اردن جولانگاه فعالیت " موساد "

به گزارش خبرگزاری فارس، اردن در سال ۱۹۹۴ میلادی یک پیمان صلح (موسوم به وادی عربه) با رژیم صهیونیستی امضا کرد و پس از مصر دومین کشور عربی است که با رژیم صهیونیستی پیمان سازش دارد.

پس از امضای این توافقنامه، رژیم صهیونیستی از طریق سفارت خود در " امان " فعالیت‏های خود را در این کشور افزایش داد و اکنون سفارت این رژیم اشغالگر تبدیل به لانه جاسوسی برای مزدوران " موساد " شده است.

رژیم صهیونیستی از طریق سفارت خود در امان تلاش می‏کند تا نیروهای اردنی را در راستای اهدف خود جذب کند و نگاهی به فعالیت‏های این سفارتخانه پرده از اهداف شوم این رژیم بر می‏دارد.

به عنوان مثال، " یحیی عبیدات " نماینده پارلمان اردن در هنگام بررسی بودجه سال ۲۰۱۱ این کشور در صحن علنی پارلمان با افشاگری خود علیه فعالیت‏های موساد، همگان را غافلگیر کرد.

وی اعلام کرد که در طول خدمت نظامی خود در " پاریس "، رئیس سازمان موساد تلاش زیادی برای جذب وی کرده است.

این نماینده پارلمان گفت: رئیس موساد در جریان ریزترین و دقیق‏ترین تفاصیل خرید اسلحه اردن از روسیه قرار داشت و سعی کرد با به خدمت گرفتن بنده، دیگر اهداف خود را در اردن محقق سازد.

نمونه بعدی از فعالیت موساد در اردن، مربوط به طرح شکایت یک کارمند اردنی شاغل در سفارت رژیم صهیونیستی در اردن است.

یک کارمند زن اردنی در سفارت اسرائیل در امان از تدوین یک دادخواست قضایی علیه سفیر رژیم صهیونیستی و سایر کارمندان این سفارتخانه خبر داد.

وی اعلام کرد که اتهام این افراد ایجاد یک دفتر برای سرویس‌های جاسوسی اسرائیل " موساد " در داخل ساختمان سفارتخانه است.

در لایحه اتهام این افراد آمده است: " عقلة أبو زید " کارمند زن اردنی که در سفارت اسرائیل در امان کار می‌کرد، یک دادخواست قضایی علیه این سفارت تدوین کرده و طی آن اعلام کرده است که این سفارتخانه آزادی‌اش را محدود و او را به ربودن و آزار رساندن تهدید کرده است.

در این دادخواست که توسط دو وکیل به نام‌های " فایز شنیکات " و " شاکر العبادی " ارائه شده، آمده است: این کارمند که از ۱۹۹۹ در این سفارت اسرائیل در امان کار می‌کرد، ماه پیش از سوی نیروهای حراست در سفارتخانه مذکور در چارچوب تحقیقات برای اختلاس‌های مالی که به یک کارمند زن اسرائیلی در سفارت اسرائیل مربوط می‌شد، بازداشت شد.

بر اساس این دادخواست، نیروهای امنیتی سفارت این کارمند را به طبقه چهارم این سفارتخانه که در حالت عادی ورود و خروج به این طبقه ممنوع بود، منتقل کردند. این طبقه مختص نیروهای موساد بود. سپس این کارمند را برخلاف عرف و قوانین حقوق بشر مورد بازجویی قرار دادند و او را تهدید کردند که وی را خواهند ربود و به خارج از اردن و مرکز موساد در فلسطین اشغالی منتقل خواهند کرد. وی تا ۶ جولای گذشته تحت شدیدترین شکنجه‌های روحی و جسمی بوده است.

دادستان این پرونده اعلام کرد که بر اساس قانون اردن امکان محاکمه " دانیل نیفو " سفیر اسرائیلی در امان و ۵ اسرائیلی دیگر وجود ندارد زیرا این قانون اجازه محاکمه دیپلمات‌ها را نمی‌دهد.

اما وکلای مدافع این کارمند اردنی اعلام کردند: حتی اگر دادگاه مانع محاکمه سفیر و کادر سفارتخانه شود، قانون اردن این اجازه را به موکلشان می‌دهد که از نظر حقوقی موضوع جبران و غرامت آسیب‌های روانی وارد شده به خود را پیگیری کند.

البته از اکتوبر سال ۱۹۹۴ میلادی که میان اردن و رژیم صهیونیستی پیمان سازش امضا شد، این نخستین بار است که شکایتی علیه سفارت این رژیم در " امان " مطرح می‏شود.

همچنین یک شهروند اردنی در ماه جاری میلادی در قاهره به اتهام جاسوسی برای رژیم صهیونیستی دستگیر و برای بازجویی به دادستانی جنایی مصر تحویل داده شد.

تحقیقات دادستانی امنیت عالی مصر از بشار ابراهیم ابو زید، متهم اردنی پرده از حقایق خطرناکی برمیدارد که ابو زید طی تحقیقات به آنها اعتراف کرد.

از اعترافات بدست آمده از این جاسوس اردنی این‌گونه برمیآید که سازمان اطلاعات و جاسوسی رژیم صهیونیستی(موساد) از طریق سیم کارت‌های تلفن همراه اقدام به جاسوسی از تمام مکالمه‌های بین المللی و دستگاه‌های اینترنتی منطقه خاورمیانه و بویژه مصر، سوریه، عربستان، یمن، لیبی، الجزایر، ایران، لبنان و عراق میکند.

از تحقیقات صورت گرفته آشکار می شود که هنوز مصری‌ها در این شبکه که از دو سال پیش فعالیت خود را در مصر توسط ابوزید آغاز کرد، به دام نیفتاده‌اند.

افسران اطلاعاتی مصر موفق شدند، با تحت نظر قراردادن ابو زید دو شبکه جاسوسی را کشف کنند که از طریق شنود تماس‌های بین المللی برای موساد جاسوسی میکردند.

متهم اردنی که در کشور خودش و توسط سفارت رژیم صهیونیستی به خدمت گرفته شده در طول تحقیقات که روند آن را عبد المجید محمود، دادستان مصر شخصا برعهده دارد، اعتراف کرد که از دو سال پیش از طریق یک افسر سازمان اطلاعات اسرائیلی و پس از آشنایی با وی از طریق اینترنت به خدمت موساد درآمد.

از دیگر نمونه‏های فعالیت موساد در اردن، اقدام این سازمان جاسوسی به منظور ترور " خالد مشعل " رئیس دفتر سیاسی حماس در اردن است.

در سال ۱۹۹۷ میلادی، موساد از طریق سفارت رژیم صهیونیستی در امان کوشید تا خالد مشعل را ترور کند ولی موفق به این کار نشد.

در پی این ناکامی، ترور کنندگان بلافاصله به سفارت رژیم صهیونیستی در امان پناه بردند و پس از دخالت مستقیم " حسین بن طلال " پادشاه وقت اردن، این افراد بدون هرگونه مشکلی خاک اردن را ترک کردند.

یکی دیگر از فعالیت‏های موساد در اردن، آموزش نیروهای نظامی و امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین در خاک اردن است.

از آنجا که رژیم اردن امنیت لازم را برای نیروهای صهیونیستی فراهم می‏آورد، این کشور تبدیل به یکی از پایگاه‏های اصلی صهیونیست‏ها جهت آموزش نیروهای تشکیلات خودگردان شده است.

نظام اردن همچنین به طور علنی به همکاری با رژیم صهونیستی می‏پردازد که آخرین نمونه آن اطلاع دادن به این رژیم پیش از انفجارات شهر " ایلات " بود.

به همین دلیل، احزاب مخالف دولت، اتحادیه‏های صنفی و شهروندان اردنی همواره سفارت رژیم صهیونیستی در امان را به جاسوسی علیه اردن متهم می‏کنند و خواستار بستن این لانه جاسوسی در اردن شده اند.

در همین راستا، جبهه عمل اسلامی اردن(شاخه اخوان المسلمون) به عنوان بزرگ‏ترین طیف مخالف دولت در تاریخ ۲۲/۸ / ۲۰۱۱ با ارسال نامه ای به " معروف بخیت " نخست وزیر اردن ضمن محکوم کردن این اقدام، همکاری با صهیونیست‏ها را اقدامی بی شرمانه و ننگین توصیف کرد.

" حمزه منصور " دبیرکل جبهه عمل اسلامی در این نامه گفت: همکاری امنیتی با رژیم صهیونیستی کاملا محکوم شده است و این مساله خطری بزرگ برای اردن، فلسطین و امت عربی و اسلامی به شمار می‏رود.

این نامه می‏افزاید: هرگونه همکاری با رژیم صهیونیستی بویژه در زمینه‏های امنیتی سبب خواهد شد تا شکاف میان دولت و ملت اردن بیش از پیش شود و در مقطع کنونی چنین امری به هیچ وجه به صلاح کشور نیست.

حمزه منصور تصریح کرد: حکومت اردن باید نیروهای امنیتی خود را از ننگ ارتباط و همکاری با صهیونیست‏ها پاک کند و راهکارهای لازم را به منظور مقابله با چنین اقداماتی اتخاذ نماید.

البته رژیم صهیونیستی نیز با درک جایگاه اسلامگرایان نزد ملت، نسبت به افزایش نفوذ این طیف در جامعه اردن ابراز نگرانی کرده است.

همچنین بر اساس گزارشات سازمان جاسوسی موساد و برخی دستگاه‏های اطلاعاتی خارجی، رژیم صهیونیستی نسبت به بروز برخی تغییرات در مرزهای شرقی خود ابراز نگرانی کرده است.

بر اساس این گزارشات، جنبش اسلامگرای اردن خود را آماده تشکیل حکومت اسلامی در این کشور می‏کند و همین مساله سبب نگرانی صهیونیست‏ها شده و از همین رو این رژیم تصمیم گرفته توسط موساد، فعالیت‏های خود را در اردن افزایش دهد.

بر اساس اعلام یک منبع آگاه صهیونیستی، روابط دیپلماتیک اردن و رژیم صهیونیستی به دلیل فشارهای روز افزون گروه‏های مخالف رژیم صهیونیستی و مبارزان عادی سازی روابط با این رژیم در معرض تهدید قرار گرفته است.


بر اساس اعلام این منبع، خیزش ملت‏های عربی، رکود مذاکرات و تلاش‏های فلسطین جهت به رسمیت شمردن این کشور در سازمان ملل متحد در ماه آینده سبب افزایش دشمنی و فعالیت‏های مبارزه با عادی سازی با این رژیم شده است.

این منبع اسرائیلی همچنین تصریح کرد که مسئولان بلندپایه اسرائیلی با همتایان اردنی خود وارد مذاکره شده‌اند و از آنان خواسته‌اند تا بر اساس پیمان سازش با این رژیم، فعالیت‏های دیپلماتیک، اقتصادی، فرهنگی و بازگانی خود را با صهیونیست‏ها افزایش دهند.

البته احزاب و شهروندان اردنی نیز در برابر اقدامات نژادپرستانه رژیم صهیونیستی ساکت ننشسته‌اند و با انجام فعالیت‏های گوناگون خواستار قطع هرگونه همکاری با این رژیم جنایتکار شده اند.

به عنوان مثال، صدها تن از جوانان اردنی در ماه مبارک رمضان با حمله به سفارت این رژیم در امان و به آتش کشیدن پرچم آن، خواستار اخراج سفیر اسرائیل از کشورشان شدند.

همچنین فعالان ضد صهیونیستی اردن پس از امضای پیمان وادی عربه با تشکیل کمیته مبارزه با عادی سازی روابط اردن و رژیم صهیونیستی بسیار کوشیده‏اند تا از میزان حضور و فعالیت عناصر رژیم صهیونیستی در کشورشان بکاهند.

با وجود تمام فعالیت‏های ضد صهیونیستی احزاب و شهروندان اردنی، تا زمانی که حکومت این کشور از رژیم صهیونیستی حمایت می‏کند و به همکاری خود با این رژیم ادامه می‏دهد، این فعالیت‏ها راه به جایی نخواهد برد و درمانی مقطعی و سطحی برای درد جامعه به شمار می‏رود.