آژیر قرمز برای توافق هسته ای به صدا درآمده

 برجام پایان دهنده اقدامات توطئه آمیز آمریکا علیه ایران نشد، بلکه با توجه به اقداماتی که پس از توافق هسته ای علیه ایران شده و می شود،

شاهد افزایش دشمنی های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران هستیم.

تنها با مروری بر اقداماتی که دولت و کنگره ایالات متحده علیه ایران انجام داده اند می توان متوجه شد که آنچه که قرار بود با توافق هسته ای به دست آید، آیا محقق شده است یا نه؟

نقض برجام از سوی هر یک طرفین باعث می شود که طرف مقابل هم تعهدات خود را اجرا نکند. این موضع بارها از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران گفته شده است. بر اساس توافق هسته ای، ایران ابتدا باید تعهدات خود را آغاز کند و سپس به تأیید آژانس برسد آنگاه طرف مقابل تعهدات خود را نسبت به ایران اجرا کند.

تعهداتی که آمریکایی ها و غربی ها در قبال ایران دارند تنها برداشتن تحریم ها است و کار دشواری نیست، اما جمهوری اسلامی ایران باید اقدام به برچیدن سانتریفیوژهای خود کند و آب سنگین اراک را هم برچیند. و مابقی اقداماتی که در توافق نوشته شده است.

اما علیرغم تلاش های ایران برای اجرای برجام، در مقابل، آمریکایی ها در تخریب آن گام بر می دارند و نشان داده اند که نه تنها تعهدی در قبال اجرای تعهدات خود در توافق ندارند بلکه به فهرست اقدامات و تحریم های خود علیه ایران می افزایند.

اکنون پرسش مهم این است که آمریکایی ها چرا پس از رسیدن به یک توافق هسته ای با ایران که خود آن را یک دستاورد بزرگ می پندارند که توانسته آنها را به خواسته هایشان برساند، این دستاورد را می خواهند بر باد بدهند؟

بدون شک رفتارهایی که آمریکایی ها پس از امضا و اجرای برجام علیه توافق هسته ای با ایران انجام می شود بدون پاسخ نخواهد بود و البته صبر سیاسی ایران هم اندازه ای دارد و اگر این شکیبایی پایان یابد آنگاه آمریکایی ها دستاورد توافق هسته ای را کاملاً از دست خواهند داد.

یکی از اقداماتی که آمریکا به تازگی علیه ایران انجام داده این است که ایران را در میان کشورهایی قرار داده که برای آنها محدودیت ویزا قائل شده است.

مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت مطلق آرا(407 رأی موافق در برابر تنها 19 رأی مخالف) لایحه محدودیت ورود افراد متولد چهار کشور سودان ، ایران ، عراق و سوریه به آمریکا و یا توریستهای سفر کرده به این کشورها در 5 سال اخیر را تصویب کرد.

به این ترتیب افراد متولد این چهار کشور که بخاطر اقامت در یکی از 38 کشور تا قبل از این نیازی به اخذ ویزای توریستی آمریکا نداشتند، پس از تصویب نهایی این قانون باید برای ورود به این کشور ویزا دریافت کنند.

این لایحه پس از تصویب مجلس نمایندگان ، به تایید مجلس سنا رسید و باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا هم آن را برای اجرا امضا کرده است. چنین مصوبه ای نقض برجام است، هرچند جان کری وزیر خارجه آمریکا در نامه ای به ظریف وزیر خارجه کشورمان در صدد ماست مالی کردن مصوبه کنگره آمریکا برآمد، اما نامه کری هیچ ضمانت اجرایی ندارد بلکه مصوبه کنگره و امضای اوباما پای آن است که اجرا خواهد شد.

این مصوبه برای این ضد ایران و نقض برجام است که ماده ۲۹ برجام را نقض کرده است این ماده می گوید؛ «اتحادیه اروپایی و دولت‌های عضو و همچنین ایالات ‌متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تأثیرگذاری خصمانه و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت‌آمیز این برجام خودداری خواهند کرد».

