هاشمی رفسنجانی از یک خبرگزاری شکایت کرد

دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی با امضای محسن هاشمی خبری به شرح زیر برای خبرگزاری تسنیم ارسال کرد:

"دفترآیت الله هاشمی رفسنجانی از تسنیم و رسانه های همسو بدلیل نشر اکاذیب، افترا و جعل شکایت کرد

پیرو انتشار خبری توسط خبرگزاری تسنیم (وابسته به یکی از نهادهای خاص)  در انتشار اکاذیب، افترا و جعل نسبت به دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی در رابطه با نقش این دفتر در دریافت وام توسط فردی، شکایتی علیه تسنیم و رسانه های همسو در دستگاه قضایی ثبت گردید.

این در حالی است که در جوابیه پیشین دفترآیت الله هاشمی رفسنجانی تصریح شده بود ، موسسه نشرآثار آیت اله هاشمی رفسنجانی جعلی بوده و اگر بنا به توصیه این موسسه، وامی توسط بانک ملی، در دولت قبل پرداخته شده است، اقدامی دیگر در جهت تخریب آیت هاشمی الله صورت گرفته است، مسئولان دولت گذشته در بانک ملی و اداره ثبت شرکتها و سایر نهادها باید پاسخگو بوده وتحت پیگرد قرار بگیرند. انتظار می رود دستگاههای نظارتی این موضوع را در مورد بررسی قرار دهند که چگونه در دولت گذشته و در اوج تخریب آیت الله هاشمی رفسنجانی، بانک دولتی واداره ثبت شرکتها اقدام به تخلفات متعددی با پوشش نام آیت الله هاشمی رفسنجانی نموده اند واگر به عنوان فرد دیگری از مسئولان ارشد نظام نیز این جعل و سواستفاده صورت می گرفت آیا مورد تعقیب وبرخورد قرار نمی گرفت؟

در هرصورت مفاد منتشر شده توسط رسانه های تخریبگر مبنی برنقش این دفتر، در تصویب هرگونه وام و دریافت آن مصداق روشن نشراکاذیب، افترا  وجعل می باشد که بلافاصله شکایتی علیه این منتشرکنندگان خبر، در دستگاه قضایی ثبت گردیده است و انتظار می رود مدعی العموم که قطعا به مفاد این پرونده اشراف کامل دارد به شعارهای دستگاه قضایی مبنی بر برخورد با اقدامات غیرقانونی در آستانه انتخابات عمل نماید ومتخلفان این پرونده را هم به جهت رانتخواری وهم به جهت توطئه علیه آیت الله هاشمی رفسنجانی مورد پیگرد قرار دهد."

توضیحات تسنیم:

فردی به نام "م.م.ا" با نام "مؤسسه تنظیم، حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی" در سال 86 وام میلیاردی از بانک ملی گرفته و هنوز پس نداده که بخشی از اسناد آن در خبرگزاری تسنیم منتشر شده است. توضیحات امروز دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی نشان می دهد که ظاهراً دفتر وی از این رانتخواری میلیاردی تا قبل از انتشار خبر تسنیم اطلاعی نداشته است. بنابراین به نظر می رسد دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی باید از خبرگزاری تسنیم به دلیل روشنگری در خصوص رانتخواری با اسم "مؤسسه تنظیم، حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی" تشکر و قدردانی و از متخلفان و رانتخوارانی که به اسم آقای هاشمی کلاه‌برداری کردند، شکایت می کرد. ولی با کمال تعجب شاهدیم که دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی از خبرگزاری تسنیم شکایت کرده و بدون اعلام شکایت از رانتخواران این پرونده، پیگیری متهمان این پرونده را به دستگاه قضایی سپرده است.

خبرگزاری تسنیم بخشی از مستندات تخلف میلیاردی با نام موسسه نشر آثار آیت الله هاشمی رفسنجانی را منتشر کرده که در صورت لزوم به همراه دیگر مستنداتی که در اختیار دارد، به دادگاه ارائه خواهد کرد. همچنین خبرگزاری تسنیم حق خود را در پیگیری اتهام جعل سند از سوی دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی محفوظ می داند.

اصل ماجرا چیست؟

گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم هفته پیش خبر داده بود: " موسسه نشر آثار هاشمی رفسنجانی با عاملیت آقای "م.م.ا." از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در سال 86 مبلغ 5.2میلیارد تومان وام بانکی بدون وثیقه از بانک ملی گرفته که با گذشت 8 سال هنوز بازپرداخت نشده و پرونده در دیوان محاسبات هم مورد بررسی قرار گرفته است".

