اشتباه غرب تروریست محسوب کردن حزب الله لبنان است

آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار "ژرار لارشه" رئیس مجلس سنای فرانسه با اشاره به ایام اقامت امام(ره) در فرانسه و ذهنیت مثبتی که مردم ایران از مردم فرانسه در آن مقطع تاریخی داشتند، گفت: رژیم پهلوی و صدام حسین با هم تصمیم گرفته بودند که امام را از عراق اخراج کنند و بعد از اینکه دولت کویت اجازه ورود به ایشان نداد، به سوی پاریس پرواز کردند و اقامت ایشان در نوفل لوشاتو، فرصت مناسبی بود تا ملت‌های جهان با افکار امام و اهداف مبارزه آشنا شوند.

وی ضمن یادآوری خاطراتش در زمان مبارزه و موضع‌گیری‌های ژنرال دوگل در آن مقطع برای مسئله فلسطین، به تشریح فراز و فرود روابط ایران و فرانسه در سال‌های قبل و بعد از انقلاب پرداخت و گفت: کشور شما قراردادی برای ساخت نیروگاه اتمی در دارخوین اهواز با رژیم پهلوی داشت که پس از انقلاب متوقف کردید و فکر می‌کنم بعد از رفع تحریم‌ها، فرصت مناسبی دارید که آن کار خود را تکمیل کنید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری مشارکت ایران در طرحی در فرانسه برای غنی‌سازی اورانیوم، گفت: مطالباتی داشتیم که در زمان شیراک پس دادند، ولی سهم ما باقی است که می‌تواند یکی از زمینه‌های همکاری باشد.

هاشمی‌رفسنجانی با ابراز تأسف از حادثه تروریستی 13 نوامبر در پاریس، گفت: برای کشورهای غربی از جمله فرانسه که تا حدودی و به دور از اتفاقات تروریستی بودند، چنین حوادثی سنگین است، اما با همه تلخی‌ها، تجربه‌ خوبی شده تا به شکل اساسی پدیده شوم تروریسم را جدی بگیرند و برای جلوگیری از گسترش اقدامات تروریستی در همه‌ جای دنیا، به خصوص اروپا و به ویژه فرانسه، برنامه‌ریزی کنند.

وی با ارائه تحلیلی از مبارزات تاریخی مردم ایران با تروریست‌ها در سال‌های پس از پیروزی انقلاب، گفت: مردم ایران اولین قربانیان تروریسم هستند، به همین دلیل از تروریسم و تروریست‌ها متنفرند، چون بعضی از تروریست‌ها با هدف تجزیه خاک ایران و بعضی‌ها با هدف شکست انقلاب مردم دست به شورش‌های کور و اقدامات تروریستی می‌زدند که در یک حادثه حدود 30 نماینده مجلس، جمعی از وزرای دولت و مسؤولان قو‌ه‌قضائیه را یک جا در دفتر حزب جمهوری شهید کردند و یک ماه بعد با انفجاری دیگر، رئیس‌جمهور، نخست‌‌وزیر و رئیس شهربانی ایران را به شهادت رساندند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری رفت و آمدهای آزاد تروریست‌ها در کشورهای اروپایی و حتی حضور و سخنرانی آنها در پارلمان‌های اروپا، گفت: یکی از گلایه‌های همیشگی ما از کشورهای غربی، تناقضات گفتار و رفتار آنان در مسأله‌‌ تروریست‌هاست، به گونه‌ای که ادعای مبارزه با تروریسم دارند و از آنان حمایت‌های سیاسی و گاهی مالی می‌کنند.

هاشمی‌رفسنجانی در پاسخ به سؤال رئیس مجلس سنای فرانسه که پرسیده بود، «نظر شما درباره‌ دورنمای مبارزه با تروریست‌ها چیست؟»، گفت: با توجه به آشنایی‌هایی که با منافقین به عنوان بخشی از تروریست‌ها، از زمان مبارزه داریم و تاکتیک‌ها و برنامه‌های آنان را می‌دانیم و همچنین از شیوه‌های جذب جوانان توسط تروریست‌های جدید منطقه آگاهی داریم، معتقدیم که مبارزه با تروریسم نیاز به اقدامات بنیادین و ریشه‌ای دارد.

