ثروتمندان هم در هوای آلوده زندگی می کنند!

گروه اجتماعی – یک جامعه شناس گفت: متاسفانه اکنون جامعه ما دچار پدیده شی سروری شده و افراد با داشته های خود شخصیتشان را معرفی میکنند.

 

به گزارش افکارخبر، امان الله قرایی مقدم با بیان این مطلب اظهار کرد: نگاهی نه چندان دقیق به جامعه نشان می دهد بسیاری از افراد ثروتمند برای نشان دادن میزان دارایی خود به شدت لوکس گرا و تجمل گرا شده اند به طوری که برای نمونه از تولید 5 خودروی فوق لوکس در دنیا 3 خودرو از سوی ایرانیان خریداری می شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که این افراد با وجود ترافیک سنگین خیابان ها و بزرگراه ها و آلودگی هوا حتی نمی توانند از این خودروهای لوکس به درستی استفاده کنند.

وی تصریح کرد: اکنون شی سروری به حدی رسیده است که افراد به دلیل تأخر فرهنگی با اشیائی مانند خودرو، صلا و جواهر، ساعت، خانه های لوکس، روکش طلای شیرآلات و ... به یکدیگر فخر می فروشند و شخصیت خود را از این اشیاء می گیرند.

وی توضیح داد: در جامعه شهری معمولا ریشه خانوادگی کسی به طور کامل مشخص نیست بنابراین افراد در سایه اشیاء و داشته های خود پنهان می شود.

وی تاکید کرد: نکته جالب این است که افراد نه طرز استفاده صحیح از وسایل لوکس را می دانند و نه از مضرات و فواید آن اطلاع دقیقی دارند و تنها به صرف گران و قابل توجه بودن اقدام به خرید کرده اند.

وی بیان کرد: متاسفانه در سال های گذشته برخی افراد به دلیل ثروت های بادآورده اقدام به خرید اجناس لوکس کشورهایی مانند آلمان،فرانسه، ایتالیا و حتی ترکیه کرده اند در حالی شخصیت خود را در مقابل این اشیاء باخته و از دست داده اند.

قرایی مقدم گفت: امروز ذهنیت حاکم بر جامعه و مردم ما ذهنیت مادی و حسی بوده و پول حرف اول و آخر را می زند در سایه چنین ذهنیتی انسانیت و معنویات از بین رفته اند و کسی به این مواد مهم اهمیتی نمی دهد.

این جامعه شناس اظهار کرد: بسیاری از افراد ثروتمند دیگر حاضر نیستند حتی قسمت کوچکی از ثروت خود را برای سلامت خود وخانواده شان با دیگران تقسیم کنند که نمونه آن بی توجهی این افراد به حفظ محیط زیست است زیرا این افراد نیز در هوای آلوده تهران تنفس می کنند اما حاضر نیستند بخشی از ثروت خود را به عنوان سرمایه گذار بخش خصوصی نسبت به گسترش حمل و نقل عمومی اختصاص داده و حتی از این راه کسب درآمد کنند.

وی عنوان کرد: مادی گرایی این افراد آنچنان تاثر برانگیز است که تا سال گذشته با وجود تمکن مالی از یارانه استفاده می کردند در حالی این مبلغ حتی پول بنزین مصرف خودروی آنها نیز نمی شد.

وی تاکید کرد: اکنون در جامعه شاهد کمرنگ شدن معنویات، از بین رفتن هنجارها و ارزش ها، بی تفاوتی افراد نسبت به مشکلات و دردهای سایر افراد جامعه و ... هستیم.

وی خاطر نشان کرد: هیچ کس حاضر نیست بخشی از مال و ثروت خود را در راه حمایت از دیگران صرف کند و در پرتو این شیئی سروری اکنون شاهد مرگ انسانیت هستیم.

قرایی مقدم گفت: برای خروج از این وضعیت چاره ای جز فرهنگ سازی نداریم و مسوولان کشور در این راه باید پیش قدم شوند تا مردم ببینند آنها حاضر به هزینه در راه اعتلای فرهنگی هستند.

وی در پایان اظهار کرد: باید از طریق فیلم، موسیقی، تاتر، کتاب، اشعار و ... معنویات را در جامعه نهادینه کنیم.