بر اساس این گزارش، آقای "م.م.ا." که از اساتید دانشگاه آزاد و مدیرمسئول یکی از روزنامه‌های توقیف‌شده اصلاح‌طلب است، طی کمتر از شش ماه در سال 86 طی پنج فقره مبلغ 5.2 میلیارد تومان تسهیلات بانکی از بزرگ‌ترین بانک دولتی کشور قبل از ترهین هرگونه وثیقه‌ای دریافت می‌کند که هنوز بازپرداخت نکرده است، این در حالی است که طبق اسناد موجود قرار بود این تسهیلات طی یک سال بازپرداخت گردد.

با بررسی‌هایی در خصوص دلایل پرداخت وام بدون وثیقه به این چهره شاخص اصلاح‌طلب شده، دریافتیم که تسهیلات به این فرد با درخواست مؤسسه تنظیم، حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی پرداخت شده است.

در یکی از این 5 فقره تسهیلات که مبلغ 1.5 میلیارد تومان در سال 86 پرداخت شده و هنوز اقساط آن بازپرداخت نگردیده است، بنا به درخواست مؤسسه تنظیم، حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، اداره امور شعب مرکز تهران بانک ملی ایران طی نامه‌ای با این درخواست موافقت کرده است.

در نامه اداره امور شعب مرکز تهران بانک ملی آمده است: "عطف به نامه شماره 2752 مورخ 86.8.6 اعلام می‌دارد پیشنهاد شعبه در جلسه مورخ 86.8.6 کمیته معاملات و تسهیلات مالی این اداره مطرح و با اعطای مبلغ پانزده میلیارد ریال تسهیلات به مؤسسه تنظیم، حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در قالب عقد فروش اقساطی به‌منظور خرید مواد اولیه مورد نیاز به‌مدت نه ماه بازپرداخت اقساط در یک قسط با ملحوظ نمودن نرخ سود طبق تعرفه در قبال 30% غیرمنقول ارزنده، سهل البیع و بلامعارض (حداکثر ظرف مدت سه ماه) مابقی اخذ سفته تضمینی به‌امضای مؤسسه به ظهرنویسی آقای دکتر م.م.الف. با رعایت کلیه ضوابط و دستورالعملهای صادره موافقت به عمل آمد".

بر اساس محاسبات کارشناسی، در حالی که این فرد با مشارکت مؤسسه تنظیم، حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال 86 مبلغ 5.2 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده و اقساط آن را بازپرداخت نکرده است، با احتساب مالیات بر ارزش افزوده این پول در 8 سال گذشته، حداقل 15.2 میلیارد تومان فقط بابت اصل پول و مالیات به دولت بدهکار است که هنوز پرداخت نکرده است.

دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی هفته پیش در واکنش به خبر "رانت‌خواری میلیاردی دفتر هاشمی رفسنجانی و اقساطی که 8 سال پرداخت نشد" جوابیه‌ای با امضای محسن هاشمی رئیس هیئت مدیره دفتر نشر معارف انقلاب به‌شرح زیر منتشر کرد:

"در آستانه انتخابات مجلس خبرگان، جریان تخریبی علیه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، پس از آنکه از اقدامات قبلی خود در تخریب ایشان نتیجه معکوس گرفت، در تازه‌ترین اقدام، به جعل روی آورده و مدعی گردیده: دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله هاشمی، اقدام به معرفی فردی جهت دریافت میلیاردی و وام مذکور را با آن فرد تقسیم نموده است! در حالی که چنین موضوعی به‌طور مطلق بی‌اساس بوده، نه فردی معرفی شده است و نه این دفتر وامی را دریافت کرده است.

متأسفانه ضعف فکری تخریب‌گران در حدی است، که بدون آگاهی از اینکه دفتری به این نام وجود خارجی ندارد، اقدام به جعل مطلب علیه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نموده‌اند.

این دفتر جهت آگاهی افکار عمومی اعلام می‌نماید، آثار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شامل خاطرات، خطبه‌های نماز جمعه و ... توسط "دفتر نشر معارف انقلاب" تدوین و منتشر می‌گردد و جعل عنوان "دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله هاشمی رفسنجانی" علاوه بر آنکه پیامد حقوقی دارد، موجب وهن تخریب‌گران در انجام اقدامات ناجوانمردانه خود می‌شود و قطعاً جاعلان مورد پیگرد قضایی قرار خواهند گرفت.

شایان ذکر است که دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، و کلیه مراکز و سازمان‌های منسوب به ایشان، هیچ شخص حقیقی و حقوقی را جهت دریافت وام به سیستم بانکی معرفی ننموده‌اند".

خبرگزاری تسنیم پس از ارسال جوابیه دفتر هاشمی رفسنجانی پاسخی به‌شرح زیر داده بود:

"دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی در جوابیه این خبر بدون ارائه توضیحات مستند و مستدل در رد محتوای سند مذکور، با سیاسی و انتخاباتی خواندن این خبر که رویه اخیر جریان سیاسی اصلاح‌طلب و آقای هاشمی در رد اظهارات منتقدین شده است، خبرگزاری تسنیم را به جعل سند متهم کرده است که البته این خبرگزاری حق خود را در پیگیری این اتهام محفوظ می‌داند.

