در حالی که کند شدن رشد اقتصادی در چین امیدهای سرمایه گذاران برای افزایش تقاضا برای نفت در سال جاری را بر باد داده و تجار بیش از گذشته هرگونه ترمیم قیمت در کوتاه مدت را بعید می دانند، قیمت نفت امروز برای ششمین جلسه متوالی کاهش یافت و به پایین ترین رقم ها در حدود 12 سال گذشته رسید.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 47 سنت کاهش به 33 دلار و 8 سنت رسید، و 15 درصد در یک هفته کاهش داشت. قیمت نفت خام آمریکا نیز با 52 سنت افت به 32 دلار و 64 سنت رسید.

تحلیلگران با اشاره به کند شدن رشد اقتصادی چین که ناشی از کاهش ارزش یوان و دو مرتبه اختلال در بازارهای بورس این کشور در هفته گذشته بوده، از آن به عنوان دلیل اصلی کاهش قیمت نفت و کالاهای دیگر یاد کردند.

روز دوشنبه، بازارهای چین بار دیگر دچار اشفتگی شد. ارز شاخص بلو چیپ 5 درصد دیگر کاهش یافت. نرخ بهره برای یوان در بیرون از چین نیز در جلسه گذشته حدود 40 درصد افزایش یافته بود.

دیوید هافتون، از موسسه پی وی ام اویل اسوسیتس در یادداشتی نوشت: «اگر اگر وضعیت اقتصاد جهان در بقیه سال هم مثل هفته نخست باشد، یک سال پرنوسان و بسیار شکننده را در پیش خواهیم داشت. هفته با یک نشانه بد آغاز شد و با یک نشانه خوب پایان یافت، اما واکنش بازار برای هر دو یک سان بود. فروش و فروش و فروش.»

بانک مورگان استنلی روز دوشنبه اعلام کرد که رسیدن قیمت نفت به بشکه ای 20 دلار گزینه ای محتمل است، به خصوص اگر ارزش دلار در برابر سایر ارزها افزایش بیشتری پیدا کند. «کاهش 15 درصدی ارزش یوان به تنهایی می تواند قیمت نفت را به کانال 20 دلاری وارد کند.»

کاهش قیمت های روز دوشنبه پس از آن صورت می کیرد که قمیت هر دو شاخص نفتی در هفته گذشته بیش از 10 درصد افت داشت.