امسال به مرز آلودگی سال‌های قبل نرسیده‌ایم

سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت در برنامه تلویزیونی شب گذشته "متن و حاشیه" حضور یافت.

 هاشمی در این برنامه تلویزیونی پیرامون گفته‌های برخی منتقدان نسبت به انتقادناپذیری پزشکان تصریح کرد: تنها دستگاهی که در طول این دولت اجازه داد که نقد شود و مهم‌ترین منتقدان خودش را نیز دعوت کرد و همه‌ساله نیز این کار را انجام‌ می‌دهد، وزارت بهداشت است. برای ما مهم این است که نقد، سازنده و در جهت رفاه و آسایش مردم باشد.

وی همچنین در خصوص وضعیت آلودگی هوا و اقدامات دستگاه‌های دولتی از جمله وزارت بهداشت اظهار کرد: آلودگی هوا در این فصل همیشه بوده و الان هم وجود دارد. زمانی که هوا برای دانش‌آموزان بسیار مضر باشد، حتما وزارت بهداشت، سازمان هواشناسی و وزارت کشور اعلام می‌کنند. هر روز نیز اعداد و ارقامی در کلانشهرها کنترل و طبق دستورالعملی که در این زمینه وجود دارد عمل می‌شود.

هاشمی در خصوص سیاسی خوانده‌شدن تعطیل‌نکردن مدارس خاطرنشان کرد: حتما کسانی که این مساله را طرح کرده‌اند، نگاهی سیاسی داشته‌اند. مسئولان جمهوری اسلامی ایران حتما باید سلامت مردم را سرلوحه کار خود قرار دهند. آنچه ما از آقای روحانی و آقای جهانگیری دستور گرفته‌ایم این بوده است که سلامت مردم در همه زمینه‌ها باید در اولویت قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه در هیچ موردی در وزارت بهداشت با کسی مسامحه نمی‌کنیم، گفت: وظیفه دولت‌ها این است که به نحوی عمل کنند که مردم به آنها اعتماد کنند. من فکر می‌کنم که اگر برخی اجازه دهند، این اعتماد نسبی ایجاد شده است.

امسال به مرز آلودگی سال‌های قبل نرسیده‌ایم

هاشمی افزود: امسال ما به مرز آلودگی‌های سال قبل نرسیده‌ایم. در این زمینه نیز کمیته اضطرار تشکیل شده است و وزارت بهداشت تنها بخشی از تصمیم‌گیران این حوزه است. در موارد مخاطره‌آمیز، تصمیمات قابل تقدیری گرفته شده است. دولت و تمام نظام باید به نحوی عمل کنند که اول جلوی آلودگی را بگیرند و بعد آلاینده‌های هوا را برطرف کنند.

هاشمی اظهار کرد: ریشه آلودگی هوا خودمان هستیم. صنایع، جمعیت، سبک زندگی، فرهنگ، عدم زیرساخت برای توسعه کلان‌شهرها، صنعت ریلی و عدم استفاده از علم و تجربه بشر از عوامل این آلودگی هستند. جراحی آلودگی هوا را حکومت باید انجام دهد و مردم هم بعد از دولت به وظایف خود باید عمل کنند.

وی ادامه داد:‌ آلودگی هوا در لندن، مکزیک، توکیو و استانبول هم وجود داشته است. استانبول در یک برنامه 11 ساله به یکی از پاک‌ترین شهرهای دنیا تبدیل شد.

ادامه طرح تحول سلامت به اراده دولت و مجلس بستگی دارد

وزیر بهداشت در خصوص آخرین وضعیت طرح تحول نظام سلامت نیز گفت: این طرح توسط ریاست جمهوری، سازمان بازرسی کل کشور، وزارت اطلاعات، دیوان محاسبات و رسانه‌ها نظارت می‌شود و توانسته است دغدغه‌های مردم را کاهش دهد. این‌طور نیست که تمام دغدغه‌های مردم برطرف شده باشد. ما تا رسیدن به نقطه مطلوب که حمایت همه‌جانبه مالی از مردم است، فاصله داریم. طرح تحول از زمانی که آغاز شد، ادعا کرد که هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، نه اینکه آن را از بین می‌برد.

هاشمی در خصوص ادامه طرح تحول و همچنین مشکلات اعتباری که این طرح با آن روبه‌روست اظهار کرد: حل این مشکل و ادامه طرح تحول بستگی به اراده دولت و مجلس دارد. سازمان مدیریت به صراحت اعلام کرده که رئیس‌جمهور در بودجه پیشنهادی خود تمهیداتی را پیش‌بینی کرده است. امیدواریم اقلامی هم که ممکن است از قلم افتاده باشد به‌ویژه برای بیمه‌ها را در نظر بگیرند.