وی با برشمردن علل تقویت تروریست‌ها در شرایط جدید، گفت: با سوءاستفاده از نارضایتی‌های مدنی و اجتماعی مردم و به خصوص جوانان و با تمسّک ظاهری به مسائل دینی و اعتقادی، جوانان را به گونه‌ای آموزش می‌دهند که حاضرند با کشتن خود، اهدافی را که تروریست‌ها مشخص می‌کنند، منفجر کنند، چون فکر می‌کنند از محل کشته شدن خود به سوی بهشت پرواز می‌کنند!!

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح روند شکل‌گیری تروریست‌های تکفیری در منطقه، به آموزش‌های وهابی‌‌ها و سلفی‌ها در برخی کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: طالبان که یکی از خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی، هستند از بیش از ده هزار مدرسه‌ای آموزش دیدند که با هدف تحصیل علوم دینی در افغانستان و پاکستان تأسیس شدند.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به اعتقادات افراطی تکفیری‌ها که ریشه در اجداد خانواده‌ حاکمان عربستان سعودی دارند، گفت: تروریست‌ها با همه‌ اختلافاتی که با همدیگر دارند، در ایجاد ناامنی، کشتن مردم و ایجاد اختلال در نظم اجتماعی کشورها مشترک هستند و درباره گستردگی حضور آنان در همه جای جهان همین بس که اخیراً خبرگزاری روسیه اعلام کرده که سه هزار نفر به عنوان عوامل تأمین مالی گروه‌های تروریستی در کشور روسیه شناسایی شده‌اند.

وی با ابراز نگرانی نسبت به گسترش کمی و کیفی تروریست‌ها در همه جای دنیا، به تمرکز سیاسی و مالی آنان در لیبی، سومالی، عراق، سوریه و افغانستان اشاره کرد و افزود: در قالب تروریسم، مسافران عادی و آوارگان جنگی به همه‌ی جای دنیا می‌روند که نمونه‌ آن را در انفجارات اخیر فرانسه دیدیم، اما تجربیات ارزنده‌ ایران در مبارزه‌ با تروریسم‌ها و قدرت اطلاعاتی ایران به آنان جرئت نمی‌دهد به خاک ایران نزدیک شوند و می‌دانند ورود به خاک ایران، برای آنان مساوی با مرگ است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دسترسی تروریست‌ها به مواد شیمیایی در موصل و بیجی عراق، گفت: خطر واقعی آنجاست که تروریست‌ها با دانش دانشجویانی که در دانشگاه‌های پیشرفته دنیا دارند، فنون استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی را بیاموزند و با بی‌رحمی‌هایی که در کشتن انسان‌ها دارند، در مناطق مختلف دنیا به کار گیرند و این موضوع ضرورت یک فکر عاقلانه از سوی عقلای جهان را می‌طلبد.

هاشمی‌رفسنجانی در پاسخ به سؤال "ژرار لارشه" که درباره آینده‌ سوریه پرسیده بود، گفت: مملکت سرزمین‌های اشغالی از آنها گرفته شود، البته مبارزه با تروریست‌ها در سوریه خیلی مشکل شده، چون وارد زندگی عادی مردم شده‌اند و قلع و قمع کامل آنان در شرایط فعلی سخت است، زیرا به صور مختلف در جامعه ریشه دوانده‌اند.

