حسین مقیمی، مدیریت «سینما مرکزی» واقع در میدان انقلاب، وضعیت فروش گیشه‌ی سینما در پاییز امسال را بهتر از سال گذشته دانست.

او دلیل این افزیش فروش را بهتر بودن موضوعات فیلم‌های امسال و استقبال بیشتر مخاطبان به طبع آن دانست.

مقیمی همچنین در این باره گفت: البته وجود فیلم‌های شاخص مانند «محمد رسول‌الله(ص)» در این برهه از زمان ‌توانست به گیشه‌ی پاییز هم کمک کند.

مدیر سینما مرکزی در ادامه با اشاره به بحث فیلم‌سوزی در سینما، ادامه داد: بخشی از این اتفاق فیلم سوزی به دلیل اکران فیلم‌ها در گروه آزاد است. آن‌ها وقتی می‌بینند فیلمی به فروش رسیده است، فیلم را نگه می دارند و آن را عوض نمی‌کنند. این باعث می‌شود که فیلم‌های دیگر پشت اکران گیر کنند و گاهی تا یک ماه اکران‌شان عقب بی‌افتد.

مقیمی همچنین مطرح کرد: مانند قبل بهتر است شورایی برای اکران فیلم‌ها تشکیل شود تا فیلم‌ها را ارزیابی کنند تا برخی فیلم‌های که اصلا موضوعیتی سینمایی ندارند در سینما اکران نشوند. چرا که با اکران آن‌ها تا دو ، سه هفته وقت نمایش دیگر فیلم‌ها را می‌گیرد و در آخر هم نه مخاطب راضی از سینما خارج می‌شود و نه ما سینمادارها.

او با بیان اینکه «توقع مخاطبان سینمای امروز به دلیل پیشرفت جهانی و بیشتر شدن رسانه‌های خارجی، بالاتر رفته است»، گفت: ادامه‌ی اکران فیلم‌های بی‌کیفیت همچنین باعث دوری تماشاچی از سینما هم می‌شود.

سالن سینما کافی‌ست، فیلم خوب نداریم!

مدیر سینما مرکزی در قسمت دیگری از سخنانش تصریح کرد: گاهی شنیده می‌شود که می‌گویند سالن سینما کم است؛ ولی به نظر من این فیلم خوب است که ما کم داریم! اگر فیلم خوب آنقدر کم نبود چه دلیلی داشت که همه‌ی ما سینما‌های نزدیک به همدیگر چند فیلم مشترک را اکران می‌کنیم؟! الان بسیاری از سالن‌های سینما دارند، ضرر می‌کنند و با تعداد کمی از تماشاگر فیلم را به نمایش درمی‌آورند.

مقیمی در پایان نیز به ضرر و زیان‌های سینما حتی پس از دیجیتال شدن‌شان، اشاره کرد و گفت: امروزه با دیجیتال شدن سیستم نمایش سینماها بخشی از مشکلات از بین رفته است ولی مشکلات و مسائل دیگری مانند گریبان‌مان را گرفته است و سینما همچنان دارد ضرر می‌دهد. همچنین به دلیل افزایش قیمت بلیت افراد کمتر به سینما می‌آیند و ترجیح می‌دهند بعد از مدت کوتاهی پس از اتمام نمایش فیلم، سی‌دی آن ها را از سوپرمارکت‌ها تهیه کنند.

یوسف زند، مدیریت «پردیس سینمایی زندگی» در غرب تهران، اما وضعیت پاییز امسال را هم از نظر فروش و هم از نظر تعداد مخاطب نسبت به سال گذشته خوب ندانست.

او در آماری مخاطبین امسال را ۵۰ هزار نفر کمتر از سال گذشته دانست و علیرغم افزایش قیمت بلیت، حدود ۲۰۰ میلیون تومان را اختلاف فروش گیشه امسال با سال گذشته ، اعلام کرد.

