلبد برنامه‌های مدونی برای درمان معتادان پیش‌بینی شود که از آن جمله می‌توان به مباحث حمایتی، معیشتی اشاره کرد.

هاشمی گفت: اعتیاد، طلاق، فقر، بیکاری از جمله آسیب‌هایی هستند که در کشور ما رو به افزایش قرار دارند و در واقع در سراشیبی قرار گرفته‌اند به طوریکه در حال حاضر در برخی از استان‌ها میزان طلاق به ازدواج 6 به یک شده است.

رئیس سابق سازمان بهزیستی کشور با اشاره اینکه نسیت ازدواج به طلاق در استان البرز برابر شده است،گفت: در سال 65، نسبت ازدواج به طلاق 12 به یک، 75، 10 به یک، 81، 10 به یک، 92، 5 به یک بوده است  و متاسفانه اینکه آمار طلاق‌ها در کلانشهرها افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: از علل مختلف طلاق می‌توان به موضوعاتی چون موارد فردی، خانوادگی و اجتماعی اشاره کرد ضمن اینکه فقر اعتیاد نقش به سزایی را در بحث طلاق دارد.

هاشمی ادامه داد: سونامی طلاق در راه است و این موضوع بایستی مورد توجه قرار بگیرد چرا که اگر در این زمینه اقدام موثری صورت نگیرد در آینده شاهد طلاق‌های بیشتر در کشور خواهیم بود.

رئیس سابق سازمان بهزیستی کشور، خاطر نشان کرد: متاسفانه در برخی از دستگاه‌ها و در جهت درمان معتادان به نوعی پاس‌کاری وظایف انجام می‌شود.

 

بازتوانی معتادان و برگشت آنها به جامعه

وی در ادامه به بحث جمع‌آوری معتادان از سطح معابر و شهرها اشاره کرد و گفت:‌ جمع‌آوری بخشی از کار است اما مهمترین بخش بازتوانی معتادان و بازگرداندن آنها به جامعه است که این کار از طریق سازمان بهزیستی انجام می‌گیرد.

هاشمی گفت: در بهترین حالت 15 درصد از بودجه درمان اعتیاد اختصاص می‌یابد و در واقع ما با مشکلات متعدد منابعی روبه‌رو هستیم.

رئیس سابق سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: یکی از مشکلاتی که طی سالیان گذشته نیز به آن اشاره شده است ادغام سه وزارتخانه تعاون، رفاه و کار است چرا که هر کدام از این وزارتخانه‌ها وظایف سنگینی را به عهده داشتند و با تجمیع آنها وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سنگین‌تر شده است.

وی با اشاره به چابک‌سازی و کوچک‌سازی دستگاه‌ها و نهادها، وزارتخانه‌ها طی سال‌های گذشته گفت: این کوچک‌سازی به صورت علمی انجام نشده است و به همین دلیل نتوانسته‌ایم به اهداف خود در این بخش برسیم.

هاشمی با بیان اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی متولی نداریم، گفت: امیدواریم در این زمینه با حمایت دولت و مجلس متولی موضوعات اجتماعی و به ویژه بررسی آسیب‌ها مشخص شود.

رئیس سابق سازمان بهزیستی کشور همچنین اظهار امیدواری کرد: مجلس شورای اسلامی و به ویژه فراکسیون زنان مجلس توجه ویژه‌تری را به بحث طلاق و سونامی آینده آن داشته باشند.