تیم ملی والیبال ایران چگونه به المپیک ۲۰۱۶ صعود می‌کند؟

ترکیب تیم‌های حاضر در مسابقات انتخابی المپیک در ژاپن (اردیبهشت 1395) مشخص شد و تیم‌های ونزوئلا (تیم دوم آمریکای جنوبی)، کانادا (تیم دوم نورسکا)، فرانسه و لهستان (تیم‌های دوم و سوم اروپا)، ژاپن (میزبان) و ایران، استرالیا و چین (3 تیم برتر آسیا در رنکینگ جهانی) در توکیو با هم برای کسب 4 سهمیه المپیک تلاش می‌کنند.

طبق تصمیم فدراسیون جهانی والیبال،‌ تیم‌های اول، دوم و سوم این مسابقات به همراه بهترین تیم آسیایی راهی المپیک 2016 ریو می‌شوند که این موضوع شانس صعود کشورمان را افزایش می‌دهد. رقابت‌های انتخابی المپیک در ژاپن به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود تا نقش شانس و قرعه صفر باشد. با توجه به پیروزی‌شماری در این مسابقات برای رده‌بندی تیم‌ها، شاگردان لوزانو باید مقابل حریفان مستقیم و آسیایی خود یعنی ژاپن، استرالیا و چین به پیروزی برسند و مثل مسابقات جام جهانی مقابل کانادا ظاهر نشوند! اگر بازیکنان ایران انگیزه‌های خود را برای حضور در المپیک حفظ کنند و از نظر فنی آماده باشند،‌ فرانسه و لهستان تنها رقیبان آنها در توکیو خواهند بود.

رقابت بین تیم‌های فرانسه، لهستان، کانادا و ونزوئلا برای کسب یکی از عناوین اول تا سوم برای گرفتن سهمیه المپیک بسیار نزدیک خواهد بود که البته نتیجه محتمل صعود فرانسه و لهستان به المپیک است. اکثر کارشناسان و مسئولان فدراسیون والیبال، احتمال حضور ایران در المپیک 2016 ریو را از رقابت‌های ژاپن، بسیار بالا می‌دانند. شاگردان لوزانو برای رسیدن به المپیک باید حریفان آسیایی خود، ونزوئلا و کانادا را شکست دهند تا بدون اما و اگر و ست شماری طلسم حضور ایران در المپیک را بشکنند.

تا کنون تیم‌های برزیل، آمریکا، ایتالیا، کوبا، روسیه و آرژانتین حضور خود را در المپیک ریو قطعی کرده‌اند.