فیلم دزدی کار دست ماهواره‌‌ها می‌دهد

شورای‌عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران قصد دارد از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان که اقدام به پخش غیرقانونی فیلم‌های سینمایی ایرانی می‌کنند، شکایت کند؛ اقدامی که در راستای جلوگیری از اجحاف در حق هنرمندان ایرانی توسط شبکه‌های ماهواره‌ای است.

وکلای خارج از کشور از حق سینما دفاع می‌کنند

بزرگ‌ترین ضرر مالی به فیلم‌های سینمایی تولید شده در کشورمان بحث دانلود‌های غیرمجاز و پخش بدون مجوز آنها در شبکه‌های ماهواره‌ای است. اقدامی که با کاهش میزان خریداران نسخه‌های شبکه نمایش خانگی فیلم‌ها، باعث پایین آمدن درآمد سینمای کشور و در نهایت ضرر کلی به صنعت فیلمسازی در کشورمان می‌شود. اگرچه حضور دفاتر شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای در خارج از کشور امکان پیگرد قانونی آنها را کمی سخت می‌کند، اما این بار تهیه‌کنندگان سینما می‌خواهند برای گرفتن حق خودشان از طریق شکایت به مراجع قانونی از پخش فیلم‌های سینمایی‌شان در ماهواره‌ها جلوگیری کنند.

سیدغلامرضا موسوی، دبیر هیئت رئیسه شورای‌عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران، که اولین بار خبر شکایت از شبکه‌های ماهواره‌ای را اعلام کرد، درباره علل تنظیم شکایت علیه پخش غیرمجاز فیلم‌های ایرانی می‌گوید: متأسفانه تعدادی از شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای بدون رعایت حقوق تهیه‌کنندگان و صاحبان فیلم‌های سینمایی ایرانی یا ویدئویی، این فیلم‌ها را پخش می‌کنند، ناگفته پیداست که این اقدام سرقت و دزدی فیلم‌هاست و لابه‌لای نمایش این فیلم آگهی بازرگانی پخش می‌کنند. طبیعتاً اگر در داخل کشور جلوی پخش این آگهی‌های تجاری گرفته شود، بسیاری از این شبکه‌های ماهواره‌ای به دلیل عدم تأمین مالی تعطیل می‌شوند. هنرمندان سینمای ایران انتظار دارند علاقه‌مندان فیلم‌های ایرانی به‌جای مشاهده این فیلم‌ها در این شبکه‌های فارسی‌زبان دزد، با مراجعه به فروشگاه‌های سطح شهرهای کشور، این فیلم‌ها را خریداری کرده و با تماشای فیلم دزدی به اقتصاد سینمای ایران لطمه وارد نسازند.

موسوی درباره چگونگی شکایت از شبکه‌های ماهواره‌ای نیز می‌گوید: با گروهی از وکلای مقیم کشورهای دیگر مذاکراتی صورت گرفته است تا ضمن جمع‌آوری مدارک لازم، علیه سارقان فیلم‌های ایرانی در خارج از کشور، به خصوص شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان و سایت‌های اینترنتی اقدام نمایند.

  

تیزر‌های تبلیغاتی فیلم‌های ایرانی در ماهواره

پخش تیزر فیلم‌های ایرانی در حال اکران از شبکه‌های ماهواره‌ای موضوعی است که حتی واکنش وزارت ارشاد را نیز در پی داشته است. عده‌ای معتقدند می‌توان با پخش تیزر فیلم‌های سینمایی ایرانی در شبکه‌های فارسی‌زبان بر میزان فروش فیلم‌ها تأثیر مثبتی گذاشت، به خصوص اینکه هزینه آگهی دادن در این شبکه‌ها پایین است و بار مالی چندانی ندارد. از این‌رو چند فیلم سینمایی به طور دائم در شبکه‌های پربیننده ماهواره‌ای تبلیغ می‌شوند. از طرف دیگر قانون همکاری با شبکه‌های ماهواره‌ای منع شده است و وزارت ارشاد نیز اقدام به رصد آگهی‌های داخلی به شبکه‌های ماهواره‌ای می‌کند، اینکه چطور آگهی‌های فیلم‌های ایرانی از ماهواره‌ها سر در می‌آورند، مسئله‌ای است که موسوی معتقد است از طرف تهیه‌کننده‌ها نبوده است. این تهیه‌کننده تأکید می‌کند: براساس اطلاعات صنف، تهیه‌کنندگان هیچ‌گونه آگهی برای پخش به شبکه‌های ماهواره‌ای ارائه نکرده‌اند. بلکه این شبکه‌ها با مراجعه به سایت‌های فیلم یا پخش فیلم یا خبرگزاری‌ها آنونس و تیزر فیلم‌ها را برداشته و پخش می‌کنند. البته در برخی موارد نیز کسانی که فیلم‌ها را برای نمایش فارسی‌زبان‌ها در اروپا، امریکا یا اقیانوسیه خریداری کرده‌اند، سعی می‌کنند که برای جذب تماشاگر فارسی زبان مقیم خارج کشور به این شبکه‌ها سفارش آگهی بدهند. بنابراین تهیه‌کنندگان سینمای کشورمان سفارش‌دهنده پخش آگهی فیلم سینمایی نیستند و در موارد نادر نیز برای ممنوعیت پخش آگهی تذکر لازم داده شده است.