زند در ادامه دلیل این کاهش مخاطب را علاوه بر نبود فیلم‌های شاخص در گیشه‌ی پاییز، کمتر بودن کیفیت فیلم‌های امسال را عنوان کرد و گفت: امسال نهایتا سه یا چهار فیلم خوب داشتیم و به اکران فیلم‌هایی مانند «من سالوادور نیستم» به کارگردانی رضا عطاران به جهت بهبود وضعیت گیشه‌ی پاییز امید داشتیم که متاسفانه این اتفاق نی‌افتاد.

مدیر پردیس سینمایی «زندگی» همچنین با اشاره بحث «فیلم‌سوزی» که اخیرا شنیده می‌شود، گفت: نمی‌توانیم ادعای فیلم‌سوزی کنیم. چون افراد دوست دارند فیلم‌شان در مناسب و در بهترین شرایط به نمایش دربیاید، و زمانی که این اتفاق نمی‌افتد ناراحت می‌شوند و ادعای فیلم سوزی می‌کنند. تعدد فیلم‌ها از یک طرف و اینکه همه فکر می‌کنند فیلم‌هایشان خوب خواهد فروخت، از طرف دیگر باعث ایجاد همچنین ادعایی می‌شود.

او در پایان نیز اضافه کرد: ما همیشه به قراردادهایی که با فیلم‌ها می‌بندیم پایبند هستیم و فیلم‌ها را حتی اگر فروش زیادی هم نداشته باشد از اکران خارج نمی‌کنیم و با توجه به شرایط موجود، می‌خواهیم به فیلمی که داریم می‌فروشیم کمکی هم کرده باشیم.

حسین اسلامی، مدیریت سینما «اریکه ایرانیان» نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایسنا، وضعیت پاییز امسال را تقریبا در شرایطی مشابه با سال گذشته دانست و گفت: تا نیمه‌ی پاییز امسال سینما دچار رکود بود ولی در آذرماه به دلیل اکران چند فیلم خوب، مانند فیلم «در مدت معلوم» اوضاع گیشه و فروش بهتر شده است.

او درمورد نحوه‌ی اکران فیلم‌ها نیز ادامه داد: بحث فیلم‌سوزی همیشه در سینما بوده است. هر سال فیلم‌های خوب را برای شش ماهه‌ی نخست سال گلچین می‌کنند و بعد در پاییز و هرچه که به جشنواره فیلم فجر نزدیک می‌شویم، پشت سرهم فیلم‌ها را اکران می‌کنند.

مشکل از تقسیم‌بندی زمان اکران فیلم‌هاست!

مدیر سینما «اریکه» هم معتقد است: من با این نوع تقسیم بندی فیلم‌ها که در ۶ ماه اول سال در نوروز و تابستان تراکم فیلم داریم و در ۶ دوم به این مشکل برخورد می‌کنیم، موافق نیستم. باید قبل از اکران فیلم‌ها با توجه به مسائلی مانند بازیگر، کارگردان و حدس‌هایی که می‌شود زد، تقسیم‌بندی بهتری انجام داد تا به این مشکل برخورد نکنیم.

اسلامی در ادامه اظهار کرد: در فصل پاییز به دلیل مسائل طبیعی اغلب اوقات افت مخاطب داریم که باید با توجه به این نکته اکران این فیلم‌ها را متعادل‌تر انجام دهند.

او همچنین ادامه داد: ما همیشه طبق قراردادی که با فیلم‌ها می‌بندیم عمل می‌کنیم چه زمانی که فیلمی کم بفروشد نمایشش را متوقف نمی‌کنیم؛ چه زمانی که فیلم از فروش خوبی برخوردار شود، مدت اکرانش را طولانی‌تر نمی‌کنیم.

مدیر سینما اریکه‌ی ایرانیان در پایان اضافه کرد: این طبیعی است که تهیه‌کنندگان بخواهند فیلم‌شان در ایام بعد از جشنواره اکران شود، ولی باید به وضعیت کلی سینما هم نگاه کنند؛ چرا که سینمادار برای خودش و روشن نگه داشتن چراغ سینمایش هزینه‌هایی دارد که باید پرداخته شود.