گروه بین‌المللی بحران «international crisis group» که از اندیشکده‌های وابسته به وزارت خارجه آمریکا است، در گزارشی با عنوان «ایران پس از توافق هسته‌ای» به تاثیر توافق هسته‌ای بر معادلات قدرت در داخل ایران و جایگاه این کشور در منطقه و جهان پرداخته است. در این گزارش ذکر شده که بسیاری در داخل و خارج ایران معتقدند توافق هسته‌ای می‌تواند موازنه قدرت در سیاست داخلی ایران را تغییر دهد.

هیئتی از گروه بین‌المللی بحران 2 سال پیش در سکوت کامل خبری به ایران آمد و با هاشمی رفسنجانی دیدار کرد که به علت حضور چهره‌های ضد ایرانی در این گروه، این دیدار حواشی زیادی به دنبال داشت.

جورج سوروس عنصر مشهور صهیونیست که حامی مالی بسیاری از پروژه‌های صهیونیست‌ها در سطح جهان است، از اعضای هیئت امنای گروه بین‌المللی بحران است. همین‌طور شیمون‌پرز رئیس سابق رژیم صهیونیستی نیز جزو حلقه مشاوران این بنیاد محسوب می‌شود. چند تن از ایرانی‌های ضد انقلاب و خارج‌نشین نیز در زمره افراد موثر این گروه محسوب می‌شوند.

بنابر مطالب فوق و دیدار هیئت گروه بین‌المللی بحران با رفسنجانی، گزارشی که این گروه درباره ایران منتشر کرده، از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

گروه بین‌المللی بحران معتقد است توافق هسته‌ای نه تنها سبب افزایش قدرت حامیان و عاملان این توافق در داخل ایران خواهد شد، بلکه اثر مهم‌تر و بنیادی‌تر آن در باز کردن فضای داخلی برای مباحثی به جز مسئله هسته‌ای است که طی بیش از یک دهه فضای سیاسی ایران را احاطه کرده بود.

گروه بین‌المللی بحران از کشورهای غربی خواسته که برای حفظ اثرگذاری توافق هسته‌ای بر معادله قدرت در داخل ایران، حتما به تعهدات خود طبق این توافق عمل کنند.

گروه بین‌المللی بحران علت تاکید بر لزوم پایبندی غربی‌ها به تعهداتشان در توافق هسته‌ای را انتخابات پیش‌رو در ایران عنوان کرده است. در گزارش این گروه آمده که توافق هسته‌ای در آستانه سه انتخابات مهم حاصل شده است زیرا طی 18 ماه آینده ایران شاهد انتخابات مجلس نمایندگان، مجلس خبرگان و سپس ریاست جمهوری خواهد بود.