عباس مقتدایی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ، در پاسخ به این پرسش که «دلایل مطرح شدن مجدد طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش توسط نمایندگان چیست؟»، اظهار داشت: به نظر می‌رسد همیشه تعدادی از نمایندگان به جهت استفاده از ظرفیت‌های قانونی، علاوه بر تذکر و پرسش از ابزار استیضاح نیز استفاده می‌کنند و ممکن است این وفاق و هماهنگی بین تعدادی از نمایندگان برای استیضاح رخ دهد.

وی ادامه داد: اگرچه استیضاح یکی از ابزارهای قانونی در اختیار نمایندگان است، اما با توجه به فضای عمومی کشور و فضایی که امروز بر معادلات داخلی مجلس حاکم است، هیچ استیضاحی تا هنگام برگزاری انتخابات مجلس دهم عملاً فرصت برای طرح در مجلس پیدا نخواهد کرد.

مقتدایی افزود: با توجه به سازوکارهایی که مجلس شورای اسلامی براساس آیین‌نامه داخلی پیش‌بینی کرده است فعلاً زمینه‌ای برای آمدن هرنوع طرح استیضاح و از جمله استیضاح وزیر آموزش و پرورش به صحن علنی مجلس در عمل وجود ندارد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: زمزمه‌هایی که قبلاً مبنی بر اینکه عملکرد وزیر آموزش و پرورش و وزرایی نظیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهر سازی، اقتصاد و صنعت،معدن و تجارت که کارآمدی‌‌های لازم را ندارند در مجلس و میان برخی نمایندگان مطرح بود، اما آنچه قابل حدس و پیش‌بینی هست، این است که استیضاح هیچ یک از وزرا در 2 ماه آینده در صحن علنی مجلس مطرح نخواهد شد.

وی یادآور شد: تجربه نشان داده است در ماه‌‌های منتهی به انتخابات معمولاً همه تلاش می‌کنند تا فضایی غیر ملتهب در کشور حاکم باشد و طرح برخی از موارد نظیر استیضاح شاید بیش از آنکه جنبه عملیاتی داشته باشد، جنبه هشدار به وزیر یا وزیران مربوطه را دارد.

مقتدایی خاطرنشان کرد: بنده به عنوان کسی که از معادلات داخلی مجلس مطلع‌ هستم، چنین احساسی دارم که در هفته‌های آینده استیضاحی در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح نخواهد بود، اما ممکن است این موضوع در سطح هیأت رئیسه یا کمیسیون‌های تخصصی برای رایزنی میان نمایندگان و وزرای مربوطه صورت گیرد و جلساتی میان آنها برگزار شود.