تشکر زنگنه از قرارگاه خاتم

بیژن زنگنه امروز با اشاره به افتتاح رسمی فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی از سوی دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: سهم ساخت داخل در این فاز بیش از ٧� درصد است.

وی با بیان این که برای فرآورش گاز در پالایشگاههای پارس جنوبی دهها هزار فرآیند در این پالایشگاهها انجام می شود، اظهار کرد: امروز متخصصان صنعت نفت به توانایی بالایی در این زمینه رسیده اند.

زنگنه با قدردانی از تلاشهای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، شرکت نفت و گاز پارس و پیمانکاران اجرایی فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی افزود: از سال ٨٥ تاکنون با صرف هزینه ٦ میلیارد دلاری، زحمتهای زیادی در این پروژه کشیده شده است.

وی تاکید کرد: فازهای 15 و 16  در حالی در مدار تولید قرار می‌گیرد که متخصصان داخلی آن را در شرایط تحریم اجراء کرده‌اند.

وزیر نفت افزود: علاوه بر ساخت 70 درصد تجهیزات فازهای 15 و 16 در داخل کشور برای ساخت بسیاری از تجهیزات سر چاهی فازهای پارس جنوبی برنامه ریزی‌های لازم شده است.

زنگنه با بیان اینکه مصارف و خوراک صنایع پتروشیمی‌ها از محل فازهای 15 و 16 تامین می‌شود گفت: علاوه براین تولید میعانات گازی از این دو فاز، خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس و سیراف تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه روزانه حدود یک میلیون بشکه میعانات گازی در پارس جنوبی تولید می‌شود تصریح کرد: با برنامه ریزی‌های انجام شده تمامی تولیدات میعانات گازی در صنایع پایین دستی به فرآورده‌های مختلف تبدیل می‌شود.

وزیر نفت با اشاره به توسعه میدان‌های مشترک خاطرنشان کرد: امیدوارم با رفع تحریم‌ها که در روزهای آینده با توجه به نزدیک شدن به روز اجرای برجام با دسترسی بهتری به تجهیزات توسعه میدان‌های مشترک اجرا شود.