وزیر بهداشت افزود: هیچ نظام سلامتی که مردم از آن رضایت کامل داشته باشند، سراغ ندارم. اگر همین طرح ادامه پیدا کند، در شرایطی که درآمدهای نفتی دولت به یک‌سوم رسیده است، از نظر مردم قابل قبول است.

هاشمی در خصوص وضعیت طرح تحول نظام سلامت بعد از برداشته‌شدن تحریم‌ها نیز گفت: این طور نیست که بلافاصله بعد از برداشته‌شدن تحریم‌ها شاهد گشایش‌های جدی در دولت باشیم. با حساب همه احتمالات امیدواریم اعتباراتی که مربوط به طرح تحول نظام سلامت است با مشکل مواجه نشود.

کمک بیمه‌ها برای صرفه‌جویی در نظام سلامت لازم است

هاشمی در ادامه اظهار کرد: ما می‌توانیم با کمک بیمه‌ها صرفه‌جویی‌های جدی و کنترل مصرف را داشته باشیم. همچنین می‌شود هزینه‌هایی را که از طریق بعضی از همپوشانی‌ها در ارائه خدمات وجود دارد، کاهش دهیم. در این راستا ستادی هم بین ما و وزارت رفاه تشکیل شده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در آینده‌ای نزدیک و در سال آینده خبرهای خوشحال‌کننده ‌ای را در حوزه‌های مختلف خواهیم داشت، تصریح کرد: ما سعی می‌کنیم به بودجه‌ای که برای وزارت بهداشت تصویب شده است راضی باشیم. باید توقعمان متناسب با واقعیت‌ها باشد. دولت و هیات وزیران دارند ایثار می‌کنند. ما هم باید سعی کنیم که با اعتبارات سال گذشته علی‌رغم تورمی که در حوزه سلامت وجود دارد برنامه را طوری پیش ببریم که کم‌فروشی نکنیم و در عین حال کیفیت را ارتقاء دهیم.

اگر بیمه پول خرید خدمت را ندهد، مردم آسیب می‌بینند

وزیر بهداشت در ادامه، در خصوص بحثی که میان این وزارتخانه و بیمه‌ها وجود دارد، اظهار کرد: بحث ما با بیمه‌ها در خصوص خدمتی است که از بخش خصوصی و پایه خریده‌اند و باید پول آن را بدهند. این مساله ربطی به تجمیع بیمه‌ها ندارد. بیمه باید به فاصله دو هفته 60 درصد خرید خدمت و در نهایت در عرض سه‌ماه آن را تسویه کند.

وی تاکید کرد: اگر این اتفاق نیفتد داروخانه‌ها، شرکت‌های دارویی و تجهیزاتی، پرسنل، پزشکان و ... نمی‌توانند کار خود را با دلگرمی دنبال کنند و مردم نیز آسیب می‌بینند.

هاشمی افزود: آنچه که مصلحت بوده است را گفته‌ایم. بیش از این نیز نیازی نیست. آنچه در قالب برنامه پنجم توسعه تصمیم‌گیری شده است به صلاح مردم بود و اگر اجرا می‌شد قطعا برای آنها منفعت داشت.

درآمد 80 درصد از بیمه‌شدگان کمتر از یک میلیون تومان بود

وزیر بهداشت در خصوص انتقاداتی که از بیمه‌شدن 11 میلیون نفر در دولت یازدهم مطرح می‌شود، گفت: 80 درصد کسانی که در این دولت بیمه شده‌اند درآمد زیر یک میلیون تومان داشته‌اند. این یعنی دولت کار خوبی کرده است. زمانی که من در سیستان و بلوچستان بودم اکثر کسانی که بستری شده بودند در همین دوره دو ساله بیمه شده بودند.

هاشمی تصریح کرد: این یعنی وضع مردم خوب نبود. 16.8 درصد مردم پیش از این تحت پوشش بیمه نبودند. 24 درصد مردم در اطراف تهران نیز بیمه نداشتند. این ماجرا مثل داستان یارانه‌ها نبود که هم دارا و هم ندار یارانه بگیرند. باید دولت را از این بابت تشویق کرد. من به عنوان یک مسئول و یک شهروند از دولت ممنونم. 30 درصد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های دولتی، امروز تحت پوشش کمیته امداد هستند.

وی در ادامه با اشاره به برخی انتقادات از وزارت بهداشت گفت: این جمعیتی که این انتقادات نادرست را به وزارت بهداشت وارد می‌کنند هر کاری که انجام دهید باز هم حرف خودشان را می‌زنند. ما باید به سراغ متن برویم که همان مردم هستند. دولت در عین گرفتاری‌هایی که داشت هدف‌گیری مناسبی در راستای شعارهای انقلاب انجام داد. این کار باید 30 سال پیش انجام می‌شد.

هاشمی در خصوص زمان حل مشکل بیمه‌ها و وزارت بهداشت نیز اظهار کرد:‌ تا اینجای کار قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد چون قانون برنامه پنجم توسعه تمام شده است اما رئیس‌جمهور هفته پیش به طور شفاهی درباره بیمه تامین اجتماعی دستوری دادند که طبق آن این سازمان حق بیمه‌ای را که دریافت می‌کند باید به حسابی بریزد که هیچ هزینه‌ای به جز درمان مردم از آن صورت نگیرد. در مورد ساخت بیمارستان‌ها نیز معتقد بودند چون برای سازمان تبدیل به سرمایه می‌شوند، بیمه نیست. بنابراین بیمه حق تصرف بخش درمانی را ندارد.

وی افزود: در مورد بیمه سلامت ایرانیان نیز سفارشاتی از طرف ریاست جمهوری شده و کارگروهی مشخص کردند.

هاشمی با بیان اینکه تراز سازمان تامین اجتماعی از اعتباراتی که به عنوان حق بیمه به دست می‌آورد نسبت به هزینه‌های آن مثبت است، ادامه داد: در سال‌های گذشته سرگذشت تلخی بر این سازمان گذشته است که الان در صدد رفع آن هستند. اعتباری که این سازمان برای حق بیمه دریافت می‌کند متناسب با هزینه‌های آن است و اگر در همین حوزه صرف شود 50 درصد مشکلات ما حل می‌شود. 50 درصد آن نیز مربوط به بیمه سلامت ایرانیان می‌شود.

اصل نظام پرداخت در حوزه سلامت اشکال دارد

هاشمی درباره انتقاداتی که درباره اختلاف دستمزد در حوزه سلامت وجود دارد نیز گفت: حدود 28 سال پیش طراحی نظام پرداخت به این صورت بود که ارائه‌دهندگان براساس میزان ارائه خدمت دستمزد می‌گرفتند. یک پزشک حتی اگر تازه فارغ‌التحصیل شده باشد براساس عملکرد دستمزد می‌گیرد و پرستار به تعداد ساعاتی که حضور دارد. این مساله از نظر ما مطلوب نیست ولی معمول شده است.

وی ادامه داد: بخشی از ظلمی که به این طرح شد، سیاسی بود و جامعه پزشکی را هدف قرار داد. ما اعداد و ارقامی که در بخش دستمزدها هزینه کردیم کاملا شفاف بود که حدود 600 میلیارد تومان است. پیش از این مردم بین 7 تا 10 هزار میلیارد تومان بابت اینها پرداخت می‌کردند. وزارت بهداشت در قالب این طرح تعرفه‌ها را برای افزایش ماندگاری پزشکان در مناطق محروم اصلاح کرد.

هاشمی ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی تهران 1600 استاد برجسته دارد که متوسط دریافتی کسانی که تنها بعد از ظهرها به مطب می‌روند و نیمه‌وقت هستند، پیش از اجرای طرح تحول 3 میلیون و 500 هزار تومان بود که بعد از آن به 5 میلیون و 500 هزار تومان رسید. کسانی که تمام‌وقت بودند نیز قبل از اجرای طرح 7 میلیون تومان و بعد از اجرای آن 12 میلیون و 600 هزار تومان می‌گیرند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه از سوی صدا و سیما و برخی رسانه‌ها و مجلات به این طرح ظلم شد، افزود: بعضی‌ها که سواد درستی نداشتند در همین تلویزیون گفتند که درآمد پزشکان ایرانی 5 برابر پزشکان آمریکایی است که این نادرست است. اگر من جزء پولدارترین پزشکان ایران هم محسوب شوم همه را از راه حلال به دست آورده‌ام و کسی لکه‌ای خارج از نرخی که تعیین شده نمی‌تواند پیدا کند و همه چیز شفاف است. آن بخشی از درآمدهای بالا اشکال دارد که خلاف باشد.

وی ادامه داد: ما درآمد پرستارها را با ضریب 1.7 و درآمد پزشکان را با ضریب 1.4 پرداخت کردیم. اینکه گفته می‌شود پول طرح تحول نظام سلامت به جیب پزشکان رفته ظلم است.