وی همکاری عملی کشورهای قوی منطقه و کشورهای پیشرفته جهانی را برای مبارزه اساسی با تروریست‌ها ضروری دانست و با تشریح علل گسترش تروریست‌ها، گفت: آنچه که ریشه تروریسم‌ را در دراز مدت می‌خشکاند، کم کردن نارضایتی‌های مردم در کشورهای فقیر است، چون مردم این کشورها از دست کشورهای پیشرفته عصبانی هستند و فکر می‌کنند عقب‌ماندگی، فقر و جهل‌شان معلول استعمارگران است، پس نیاز به یک سری اقدامات سخت و زمانبر است، تا خاطر جامعه‌ جهانی جمع شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به تقاضای رئیس مجلس سنای فرانسه که وی را «معمار ترمیم روابط کشورهای اسلامی،  به خصوص روابط ایران و فرانسه خوانده بود و اصرار می‌کرد که جامعه‌ جهانی هنوز از شما چنین انتظاری دارد و چرا مثل سابق برای رفع کدورت‌ها اقدام نمی‌کنید؟»، گفت: شرایط سیاسی عربستان بعد از ملک عبدالله عوض شده و اگر عقلانیت سیاسی سابق بود، عربستان به عنوان کشوری که بزرگترین زیارت‌گاه‌های مسلمانان را دارد، خود را درگیر اختلافات و گرفتاری‌های سیاسی، نظامی، فرهنگی و حتی دینی و مذهبی با کشورهای اسلامی نمی‌کرد.

هاشمی‌رفسنجانی افزود: البته ناامید نیستیم و با اتخاذ سیاست‌های واقع‌گرایانه و یادآوری جایگاه دو کشور ایران و عربستان در جهان اسلام، می‌توان از اختلافات عمیق و کشته شدن پیروان مذاهب مختلف اسلامی جلوگیری کرد که البته تحقق این مهم، راهکارهای مناسب خودش را دارد.

وی درباره‌ آینده‌ لبنان و همکاری‌های سه‌جانبه فرانسه، ایران و عربستان که سؤال و تقاضای آقای "ژرار لارشه" بود، گفت: حل مسائل لبنان با توجه به ترکیب دینی جمعیتی آن که مسیحیان و مسلمانان شیعه و سنی هستند، از طریق همکاری‌های سه کشور فرانسه، ایران و عربستان آسان‌تر است و اگر همکاری‌های تهران و پاریس برای اصلاح امور لبنان بیشتر و عمیق‌تر شود خیلی زود به نتایج دلخواه می‌رسیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نقش و جایگاه حزب‌الله در ساختار سیاسی، فرهنگی و حتی نظامی لبنان، گفت: جوانان لبنانی به تدریج آموزش دیده‌اند و مسلح شده‌اند و به کرات از خاک خود در مقابل رژیم اشغالگر قدس دفاع کرده و پیروزی‌های چند سال اخیر آنان تاریخی شده است.

هاشمی‌رفسنجانی در پایان این دیدار، گفت: یکی از اشتباهات فاحش غرب، معرفی حزب‌الله به عنوان تروریسم است، در حالی که مردم لبنان و مردم کشورهای منطقه به خصوص در شرایط فعلی سوریه، با تمام وجودشان لمس می‌کنند که جوانان حزب‌الله حافظ امنیت و آرامش هستند.

"ژرار لارشه" رئیس مجلس سنای فرانسه در ابتدای این دیدار با ابراز خشنودی عمیق به دلیل دیدار با هاشمی‌رفسنجانی، وی را شخصیتی حکیم و با نگاه بلند سیاسی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دانست و گفت: طبیعی بود که وقتی به ایران آمدم، با توجه به تجربه‌های خوب، مقامات و مسؤلیت‌های عالی و حکمت و تدبیری که در اداره‌ جامعه و گسترش روابط ایران با کشورهای مختلف داشتید و دارید، با شما دیدار داشته باشم.

وی با تأکید بر این جمله که به محض ورود به فرانسه حتماً شرح این سفر و مخصوصاً جزئیات سخنان جناب‌ عالی را با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه در میان می‌گذارم، گفت: این سفر با ترکیب هیئت همراهم که نخست‌وزیر سابق فرانسه در زمان آقای شیراک هم با ماست، در زمانی انجام می‌شود که دوران بازسازی اعتماد و گسترش روابط تهران ـ پاریس است.