یکی از خطراتی که کشور را با تهدید رو به رو می کند بحث واردات است؛ وارداتی که به عقیده برخی کارشناسان بعنوان سم عمل می کند و چرخه اقتصاد کشور را با مشکل مواجه می کند. از همین رو با روی کار آمدن دولت یازدهم میزان واردات به کشور افزایش چشمگیری یافته و همین امر باعث رگود اقتصادی موجود در کشور شده است.

 با وجود اینکه هنوز تحریم ها که قرار بود دی ماه برداشته شوند هنوز برداشته نشده این خطر کشور را بیشتر تهدید خواهد کرد و بر عقیده کارشناسان اقتصادی کشور خطر افزایش واردات در پسابرجام به 100 میلیارد دلار خواهد رسید. بایستی در این جهت کارهای بسیاری صورت گیرد و واردات ما نباید در شرایط پس از تحریم ،حتی یک دلار افزایش پیدا کند اما می بینیم که هنوز تحریم ها برداشته نشده واردات آن هم از کشوری مثل امریکا نیز در حال انجام است.

با وجود ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از آمریکا، ۱۶ میلیون دلار برنج آذرماه امسال از آمریکا وارد شده است که یک منبع آگاه از احتمال توافق خرید برنج در قبال پول‌های بلوکه ایران در آمریکا خبر می‌دهد. این اقدام باعث آن شده تا داد برنجکاران سیروانی به صدا درآید و به این اقدام دولت معترض شوند.

واردات برنج خارجی خیانت به برنجکاران داخلی است

مرادپاشا ابو یکی از برنجکاران سیروان در گفتگو با خبرنگار سیروان نوین در واکنش به این اقدام دولت اظهار کرد: دولت با واردات برنج باعث فلج شدن برنجکاران و این خیانت نابخشودنی است که دولت در حق تولید داخلی به ویژه برنجکاران انجام می دهد.

وی اظهار کرد: کشاورزان زحمتکش علی رغم وجود همه مشکلات و مسایلی که پیش رو دارند و رویارویی با بحران خشکسالی امسال هم همانند سال های گذشته پر قدرت پای کار آمده اند و در انجام رسالت خود کوتاهی نمی کنند.

این برنجکار سیروانی از نیروی بالقوه زمین‌های کشاورزی این شهرستان برای برنج‌کاری گفت و خاطر نشان کرد: شهرستان سیروان جایگاه مناسبی برای کشت برنج است  که متاسفانه این سرمایه‌های داخلی نادیده گرفته می‌شوند بنابراین با واردات برنج از تولید‌کننده داخلی حمایت نشده و سرمایه‌های داخلی نادیده گرفته می‌شود.

ابو تاکید کرد: دولت بجای واردات برنج باید جدی‌تر از گذشته از بخش کشاورزی حمایت کند و امکانات و تسهیلات لازم برای برنج‌کاران را در اختیارشان قرار دهد تا وابسته به محصولات نا‌مرغوب خارجی نشویم.

تولید داخلی برنج را فدای واردات نکنیم

محمد مومنی یکی دیگر از برنجکاران سیروان با اشاره به بی توجهی دولت به تولیدات داخلی، اظهار کرد: شهرستان سیروان بعنوان قطب برنج استان ایلام سالانه بیش از هزار هکتار از اراضی آن، زیر کشت برنج رفته و به همین خاطر نقش بسازی در تولید برنج استان و حتی کشور دارد.

مومنی با بیان اینکه تولید داخلی برنج را فدای واردات نکنیم، عنوان کرد: متاسفانه به علت بی توجهی و عدم سرمایه گذاری دولت در بحث برنج شهرستان سیروان سال به سال شاهد کاهش سطح زیر کشت این محصول هستیم در حالی دولت بجای واردات برنج با سرمایه گذاری بر روی این محصول در سیروان و سایر مناطق شمالی کشور نیازی به هیچگونه واردات برنجی نخواهیم بود.

این کشاورز یکی از مشکلات کشاورزان را کم آبی ناشی از خشکسالی های اخبر دانست و بیان کرد: با وجود مشکلات کم آبی ولی بخش بسیار زیادی از آب کشاورزی این منطقه به دلیل کانال های خاکی هدر می رود که در صورتی دولت با سیمانی کردن این کانال ها می تواند علاوه بر هدر رفت آب باعث افزایش سطح زیر کشت برنج شود.

مومنی افزود: مسئولان دولتی تنها شعار می دهند، کاش بجای این همه برای واردات برنج در تلاش هستند به فکر رفع مشکلات کشاورزان باشند تا به خودکفایی رسیده و به  کشورهای بیگانه نیازمند نداشته نباشیم.

وی تصریح کرد: همیشه مشکلات گریبان‌گیر کشاورزانبه ویژه برنجکاران سیروان است ولی کمتر دیده می‌ شود که مسئولین به رسیدگی از آن گامی بردارند و اگر هم قدمی صورت گیرد برای مدت کوتاه است و باز هم دغدغه کشاورز آغاز می‌ شود

دولت باید حامی برنجکاران باشد

عارف نیازی، کشاورز اهل سیروان با انتقاد شدید از واردات برنج از آمریکا گفت: با توجه به اینکه مسئولان تاکید بر وارد نکردن کالا از آمریکا  می کنند، ولی ما شاهد واردکردن برنج از آمریکا به داخل کشور هستیم که همین موضوع ضربه بزرگی به کشاورزان سراسر کشور می‌زند.

وی تاکید کرد: دولت بجای واردات مشکل کشاورزان داخلی خود را رفع کند تا هم بحث تولید داخلی بهبود یابد هم مشکل بیکاری جوانان رفع شود.

نیازی ادامه داد: امروزه به علت خشکسالی و کم آبی بخش وسیعی از اراضی این شهرستان که مساعدترین منطقه برای کشت برنج است و در سال های نچندان دور نیز زیر کشت برنج می رفت امروز به دیم تبدیل شده اند و این درحالی است که رودخانه سیمره بدون هیچ استفاده ای از کنار آنها گذر می کند.

این کشاورز سیروانی با تاکید بر اینکه دولت باید حامی برنجکاران باشد، خاطرنشان کرد: دولت بجای واردات برنج و خارج شدن ارز از کشور با احداث پمپاژ انتقال آب بر روی این روخانه می تواند صدها هکتار از اراضی این شهرستان را زیر کشت برنج برده و به تبع آنها زمینه اشتغال  صدها خانوار را فراهم سازد.

وی یادآور شد: درحال حاضر به علت واردات بی رویه برنج، بازار از برنج‌های بی کیفیت اشباع شده که نتیجه این وضعیت ضربه به تولید و تهدید سلامت و امنیت غذایی مردم است.

نیازی اظهار کرد: برنج خارجی درشت دانه، و ارزان‌تر از محصول ما در بازار است و خریدار هم دارد، اما از نظر طعم و بو هیچ‌گاه قابل رقابت با برنج‌های داخلی نیست و ما کشاورزان حامی نداریم و از سوی دولت حمایت نمی‌شویم.

دولت، آفت مزارع برنج ایلام نشود

با توجه به نیاز و خواسته های کشاورزان سیروانی و نیز توجه به تولیدات کشاورزی در داخل کشور و به خصوص استان ایلام در زمینه کشت برنج بهتر است دولت با یک نگاه باز به سمت حمایت از کشاورزان برآیید نه آنکه با اعمال این گونه اقدامات زحمات شبانه روزی این قشراز جامعه را نادیده گرفته و هم چون آفت برنج تهیه شده از مرازع کشور را نابود و حال کشاورزان را مریض کند.