لوح هایی برای بی اثر کردن چشم های شور/ کافیست برخی با نگاه اعجاب به چیزی بنگرند!

به گزارش خبرنگار باشگاه جوانی برنا شاید درباره چشم زخم زیاد شنیده باشید که یک شخص با تعریف کردن از یک چیز باعثکن فیکون و نابود شدن آن می شود. حتی این موضوع دستمایه سریال های طنز تلویزیونی با عناوین مختلف مثل سق سیاه و غیره شده است.

درباره این موضوع مستندات محکمی وجود دارد که بدون شک از چشم زخم نمی توان چشم پوشید در میان افراد کوچه و خیابان علائم مختلفی وجود دارد که ترس از چشم زخم و راه های جلوگیری از آن را مورد استفاده قرار می دهند.

گوی های آبی رنگ که در وسط آن شکل چشم کشیده شده یا علائم دیگری که ممکن است صرفا جنبه من درآوردی داشته باشد و با مذهب و حتی فرهنگ ما سازگاری نداشته باشد.

بنا بر مشاهدات خبرنگار برنا به تازگی مواردی مشاهده شده که برای جلوگیری از چشم زخم لوح هایی به فروش می رسد که به گفته ارائه کننده این اثر با نصب آن(حتما باید اعتقاد قلبی به این لوح داشته باشید) بر روی دیوار، لوح از خود نوری ساطع می کند که علاوه بر جلوگیری از چشم زخم بر رزق و روزی افراد و امور بسیار دیگری تاثیر می گذارد.

برای دریافت این لوح ۵۱ هزار تومان دریافت می شود و همراه با آن مستندی دررابطه با تاثیرات آن بر روی افراد مختلف نشان داده می شود.

مرتضی حق شناس دکتری کلام اسلامی درباره راههای جلوگیری از چشم زخم به خبرنگار برنا گفت: آیه " و ان یکادالذین کفرو " که بر سر در خانه ها و در منازل به صورت قاب شده وجود دارد گاهی برای جلوگیری از چشم زخم به صورت شرعی است و مشکلی ندارد اما روش های غیر شرعی را نباید انتخاب و استفاده کرد.

گفتن آیه و ان یکاد و الله اکبر و بعضی از ذکرهایی این چنینی در جلوگیری از چشم زخم تاثیر بسزایی دارد. برای جلوگیری از چشم زخم باید از راه های موثر و مستند استفاده کرد.

به گزارش برنا تاثیر عوامل ماورایی در زندگی بشر باعثشده که افراد به دنبال راه هایی برای ارتباط درک و کنترل آنها بر روی زندگی خود باشند. این مدرس حوزه علمیه در مورد ماهیت چشم زخم و تاثیر آن در زندگی افراد به خبرنگار برنا می گوید: در متون دینی و تجربه های عینی چشم زخم وجود دارد ولی هر کاری را نمی توان به چشم زخم مربوط دانست در موارد مختلف به صورت صد در صد نمی توان درباره آن تصمیم گرفت و ممکن است به صورت اتفاقی حادثه ای پیش بیاید و چشم زخم نباشد.

حق شناس در رابطه با خرید و فروش اذکار مربوط به چشم زخم به برنا می گوید: بستگی دارد که چقدر مستند باشد حتی بعضی از علما این اذکار را می نویسند برای مثال برای کودکان تازه به دنیا آمده، ذکر به گردنشان آویزان می کنند اگر از همین روش های مرسوم و مورد استفاده از متون دینی باشد، قاعدتا نباید مشکلی داشته باشد

وی افزود: اما اگر کسی بخواهد بازار گرمی و برای خود مغازه باز کند و از این موارد سوء استفاده کند می تواند مشکل داشته باشد در کل بستگی به مدارک و متونی دارد که ارائه می شود. و این مساله که چقدر مستند است. به صورت صد در صد نمی توان درباره آنها حکم کرد.