وزیر بهداشت با اشاره به حادثه‌ای که در بیمارستان خمینی‌شهر اصفهان در خصوص کشیده‌شدن بخیه چانه یک پسربچه اتفاق افتاد، اظهار کرد: یک بخیه را در آن طرف مرزها طوری تبلیغ می‌کنیم که تبدیل به نمایشی از بی‌اخلاقی و بی‌نزاکتی مجموعه نظام سلامت می‌شود. ما باید بخشی که واقعیت دارد را بگوییم.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود پزشکانی هستند که درآمدی نزدیک به 50 میلیون تومان دارند، گفت: قبلا حکومت چشم خود را می‌بست و پولی که پزشک می‌گرفت تبدیل به زیرمیزی می‌شد و چون تعرفه‌ها دست دولت بود و به سایر بخش‌ها نگاه نمی‌کرد، تقریبا ضریب دریافت خدمت پزشکی سال‌ها بود که ثابت مانده بود. این ضریب در بخش دولتی 8800 و در بخش غیر دولتی 38000 تومان بود.

وی افزود: الان به جای اینکه مردم از جیب خود هزینه کنند، دولت به جای آنها پول را می‌پردازد. این رقم 600 میلیارد تومان جایگزین پرداخت مردم از جیبشان شد. آنها برای سزارین زیرمیزی می‌دادند ولی الان تبدیل به 400 هزار تومان حق‌العمل جراح شده است.

هاشمی تاکید کرد:‌ اگر بیمه‌ها کمک نکنند ممکن است این «بیماری» دوباره برگردد.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از اظهارات خود، به ماجرای بیمارستان خمینی‌شهر اشاره کرد و گفت: در ماجرای خمینی‌شهر مادر کودک هیچ‌وقت نخواسته است که به خاطر زیادبودن مبلغ، بخیه‌ها را بکشند. در این خصوص نیز دستگاه قضایی باید اظهار نظر کند. گزارشی که داده شد، حاکی از آن بود که پزشک گفته است که بیمارستان شلوغ بود و من با پرستار شوخی کردم و او هم جدی گرفته و 3 تا از بخیه‌ها را باز کرده است. کل برشی که زیر چانه بود دو سانتی‌متر است. در این رابطه هم نظام پزشکی و هم بخش تخلفات وزارت بهداشت به‌موقع اقدام کردند.

هاشمی اعلام کرد: این تخلف برای اداره تخلفات وزارت بهداشت محرز شده است و پزشک و پرستار فعلا از کار محروم هستند تا دادگاه نظر خود را اعلام کند.

وزیر بهداشت ادامه داد: اگر مادر کودک پولی نداشته است، به این خاطر بوده که سراغ بیمه نرفته است. صدا و سیما چقدر مردم را ترغیب کرد که بیمه شوند؟ مدیر بیمارستان هم می‌توانست بهتر از این نظارت و راهنمایی کند. ما اعلام کرده‌ایم که در تمام بیمارستان‌های دولتی به محض اینکه بیمار به اورژانس مراجعه کرد اول باید خدمت ارائه شود و چیزی از او نخواهند. امیدوارم بیمارستان‌های خصوصی هم به این مرحله برسند. رئیس بیمارستان هم به این خاطر که بیمار دفترچه بیمه دریافت نکرده از کار عزل شد.

وی در ادامه در خصوص اخباری که درباره آنفولانزا و راه افتادن بازار فروش ماسک منتشر شده بود، اظهار کرد: کوتاهی از ما بود و باید موج خبری را خودمان قبل از فصل سرما ایجاد می‌کردیم و اطلاعات بیشتری در اختیار مردم قرار می‌دادیم. در کرمان بیمارانی که فوت کردند بیماری‌های زمینه‌ای مثل ایدز، سرطان روده و ... داشتند و کسی نبود که سالم باشد و به خاطر آنفولانزا فوت کند.

هاشمی در پایان در خصوص قانون تخصیص سهمیه در برخی از رشته‌های پزشکی به بانوان نیز گفت: عده‌ای از یک سهمیه استفاده کردند و با نمره‌ای پایین‌تر قبول شدند و متعهد شدند که برای شهر خدمت کنند. الان می‌خواهند به این تعهد عمل نکنند. ما هم با کاهش این تعهد از 12 سال به 8 سال وحدت رویه‌ای ایجاد کردیم. عمل‌کردن خارج از آن مخالف قانون و ظلم به کسانی است که از سهمیه استفاده نکرده‌اند. همه باید به حق خود قانع باشیم و از قانون تمکین کنیم.