«اصلاح‌طلب‌ها اگر –پس از برگزاری انتخابات مجلس- در اقلیت قرار گرفتند هم باز تلاش می‌کنند که اهدافشان را پیش برند. نکته آن است که اگر اصلاح‌طلب‌ها در اکثریت باشند، می‌توانند وعده‌ی انجام اهدافشان را به مردم بدهند»!

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که برنامه‌ی حزب اسلامی کار در انتخابات آینده چه خواهد بود؟ گفته است: ما در همه زمینه‌ها برای انتخابات مجلس برنامه داریم. به جامعه می‌گوییم که اگر می‌خواهید به ما رأی بدهید به برنامه‌هایمان رأی دهید. مقرری اشتغال برای همه، اصلاح ساختار اقتصاد، ارتش حرفه‌ای، تامیین اجتماعی عمومی، مقرری بیکاری برای بیکاران، بیمه‌ی عمومی، تحصیلات رایگان در سطح عالی و... برنامه‌هایی هستند که بیان خواهند شد.

 

*فاز اول صحبت کمالی به این معناست که اگر جریان خاص در اقلیت قرار گیرد؛ خبری از تحقق وعده‌هایش به مردم نیست.

وعده‌هایی از قبیل «ارزانی»، «لغو تمام تحریم‌ها» و «دستاوردهای ملموس برجام» که از زمان روی کار آمدن دولت جدید، بصورت علی‌الدوام از جانب آنان خطاب به افکار عمومی بیان شده و هم‌اکنون نیز گویا پسابرجام به پساانتخابات تبدیل شده است!

به این معنی که چهره‌های مبرّز جریان خاص عنوان می‌کنند که دستاوردهای برجام و ارزانی! منوط به رأی‌آوری اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی است.

رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی چندی قبل در همین رابطه گفته بود: «ممکن است از نظر زیربنایی و علمی این را بپذیریم که تورم کاهش چشمگیری داشته اما وقتی در بازار می‌رویم و سبد ارزاق مردم را می بینیم نرخ اجناس مورد نیاز مردم افزایش داشته است. لذا از این نظر مردم مشکل دارند. این مساله باید در دستور کار مجلس آینده قرار گیرد»

صادق خرازی، چهره محوری حزب اصلاح‌طلب ندای ایرانیان نیز در اشاره به این مسئله گفته است: اگر مردم به صندوق رأی توجه کنند زندگی اقتصادی و سیاسی آنها نیز تحول پیدا می‌کند!

جدای از رکب سیاسی اصلاح‌طلبان در این زمینه و اینکه قرار بود برجام حلال مشکلات ادعا شده باشد نه انتخابات مجلس! اما گویا حسین کمالی هم معادله‌ای جدید را وارد بازی کرده است که این معادله اصلاح‌طلبان را از پاسخگویی برای عدم تحقق وعده‌ها حتی در دوران پساانتخابات هم می‌رهاند.

البته این قسمت از داستان حتی اگر در کلام حسین کمالی هم جاری نمی‌شد؛ بخشی از واقعیت بود که با توجه به اذعان اصلاح‌طلبان به عدم تحقق رؤیای برد حداکثری در انتخابات پیش رو و با توجه به تغییر مکرر آدرس وعده‌هایی که به مردم داده‌اند؛ پیش از این نیز قابل رصد بود.

وعده‌های بیان شده نظیر تحصیل رایگان، مقرری بیکاری، مقرری اشتغال و... نیز که توسط کمالی برای انتخابات مجلس بیان شده‌اند؛ به اقتراح مخاطبان محترم گذاشته می‌شود تا مردم درباره آنها نظر دهند.