ایران شکایت خود از روسیه را پس گرفت

به نقل از اسپوتنیک، معاون نخست وزیر روسیه امروز اعلام کرد ایران شکایت خود در زمینه عدم ارسال سامانه های پدافند هوایی اس-۳۰۰ را پس گرفته است.

«دیمیتری روگوزین» معاون نخست وزیر روسیه امروز در این باره گفت: ارسال سامانه های پدافند هوایی اس-۳۰۰ به ایران بر اساس قراردادی بود که سال گذشته به امضاء رسید.

وی ادامه داد: ارسال این موشک ها زمانی که هزینه های مربوط به آن دریافت شود، آغاز خواهد شد. البته اعتبار مربوطه پیشتر به نهادهای مرتبطِ روسی انتقال یافته است و لذا این قرارداد هم اکنون مراحل اجرایی شدن خود را سپری می کند.

روگوزین در ادامه با تأکید بر اینکه ایران نیز شکایت پیشین خود از روسیه مبنی بر عدم ارسال سامانه ها به این کشور را پس گرفته است، خاط نشان کرد: ما در حال اطمینان یافتن از پس گرفتن شکایت ایران علیه روسیه هستیم.

قرارداد تحویل سامانه پیشرفته دفاع موشکی اس-۳۰۰ به ایران در سال ۲۰۰۷ منعقد شد. بر اساس این قرارداد، مسکو متعهد شده بود که ۵ سامانه دفاع موشکی میان برد اس – ۳۰۰ به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار به ایران بفروشد. اما برنامه تحویل این موشک ها در سال ۲۰۱۰ و به بهانه اعمال تحریم های سازمان ملل متحد لغو شد.

در واکنش به این اقدام، ایران با درخواست غرامت ۴ میلیارد دلاری از روسیه، به دیوان بین‌المللی داوری در ژنو شکایت کرد تا این که روز دوشنبه ۱۳ آوریل سال ۲۰۱۵ «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، با امضای حکمی ممنوعیت تحویل سامانه‌های موشکی زمین به هوای اس-۳۰۰ به ایران را لغو کرد.