اما و اگر آزادسازی قیمت بنزین

هرچند سهم نفت در بودجه سال آینده به حدود یک‌چهارم رسیده باشد و قرار باشد سال آینده بیشتر بودجه کشور را از درآمدهای غیرنفتی تامین کنیم.

همان‌طور که منصور معظمی مشاور وزیر نفت نوید داد، بنگاه‌های اقتصادی در سال 95 بار بیشتری از درآمدهای کشور را باید به دوش بکشند؛ چراکه سهم درآمدهای ناشی از مالیات در سال آینده در قانون بودجه به بیشترین رقم خود رسیده و قرار است 85هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سال آینده سهم درآمدهای مالیاتی باشد.

 

اما کاهش نرخ نفت و کاسته شدن درآمدهای کشور، یک روی سکه است. روی دیگر آن بر می‌گردد به قیمت دیگر فرآورده‌ها که بنزین یکی از آنهاست. مطابق آخرین گزارش منتشر شده از اداره کل اوپک وزارت نفت قیمت بنزین طی روزهای اخیر در هر سه بازار آمریکا، اروپا و آسیا کاهش داشته است به طوری که یک هفته مانده به سال جدید میلادی هر بشکه بنزین در بازار سنگاپور به کمی بیش از 51 دلار رسید که نسبت به هفته قبل خود شاهد کاهش دو دلاری بوده است. گازوئیل نیز وضع بهتری نسبت به بنزین ندارد، چراکه این فرآورده نفتی در همین مدت با 9 سنت کاهش به 3/44 دلار برای هر بشکه قیمت پیدا کرده است.

 

سید‌حمید حسینی، عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی طی گفت‌وگویی که با جام‌جم انجام داد، گفت: کاهش قیمت نفت و به تبع آن پایین آمدن نرخ جهانی بنزین بهترین فرصت است تا قیمت بنزین آزادسازی شود.

وی در همین ارتباط افزود: هم اکنون نرخ بنزین سوپر در فوب خلیج فارس لیتری 1200تومان است که دقیقا به اندازه نرخ این بنزین در کشور است.

 

عضو هیات‌مدیره صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی کاهش قیمت جهانی بنزین را بهترین فرصت در کشور برای آزادسازی این فرآورده نفتی می‌داند تا از این به بعد نرخ بنزین آزادسازی شده باشد.

اما بیژن زنگنه، وزیر نفت نظر دیگری دارد. وی در همین ارتباط به خبرنگار جام‌جم گفت: ما نباید فقط نرخ بنزین را در بازارهای جهانی ملاک خود قرار دهیم. چراکه این کاهش قیمت برای فرآورده‌های دیگر همچون نفت کوره و گازوئیل رخ نداده است. وی افزود: هم اکنون گازوئیل را به جای لیتری 1200 تومان در داخل کشور لیتری 300 تومان می‌فروشیم.