تامین کسری بودجه و یارانه با گرانی دلار

عیسی امامی در مورد افزایش قابل توجه نرخ دلار در  هفته های اخیر، اظهار داشت: یکی از منابع تامین ارز مورد نیاز کشور فروش نفت است. قیمت نفت و میزان فروش آن کاهش شدید داشت و این مساله در رابطه عرضه و تقاضای ارز تاثیر می گذارد. دولت نمی تواند پاسخگوی بازار باشد و این عامل سبب افزایش نرخ ارز بخصوص دلار شد.

وی بیان کرد: درآمدهای عمومی دولت کاهش یافته و باید منابع هدفمندی یارانه ها را هم تامین کند که طبیعی است بخواهد بخشی از منابع ارزی را به قیمت بالاتر بفروشد تا ابزاری برای تامین منابع مالی دولت باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: دولت به ناچار از این فرصت که قیمت دلار افزایش یافته، استفاده می کند. دولت پاسخ اقناع کننده ای درباره گرانی دلار ندارد که به مجلس بدهد و اصولا توضیحاتی ارائه می کنند که  جنبه توجیهی دارد.

امامی با بیان اینکه دولت نمی تواند در شرایط رکودی میزان درآمدهای مالیاتی را افزایش دهد، گفت: به نظر می رسد، ارز به ابزار تامین منابع برای دولت شده است.

وی ادامه داد: افزایش نرخ دلار در افزایش نرخ تورم بی تاثیر نیست و درآمدهای عمومی بودجه هم بر اساس پیش بینی ها محقق نشده است. اگر با این وضعیت حرکت کنیم خیلی نمی توان امیدوار بود حتی نسبت به سال 93  درامدها محقق شود و وضعیت خوبی در این بخش نداریم.

عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: دولت از افزایش نرخ ارز برای تامین مالی خود استفاده می کند که این راه درستی نیست و مسیر انحرافی است که اثر اقتصادی هم دارد و اولین اثر آن افزایش نرخ تورم است.