واکنش ایران همان ابتدا قابل توجه بود، ظریف وزیر خارجه این مصوبه را که به امضای اوباما هم رسیده نقض برجام اعلام کرد، عراقچی هم چنین واکنشی نشان داد اما نامه جان کری به ظریف، آنها را کمی نرم کرد.

ظریف در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه بلغارستان درباره اقدام کنگره آمریکا و نامه جان کری گفت: امیدواریم دولت آمریکا با تعهدی که داده است اجازه ندهد مانعی برای رفت و آمد به ایران ایجاد کن. وزیر امورخارجه آمریکا در نامه ای تعهد دولت آمریکا را اعلام کرد و امیدواریم این سنگ را که مخالفان بر سر راه انداخته اند، حرکت دهیم.

وزیر امور خارجه همچنین گفت: البته ما احتیاج داریم که اطمینان حاصل کنیم آمریکا تا چه حد به تعهد خود عمل می کند و از روش های مختلف این اطمینان را حاصل می کنیم که تعهدی که وزیر خارجه در نامه ارائه کرده است به اجرا بگذارد.

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان هم در پیام اینستاگرامی خود در واکنش به مصوبه کنگره آمریکا در اعمال محدودیت مسافرت بر کسانی که به ایران سفر می‌کنند و نامه جان کری به ظریف در مورد این مصوبه نوشت: «نامه آقای کری تعهد محکمی از سوی دولت آمریکا است مبنی بر اینکه از همه ابزارهای خود، حتی توقف اجرای قانون، استفاده خواهد کرد تا اجازه ندهد قانون جدید کنگره درخصوص ویزای ورود به آمریکا، اجرای موفقیت آمیز برجام و بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی آن را خدشه‌دار کند».

اما این تعهد محکم جان کری به ایران، با اقدامات بعدی آمریکا متزلزل شد. رأی دیوان عالی آمریکا به برداشت از اموال بلوکه شده ایران در آمریکا برای پرداخت غرامت به گروگان های این کشور در جریان تسخیر لانه جاسوسی و رأی به پرداخت غرامت به خاطر انفجار بمب در مقر نیروهای آمریکایی در بیروت و انفجار ساختمان خبری در عربستان، بار دیگر نشان داد که آمریکایی ها برای پول های بلوکه شده ایران در این کشور کیسه دوخته اند، ضمن این که تعهدات پیشین خود را هم زیر پا می گذارد.

شرح برداشت آمریکا از داریی های بلوکه شده ایران در ایالات متحده در گزارش تحلیلی که با عنوان «راهزنی آمریکایی ها در راه مذاکره با تهران؛یانکی ها 2 میلیارد دلار پول ایران را بالا کشیدند!»روز گذشته شنبه منتشر شد نوشته شده است.

بر اساس بیانیه الجزایر آمریکا پس از آزادی گروگان ها حق شکایت و پیگیری دریافت خسارت و غرامت را ندارد و این تعهد را در بیانیه الجزایر که در سال 1359 امضا شده، در آنجا داده است. اما نه تنها در این سال های گذشته بندهای بیانیه را اجرا نکرده بلکه به دشمنی ها و توطئه های خود علیه ایران افزوده است.

پس از مصوبه کنگره و تأیید اوباما بر ممنوعیت صدور ویزا برای ایرانی ها، طرح های ضد ایرانی دیگری در دستور کار نمایندگان کنگره قرار گرفت از جمله طرح دیگری علیه سپاه پاسداران و تلاش برای تحریم افرادی که با سپاه همکاری می کنند.

دقیق تر بخواهیم بگوییم نمایندگان کنگره آمریکا در حال بررسی ۲ طرح دیگر هستند که هدف، افزایش فشار اقتصادی بر سپاه پاسداران به بهانه «حمایت از تروریسم» و «نقض حقوق بشر» است.

این طرح اتباع ایالات متحده را از هرگونه معامله اقتصادی، همکاری و تراکنش مالی با سپاه پاسداران و شرکت‌های تحت مالکیت یا وابسته به سپاه ممنوع کرده است.

طرح موسوم به «قانون اجرا و بازنگری تحریم‌های سپاه پاسداران انقلاب ایران» هم به کنگره رفته و مراحل اولیه خود را طی می کند.

