پروژه‎های سریالی «آنتی‎برجام» فعالند

 باراک اوباما با امضای مصوبه کنگره به‌طور مستقیم بر ادامه تحریم‌ها و نقض‌ برجام دامن زد. چندی قبل کنگره‌آمریکا در اقدامی ضدایرانی و به‌ بیان بهتر ضدبرجام، طرحی را به‌تصویب رساند که به‌موجب آن سفرکنندگان به ایران برای ورود به آمریکا با محدودیتی در قالب "لغو روادید" مواجه می‌شوند.

این گزارش تا حدودی از راهبرد تحریمی جدید کاخ‌سفید علیه ایران پرده برخواهد داشت.

در روزهای اخیر با اقدامی که باراک اوباما در تکمیل این پروژه "ایران‌هراسانه" و مقابله‌جویانه با برجام انجام داد، ابعاد مختلفی از سیاست‌های آمریکا علیه ایران رونمایی شد.

*امضای مصوبه جنجالی کنگره از سوی دولت آمریکا

با توجه به این‌که مقامات کشورمان بارها پیرامون مصوبه مغایر با برجام کنگره، به مقامات آمریکایی هشدار داده بودند، اما در نهایت باراک اوباما در شامگاه روز شنبه (28 آذر) با امضای این مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا، دستور اجرای آن‌را ابلاغ کرد. این اقدام دولت آمریکا درحالی صورت می‌گیرد که به‌اصطلاح دوران پسابرجام بر فضای سیاسی ایران و مجموعه 1+5 حاکم است. دورانی که ایران و طرف‌های مقابل و به‌ویژه ایالات‌متحده مطابق برجام، ملزم به اجرای مفاد و بندهای آن هستند. به اذعان بسیاری از ناظران بین‌المللی؛ این حرکت کاخ‌سفید به‌منزله بازگشت از مسیر برجام و اجرای غیرمستقیم تحریم‌های ضدایرانی و به‌نوعی هدفمند، «نقض‌برجام» می‌باشد.

*نگاه دولت به نتایج برجام با وجود کارشکنی غربی‌ها

دولت یازدهم با آغاز کار خود نگاه خوش‌بینانه‌ای طرف‎های غربی، به‌ویژه آمریکا داشت. طرف‌هایی که تحریم‌های ظالمانه خود را از همان ابتدا به ابزاری برای اعمال فشار و تهدید علیه ملت‌ ایران بدل کرده بودند. درست است که مذاکره و راهبرد دیپلماسی در دنیای امروز به عنوان ابزاری موثر در ختم تنش‌ها و رسیدن به تفاهم مطرح است. اما وقتی در یک‌سو منطق گفت‌و‌گو و سوی دیگر راهبرد تهدید، تحریم‌های ظالمانه و حربه‌های قلدرمابانه حاکم باشد؛ روی کاغذ هم نمی‌توان با کنار هم قرار دادن دو منطق ذکرشده، به خروجی مطلوب قابل اتکایی در روابط دست یافت. لذا منطق مذاکره اگرچه می‎توانست پسا برجام را به مسیری مطلوب‎تر برای رسیدن به اقتصادی پویا برای ما بدل کند، اما گویا طرف غربی تمایل چندانی به اعتبار بخشی به پاسپورت ایرانی ندارد و مانند همیشه حربه‎های جدیدی علیه ملت ایران در چنته دارد تا هیچگاه وزنه تعاملات بین‎المللی به تعادل منطقی و برد-برد نرسد.

 

 * موضع ظریف در قبال تحریم غیرمستقیم ایران از سوی کاخ سفید

وزیر امور خارجه کشورمان روز جمعه در بخشی از مصاحبه خود با هفته‌نامه نیویورکر پیرامون مصوبه اخیر کنگره و اعمال محدودیت‌ها برای صدور روادید اظهارداشت: این لغو روادید پوچ است، آیا کسی در غرب هدف حمله هیچ تبعه ایرانی‌الاصل یا هرکسی که در حال سفر به ایران است، قرار گرفته است؟ ظریف در پاسخ به ادعای ضد ایرانی برخی مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه ایران موجب به وجود آمدن داعش شده است، می‎گوید: آن چیزی که موجب به وجود آمدن داعش شده است، حمله آمریکا به عراق در سال 2003 بود.

 

*سرپوش گذاشتن کری بر اقدام ضدبرجامی اوباما

جالب اینجاست که پس از اقدام عجیب اوباما در امضای طرح ضد ایرانی کنگره، جان کری در نامه‎ای خطاب به ظریف می‎نویسید «ما به رفع تحریم‌ها طبق برجام متعهدیم و به توافقات پایبند می‌مانیم!» این در حالی است که بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان این اقدام کنگره و امضای اوباما؛ را ایجاد اختلال در تجارت و صنعت گردشگری ایران عنوان می‎کنند و معتقدند این "تحریم غیرمستقیم" در عمل تیشه زدن به ریشه برجام و مفاد آن است.

 

عراقچی: نامه کری تضمینی محکم است

 

"سیدعباس عراقچی" رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام نیز معتقد است که قانون محدودیت روادید ورود به آمریکا برای افرادی که به سفر کرده‎اند، قطعا مراودات اقتصادی، گردشگری و علمی فرهنگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با برجام تناقض دارد. او اما نامه کری به ظریف را تضمینی محکم عنوان می‌کند و خاطرنشان می‎کند این نامه وزیرخارجه آمریکا یک تعهد حقوقی به شمار می رود. کری در این نامه اطمینان داده دولت آمریکا قانون مربوط به لغو روادید را به گونه‎ای اجرا خواهد کرد که هیچ تاثیری بر اجرای موفق برجام نگذارد! عراقچی اقدام متقابل ایران را راهی برای جلوگیری از اقدامات عهد شکنانه ضد برجام عنوان می‎کند.

با وجود نگاه خوشبینانه به نامه کری از این مطلب نمی‎توان چشم پوشید که سیاستمداران غربی از حربه معرفی ایران به عنوان حامی تروریست استفاده می‎کنند تا افکار عمومی را علیه ایران و مسلمانان پرورش دهند که این اقدام پاسخ دولت و دستگاه دیپلماسی را می‌طلبد. 

 

*مصوبه آمریکا نقض برجام است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره موضوعات مطرح شده در جلسه روز 30آذر کمیسیون گفت: در این جلسه اقدام آمریکا در وضع قانون صدور ویزا برای کسانی که به ایران سفر کرده‌اند از طرف کمیسیون امنیت ملی نقض برجام شناخته و محکوم شد. در همین حال از وزارت امور خارجه خواسته شد اقدام متقابل و متناسب را انجام دهد.

 

 *هادی شوشتری : مصوبه اخیر آمریکا برخلاف مفهوم برجام است و نه منطبق بر آن

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مصوبه اخیر آمریکا که منجر به ایجاد محدودیت هایی در سفر به ایران می شود برخلاف مفهوم برجام است و نه منطبق با برجام. وی تصریح کرد: طبیعتا حوزه معاونت حقوقی و بین المللی وزارت خارجه که همزمان و تواما مدیریت ستاد اجرایی برجام را عهده دار است باید بررسی دقیقی در مورد مصوبه اخیر آمریکا انجام دهد و در صورتی که برخلاف مفاد برجام هم باشد باید اقدام متقابلی از سوی جمهوری اسلامی ایران نیز صورت بگیرد.

    

* آمریکایی‎ها مغرض و غیرقابل اعتمادند 

 

باقر حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اقدامات اخیر آمریکا با هیچ منطقی هماهنگ نیست بنابراین ضرورت دارد که دولت از حقوق ملت ما و دستاوردهای برجام در راستای منافعمان دفاع کند. وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نهایت اعتماد سازی را انجام داده است اما انجام تحرکاتی مانند ایجاد محدودیت در صدور روادید از سوی آمریکا نشانه غرض ورزی آنهاست که باید سایر اعضای 1+5 جلوی آن را بگیرند.

به نظر می‌رسد دولت آمریکا براساس راهبردی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز در مقابل جمهوری اسلامی داشته است همچنان به دنبال نقض تعهداتش در قبال ملت بزرگ ایران است. در واقع سیاست‌های کاخ سفید در مداری خلاصه می‌شود که در قطب  منفی آن تحریم و توهین و سوی مثبتش نامه‌نگاری‌های فریبکارانه پیگیری شده است و اینها همه در حالی است که طبل انسان‎دوستی و تعامل با دنیای غرب گوش فلک را کر کرده است.