نامزدی خانواده هاشمی به اصلاح‌طلبان آسیب می‌زند

روزنامه شرق در یادداشتی نوشت: به نظر می‌رسد بیشترین تلاش رقابتی اصلاح‌طلبان به دلیل ضعف حافظه تاریخی و تمایل مشهودمان به تکرار تجارب گذشته، یادآوری دوره قبل و نقد رفتارها و نتایج سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اصولگراها خواهد بود که در دولت آقای احمدی‌نژاد متبلور شده بود؛ ضمن اینکه سعی خواهند کرد با بزرگ‌نمایی کنش‌ها و نتایج مثبت دو سال اخیر، بیم و امید اجتماعی ایجاد کنند تا مردم را نسبت به برخورد انفعالی، هشدار دهند و به پاره‌ای از اصلاحات امیدوار کنند. از سوی دیگر، اصولگراها تلاش خواهند کرد روی نقاط ضعف حریف و نواقص موجود کار کنند که تا حد امکان تمرکز رقیب را به هم بریزد و از میزان رای آنها بکاهد.

شرق می‌افزاید: اصولگرایان ضمن بزرگ‌نمایی و بسط مشکلات اقتصادی موجود که دولت به دلایل ساختاری یا مدیریتی، هنوز نتوانسته است در آنها به موفقیت قابل دفاع و نمایانی دست یابد، تلاش خواهد کرد روی نگاه منفی دولت و اصلاح‌طلبان درباره پرداخت یارانه‌های نقدی کار کنند، موضوعی که می‌تواند اقشار کمتر برخوردار و متوسط به پایین را به ویژه در شهرهای کوچک و روستاها که به نوعی مخاطب اصلی و جامعه هدف اصولگراهاست، متاثر کند.

شرق در ادامه اشرافیگری را از جمله نقاط ضعف طیف متبوع خود به ویژه در سطح خانواده هاشمی عنوان کرد و نوشت: نکته مهم دیگری که اصولگراها می‌توانند با مانور رسانه‌ای خود از پتانسیل آن در مبارزه انتخابی بهره ببرند، تقابل اشراف‌گرایی و ساده‌زیستی است، پدیده‌ای که در سال‌های 84 و 88 به خوبی پی به قدرتش برده‌اند. آنها با توجه به حجم رسانه‌های رسمی و غیررسمی خود از رسانه‌های مکتوب و رسانه ملی تا هیئت‌ها، مسجدها و منبرها این توانایی را دارند که برخی از افراد برخوردار درون یا حاشیه دولت را با بدنه دولت و احزاب اصلاح‌طلب مرتبط بدانند و این‌گونه تلقین کنند که ویروس اشرافی‌گری تمام پیکره اصلاح‌طلبی و دولت را بیمار کرده است. در همین راستا یکی از افرادی که اصولگراها در فرصت باقی مانده بر ایشان تمرکز ویژه‌تری خواهند کرد آقای «هاشمی رفسنجانی» است.