در این طرح سخت‌گیرانه، مسئول دفتر حسابرسی کنگره آمریکا ملزم شده است نهایتا ظرف 180 روز پس از نهایی شدن این قانون، گزارشی را به رئیس‌جمهور و کمیته‌های مربوطه در کنگره ارائه دهد.

در این گزارش وی باید دو گروه را مشخص کند، یک گروه «اتباع خارجی» که در لیست تحریم‌های آمریکا نیستند و گزارش شده است که «طی سه سال گذشته به سپاه پاسداران کمک مادی کرده‌اند یا مبادله مالی‌ای با آن داشته‌اند» و گروه دوم «اتباع خارجی» که در لیست تحریم‌های آمریکا نیستند و «گزارش شده است که طی سه سال گذشته تحت امر یا کنترل سپاه پاسداران انقلاب ایران بوده یا گزارش شده است که یک پوشش، عامل یا وابسته سپاه پاسداران انقلاب ایران بوده، از جمله افراد خارجی که افسران، مقامات یا کسانی که به آن‌ها دستور می‌دهند، جزو افسران، مقامات یا اشخاصی هستند که به نمایندگی از سپاه پاسداران یا پوشش‌ها، عوامل و وابستگان آن، عمل می‌کنند.»

تضعیف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران همیشه یکی از برنامه و اهداف آمریکا بوده است چرا که وجود چنین نیروی آرمانی و عقیدتی در ایران را مانعی سخت بر سر راه خود در منطقه و حتی در داخل می داند. به همین خاطر است که تلاش دارد هر طور شده سپاه را تضعیف و تخریب کند، اگر در برخی مواقع هم در داخل هجمه هایی علیه سپاه پاسداران می شود، بی ارتباط با اهداف آمریکا علیه سپاه نیست.

اکنون ایران به عنوان یک طرف مهم توافق هسته ای چه باید بکند؟ آنچه که از برجام توقع می رفت و می رود، به نظر می رسد محقق نشده و درصد تحقق آن هم ناچیز است. زمانی که حتی کارشناسان اقتصادی و سیاسی کشور اعتقاد داشتند دشمنی های آمریکا با برجام پایان نمی یابد و اقتصاد کشور هم تکانی نمی خورد، رفته رفته به این نتیجه می رسند آنهایی که اعتقاد داشتند چنین گشایش هایی خواهد شد. غافل از این که راهکار رونق اقتصادی در ایران چیز دیگری است و آن در بند بند اقتصاد مقاومتی تشریح شده است.

ضمن این که این مصوبات که اکنون هم به امضای اوباما رئیس جمهوری آمریکا می رسد، قطعاً در دوران رئیس جمهوری بعدی افزایش هم خواهد داشت و باید پس از پایان ریاست جمهوری اوباما در انتظار مصوبات خصمانه تری از سوی آمریکا علیه ایران باشیم که همگی ناقض برجام است.

حالا یا خود دولت آمریکا یا کنگره آمریکا با همراهی مخالفین برجام دست به یکی کرده اند تا برجام را ناکام بگذارند، یا این که لابی صهیونیستی که خود را مخالف توافق هسته ای معرفی می کند علیه برجام اقدام کرده است، تفاوتی نمی کند مهم این است که برجام نقض شده و باز هم می شود همانگونه که از سوی مقامات ارشد کشورمان هم پیش بینی می شد. رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند که نمی توان به آمریکا اعتماد و اطمینان کرد.

این بی اعتمادی خیلی وقت پیش ثابت شده بود اما اکنون دیگر نمی توان آن را کتمان کرد.نمی توان سر را مانند کبک زیر برف برد و نپذیرفت که رئیس جمهوری بعدی آمریکا به آسانی می تواند هر آنچه که اوباما مصوب کرده، از جمله توافق هسته ای با ایران را تعلیق یا حتی لغو کند.

در هر صورت با اقداماتی که آمریکایی ها علیه ایران و برجام انجام می دهند که حتی با ناخشنودی اروپا همراه بوده است؛ آژیر قرمز ناکامی در برجام به صدا درآمده، و به نظر هم می رسد این آمریکا خواهد بود که از چنین دستاوردی محروم می شود.