تصویر خندان محمود احمدی نژاد، یک بشکه نفت و اسکناس های دلار موضوع یک آگهی است که بر روی چند اتوبوس شهری نصب شده است.
آن چه این آگهی را قابل توجه تر می کند، متن هشدارآمیز آن است که نوشته: " هر روزی که دست روی دست می گذاریم، ایران منفعت می برد. "



به گزارش صراط نیوز این آگهی با لحنی دو پهلو برای اشاره کردن به منفعت بردن ایران، از کلمه " Killing " استفاده کرده است که معنی اصلی آن کشتن است.

برخلاف تصور اولیه، این آگهی به وسیله گروه های مخالف حکومت ایران سفارش داده نشده است بلکه به گروه های طرفدار انرژی های پاک تعلق دارد.

هدف از تهیه این آگهی، فشار بر کنگره برای تصویب طرحی است که کاربرد انرژی های پاک مانند نیروی باد را گسترش می دهد و به کارگیری انرژی های هیدروکربنی مانند نفت را محدود می کند.
سیاستگذاری بخش انرژی یکی از اولویت های داخلی باراک اوباماست.

در این حال، لحن دو پهلوی این آگهی و استفاده از ایران برای هشدار به مردم و کنگره ایالات متحده، ناخرسندی بخشی از جامعه ایرانی های آمریکا را به همراه داشته است.

لابی برای باد یا علیه ایران؟

شبکه ارزش های آمریکایی یک سازمان غیردولتی در آمریکاست که آگهی های احمدی نژاد به سفارش آن بر اتوبوس های واشنگتن نصب شده اند.


اریک ساپ، رئیس شبکه ارزش های آمریکایی می گوید این آگهی دوازدهمین آگهی این سازمان است که برای آگاهی بخشی عمومی درباره ضرورت تصویب طرح " انرژی و تغییرات آب و هوایی " منتشر شده است. ولی به نظر می رسد لابی پرقدرت یهودی در امریکا اهداف دیگری را از این نوع تبلیغات دنبال می کند.
این طرح به وسیله سناتور دموکرات، جان کری و سناتور مستقل، جو لیبرمن تهیه شده و مورد حمایت باراک اوباماست.

به گفته اریک ساپ، هدف از تهیه آگهی احمدی نژاد، اطلاع رسانی درباره ارتباط مصرف انرژی با امنیت ملی آمریکاست.

تریتا پارسی، رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا، این گونه تبلیغات را " غیرمسوولانه و خطرناک " می داند و آن را " بی احترامی " به جامعه ایرانی آمریکا می نامد.
آقای پارسی گفت: " اینها می خواستند یک جنجال و سر و صدا ایجاد کنند و به نظر ما این کار را به طور خطرناکی انجام دادند.

شبکه ارزش های آمریکایی در سایت خود می نویسد که هر روزی تصویب طرح " انرژی و تغییرات آب و هوایی " به عقب می افتد، یکصد میلیون دلار از محل وابستگی آمریکا به نفت خام عاید ایران می شود.

آگهی تلویزیونی مشابهی نیز از بعضی از شبکه ها پخش شده که یک سرباز جنگ عراق در آن هشدار می دهد که به ازای هر دلار افزایش بهای نفت خام، ایران به یک و نیم میلیارد دلار درآمد اضافی دست پیدا می کند که برای ارسال بمب های کنارجاده ای به عراق هزینه می کند.
به گزارش صراط منابع میانه رو ایرانی در آمریکا می گویند در شرایطی که روابط دو کشور روز به روز بدتر می شود و در واشنگتن بار دیگر زمزمه درگیری نظامی با ایران مطرح می شود، استفاده از این روش تبلیغاتی غیرمسوولانه و خطرناک است.

اریک ساپ در پاسخ می گوید پیام آگهی شبکه ارزش های آمریکایی، خطاب به مردم ایالات متحده بوده است و ربطی به جامعه ایرانی های آمریکا ندارد.

آقای ساپ گفت: " این آگهی بر نقش مردم آمریکا تاکید دارد… وابستگی بیش از حد آمریکا به مصرف نفت خام بی ثباتی سیاسی در جهان و تغییرات آب و هوایی را به همراه داشته است. "

او ادامه داد: " ما در این آگهی به طور عمدی از تصاویری استفاده کردیم که نشان می دهد تهدیدی که متوجه ماست، از محل حکومت های آزادی خواه و ضد آمریکایی است. "

به گفته او این آگهی از آن جهت که باعثتوجه مردم به خطرهای ادامه وابستگی به نفت خام برای امنیت ملی آمریکا شده، موفقیت آمیز بوده است.

شورای ملی ایرانیان آمریکا، نایاک، از شبکه ارزش های آمریکایی خواسته است با تمدید نکردن دوره پخش آگهی آقای احمدی نژاد، به این کار پایان دهد.

اين شورا معتقد است كه اگر قرار است ايران قدرت بگيرد نبايد احمدي نژاد قدرت داشته باشد !