البته جعلی خواندن عنوان "مؤسسه تنظیم، حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی" از سوی دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی، علی‌رغم سند رسمی بانک ملی که در آن عنوان "مؤسسه تنظیم، حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی" تصریح شده است، می‌تواند اتهام جعل عنوان را به بانک ملی یا گیرندگان تسهیلات نسبت دهد که خبرگزاری تسنیم به این موضوع ورود نمی‌کند.

کسب اطلاعات جدید از بررسی پرونده تسهیلات معوق آقای "م.م.ا." با موضوع درخواست "مؤسسه تنظیم، حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی" در دیوان محاسبات کشور نشان می‌دهد این پرونده به‌شماره 1045/91 در تاریخ 17 شهریور 94 توسط هیئت سوم مستشاری رسیدگی شده که موضوع رسیدگی، اعطای تسهیلات به شخص حقیقی منتسب به مقامات و معوق ماندن وصول آن با گذشت 8 سال و دستگاه اجرایی هم بانک ملی ایران بوده است.

در گردش‌کار این پرونده تصریح شده است، این پرونده طی دادخواست شماره 27/324/7 مورخ 29 آذر 93 دادستان با معرفی سه خوانده از مسئولین شعبه فخر رازی و اداره امور شعب مرکزی با این موضوع که به شخصی به‌نام "م.م.ا." از حزب مردم ساوه، مؤسسه تنظیم، حفظ و نشر آثار آیت الله هاشمی رفسنجانی و مؤسسه نشریه گلها در سال 1386 به‌مبلغ 125 میلیارد ریال وام پرداخت کرده‌اند و اقدامی برای وصول آن به عمل نیاورده‌اند، به هیئت واصل شده است.

در بخشی از رأی هیئت سوم مستشاری دیوان محاسبات کشور که در تاریخ 29 شهریور سال جاری صادر شده، آمده است: "به‌دلالت اوراق پرونده مسئولان وقت شعب فخر رازی و خیابان انقلاب بانک ملی ایران طی سنوات 1385 تا 1386 وفق مندرجات جدول، به‌دفعات و بدون رعایت موازین قانونی لازم‌الاجرا مبادرت به اعطای تسهیلات به فردی به‌نام "م.م.ا." تحت عناوینی چون مؤسسه تنظیم، حفظ و نشر آثار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، مؤسسه حزب مردم‌ ساوه و نشریه گل‌های ساوه نموده‌اند که تاکنون از پرداخت آن امتناع نموده و علی‌رغم آنکه جمع مبلغ پرداختی به وی تا پایان سال 91 همراه با سود متعلقه به‌میزان 125.926.888.200 ریال بوده، متولیان بانک تاکنون اقدامی برای وصول مطالبات بانک به عمل نیاورده‌اند".

علی‌رغم اینکه محکومین این پرونده از تاریخ صدور رأی یعنی 29 شهریور سال 94 به‌مدت 20 روز فرصت اعتراض به این رأی را داشتند، ولی اعتراضی به دیوان محاسبات کشور اعلام نشده است.

همچنین قابل ذکر است، رأی دیوان محاسبات به‌تازگی صادر شده و سیاسی و انتخاباتی خواندن انتشار این خبر هیچ توجیهی ندارد، بنابراین به نظر می‌رسد، انتخاباتی خواندن تمام نقدهای رسانه‌ای از سوی جریان اصلاح‌طلب و کارگزاران، شگرد جدید آنها برای فرار از پاسخگویی شده است".

اسناد جدید از جزئیات رانت‌خواری میلیاردی با نام مؤسسه نشر آثار هاشمی رفسنجانی

با گذشت 5 روز از انتشار اخبار این رانت‌خواری و پاسخ دفتر آقای هاشمی رفسنجانی، به اسناد تازه‌ای از جزئیات ثبت مؤسسه تنظیم، حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در روزنامه رسمی کشور دست یافتیم که نشان می‌دهد این مؤسسه در تاریخ 3 مهرماه سال 1386 تحت شماره 21591 در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری ثبت شده که آگهی آن در روزنامه رسمی هم چاپ شده است. یک ماه پس از ثبت شرکت، مؤسسین آن اقدام به دریافت تسهیلات میلیاردی از بانک ملی با نام مؤسسه کرده‌اند، و در تاریخ 14 اسفند سال 1387 بر اساس تصمیم مجمع عمومی فوق العاده شرکت، نام مؤسسه از "مؤسسه تنظیم، حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی" به "مؤسسه تنظیم، حفظ و نشر آثار و ارزشهای انقلاب اسلامی" تغییر کرده است.

اسناد روزنامه رسمی به‌شرح زیر منتشر می‌شود: