بی‌شک آلودگی هوا افراد را زودرنج‌تر، پرخاشگرتر، عصبانی‌تر و کم‌تحمل‌تر می‌کند. افراد مداوم خسته و بی‌حوصله هستند، سردردهای میگرنی و عصبی در آنها تشدید می‌شود و حالت گیجی و منگی به آنها دست می‌دهد. ارتباطات اجتماعی افراد ضعیف و حتی تمرکزشان کاهش می‌یابد و هنگام رانندگی عجول‌تر و گاهی بدخلق می‌شوند. دود، غبار، سرب، ذرات آلاینده‌ و مونواکسیدکربن این روزها به قدر کافی در هوای پایتخت‌نشینان وجود دارد و مردم هم روزانه آن را استنشاق می‌کنند البته این مواد نیز روزانه افراد زیادی را روانه قبرستان می‌کند و مدیران ذی‌ربط بی‌توجه به تمام مشکلات! این در حالی است که احمد صادقی، رئیس مدیریت بحران شهر تهران دراین باره گفته است: «وزارت بهداشت درباره آلودگی هوا کوتاهی می‌کند و مضرات این شرایط را برای مردم بازگو نمی‌کند. شاید اگر مردم بدانند این هوا چه خطراتی برای آنها دارد از خانه خارج نشوند یا حداقل از سیستم حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند اما وزارت بهداشت که مسؤول سلامت مردم است در این زمینه کاری نکرده است».

تحمیل هزینه‌های اقتصادی

به گزارش فارس، آلودگی هوا به طور قطع هزینه‌های زیادی را به شهر و مردم تحمیل می‌کند سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی، مدرس دانشگاه  با اشاره به اینکه نتایج نشان می‌دهد که هزینه‌های خارجی ناشی از آلودگی 4 آلاینده برای کلانشهر تهران در سال 1390 مبلغی بالغ بر 06/18 هزار میلیارد ریال بوده است، افزود: این عدد با توجه به قیمت‌های سال 1381 به دست آمده که براساس واقعی‌سازی به روش نرخ تورم 74/66 هزار میلیارد ریال برآورد شده است. وی با انتقاد از بی‌توجهی دستگاه‌ها در مدیریت آلودگی هوا، اظهار داشته است: «متاسفانه تنها وقتی میزان غلظت آلاینده‌ها به مرز هشدار می‌رسد، مساله آلودگی هوا به اولویت دستگاه‌ها تبدیل می‌شود، در حالی که سیاست‌های مقطعی تنها مسکن شرایط بحرانی هستند».

همچنین احمد حکیمی‌پور، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در این باره گفته است: در مجلس چهارم لایحه نحوه جلوگیری از انتشار آلایندگی در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد طی 3 ماه آیین‌نامه‌های اجرایی به مجلس ارائه شود اما 3 ماه به 5 سال تبدیل شد و در نهایت در سال 89 به تصویب رسید. وی تصریح کرد: در شورای شهر دوره اول موضوع آلودگی هوا به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و بنده به همراه 4 عضو دیگر شورای آن زمان از الویری شهردار وقت تهران خواستار ارائه گزارشی درباره آلودگی هوا شدیم. گزارش وی به اطلاع دولت رسید و رسیدگی به موضوع در دستور کار قرار گرفت.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه کمیسیون ویژه کلانشهرها در دولت باید این موضوع را به صورت جدی دنبال کند، گفت: قرار بود سالانه 20 کیلومتر مترو احداث شود ولی شهرداری در  این رابطه نتوانسته خوب عمل کند. دولت تدبیر و امید شانه از مسؤولیت خالی نمی‌کند ولی بار اصلی بر دوش شهرداری افتاده است. بر این اساس نیز شهرداری را ملزم کرده‌ایم توسعه مترو را در اولویت قرار دهد و اگر درآمد مازادی وجود داشت به حوزه حمل‌ونقل عمومی انتقال یابد اما در این ارتباط نیز شهرداری به وظیفه خود عمل نکرده است.  رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر در این باره گفت: انتظار داریم فرمانداری با اقدامی قاطع با تعطیلی دائم معادن شن و ماسه جنوب تهران، اجازه ندهد بیش از این به حیثیت دولت آسیب وارد شود. وی ادامه داد:  سلامت مردم را باید جدی گرفت و نباید با آن بازی کرد. اقدامات موثری در این زمینه صورت نمی‌گیرد و با این رویه نباید انتظار داشت که آلودگی هوا کاهش یابد.  حافظی با بیان اینکه براساس مصوبه هیات وزیران در 10 اردیبهشت سال 92 باید خودروهای دیزلی به فیلتر دوده مجهز شوند، تصریح کرد: حدود 10هزار سرویس توسط کامیون‌های حمل بار هر شب در سطح شهر تهران ارائه می‌شود که این خودروها برخلاف مصوبه دولت، فاقد فیلتر دوده هستند.

مردم شهر هیچ گناهی نکرده‌اند که باید هزینه‌هایی را که در تعهد دولت است و مجلس مصوب کرده بپردازند و دولت کمترین التفاتی هم نداشته باشد. به هر روی، آلودگی هوا سلامت مردم را به خطر انداخته و آمار مرگ و میر را افزایش داده است. مسؤولان به جای اینکه مشکل را بر گردن همدیگر بیندازند اقدامی برای این مشکل اساسی انجام دهند و دست از فرافکنی بردارند.

 

مدارس پایتخت امروز باز است

براساس تصمیم کمیته کاهش آلودگی هوا، مدارس شهر تهران امروز- یکشنبه- تعطیل نیست. به گزارش «وطن‌امروز»،  جلسه کمیته مواقع اضطرار ساعت ۱۴ روز گذشته – شنبه - در محل استانداری تهران و با حضور مدیرکل محیط‌‌زیست استان تهران، معاون عمرانی استانداری تهران، نماینده وزارت بهداشت، نماینده وزارت ورزش و جوانان و دیگر نهادهای مسؤول برگزار شد. براساس تصمیم این کمیته، با توجه به اینکه شاخص آلودگی هوا زیر ۱۵۰ است و همچنین با توجه به اینکه تعطیلی چند روزه مدارس در ایام امتحانات منجر به عقب افتادن دانش‌آموزان شده است، مدارس شهر تهران در هیچ یک از مقاطع تحصیلی امروز – یکشنبه- تعطیل نیست. همچنین مقرر شد روز یکشنبه همین ساعت کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران، جلسه دیگری داشته باشد تا در صورت تداوم یا بدتر شدن وضعیت آلودگی هوا، تصمیمات لازم برای روز دوشنبه و سه‌شنبه را اتخاذ کند. این کمیته از پلیس راهور تهران خواست آمادگی لازم را داشته باشد تا اگر شرایط بحرانی بود، مقدمات لازم برای اجرای طرح زوج و فرد از در منازل آماده شود. کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران از وزارت ورزش و جوانان خواست با توجه به اینکه در شرایط آلودگی هوا نه برای خود ورزشکاران و نه برای طرفداران آنها، ورزش در فضای باز به صلاح نیست، تمام بازی‌های ورزشی پرطرفدار در شهر تهران طی روزهای آینده لغو شود و همچنین ساعت ورزش مدارس و ورزش صبحگاهی همگانی تعطیل باشد.