نگاهی به روایات در خصوص چشم زخم
در حدیثى مى خوانیم: اسماء بنت عمیس خدمت پیامبر(ص) عرض کرد: گاه به فرزندان جعفر چشم مى‌زنند، آیا «رُقْیَه» اى براى آنها بگیرم. منظور از «رقیه» دعاهائى است که مى نویسند و افراد براى جلوگیرى از چشم زخم با خود نگه مى دارند و آن را «تعویذ» نیز مى گویند.

پیامبر(ص) فرمود: آرى، مانعى ندارد، اگر چیزى مى توانست بر قضا و قدر پیشى گیرد، چشم زدن بود!

و در حدیثدیگرى آمده است: امیر مؤمنان(ع) فرمود: پیامبر براى امام حسن و امام حسین «رُقْیَه» گرفت، و این دعا را خواند: أُعِیذُکُما بِکَلِماتِ التّامَّةِ وَ أَسْماءِ اللّهِ الْحُسْنَى کُلِّها عامَّةً، مِنْ شَرِّ السّامَّةِ وَ الْهامَّةِ، وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ عَیْن لامَّة، وَ مِنْ شَرِّ حاسِد إِذا حَسَدَ یعنی، شما را به تمام کلمات و اسماء حسناى خداوند، از شرّ مرگ، حیوانات موذى، و هر چشم بد، و حسود، آنگاه که حسد ورزد مى سپارم، سپس، پیامبر(صل) نگاهى به ما کرد و فرمود: این چنین حضرت ابراهیم(ع) براى اسماعیل و اسحاق تعویذ نمود.

در نهج البلاغه نیز آمده است: چشم زخم حق است و توسل به دعا براى دفع آن نیز حق است.

آیت الله مکارم شیرازی در تفسیر نمونه در خصوص چشم زخم می‌نویسند:
بسیارى از مردم معتقدند در بعضى از چشم ها، اثر مخصوصى است که، وقتى از روى اعجاب به چیزى بنگرند، ممکن است آن را از بین ببرد، یا درهم بشکند، و اگر انسان است، بیمار یا دیوانه کند.

این مسأله، از نظر عقلى امر محالى نیست، چه این که بسیارى از دانشمندان امروز معتقدند در بعضى از چشم ها، نیروى مغناطیسى خاصى نهفته شده، که کارائى زیادى دارد، حتى با تمرین و ممارست مى توان آن را پرورش داد، خواب مغناطیسى از طریق همین نیروى مغناطیسى چشم ها است.

در دنیائى که «اشعه لیزر» که شعاعى است نامرئى مى تواند کارى کند که از هیچ سلاح مخربى ساخته نیست، پذیرش وجود نیروئى در بعضى از چشم ها که از طریق امواج مخصوص، در طرف مقابل اثر بگذارد، چیز عجیبى نخواهد بود.

بسیارى نقل مى کنند با چشم خود افرادى را دیده اند که داراى این نیروى مرموز چشم بوده اند، و افراد یا حیوانات یا اشیائى را از طریق چشم زدن از کار انداخته اند. لذا، نه تنها نباید اصرارى در انکار این امور داشت، باید امکان وجود آن را از نظر عقل و علم پذیرفت. در روایات اسلامى نیز، تعبیرات مختلفى دیده مى شود، که وجود چنین امرى را اجمالاً تأئید مى کند.

ذکر این نکته لازم است که هیچ مانعى ندارد، این دعاها و توسل ها به فرمان خداوند جلوى تأثیر نیروى مرموز مغناطیسى چشم ها را بگیرد، همان گونه که دعاها در بسیارى از عوامل مخرب دیگر اثر مى گذارد و آنها را به فرمان خدا خنثى مى کند.

این نیز لازم به یادآورى است که قبول تأثیر چشم زخم به طور اجمال، به این معنى نیست که، به کارهاى خرافى و اعمال عوامانه در این گونه موارد پناه برده شود، که هم بر خلاف دستورات شرع است، و هم سبب شک و تردید افراد ناآگاه در اصل موضوع، همان گونه که آلوده شدن بسیارى از حقایق با خرافات، این تأثیر نامطلوب را در اذهان گذارده است.(۱)
۱. تفسیر نمونه، جلد ۲۴، صفحه ۴۳۱.