خواسته شهید کاظمی در وصیت نامه اش

امروز هواپیمای جت دو موتوره فالکن نیروی هوایی سپاه با خلبانی سرتیپ پاسدار کروندی که خود هم فرمانده پایگاه هوایی قدر تهران و هم استاد خلبان با بیش از دو هزار ساعت پرواز بود از تهران به مقصد ارومیه عازم می ‌شود و در نزدیکی فرودگاه ارومیه موقع باز کردن چرخ های هواپیما به برج اطلاع می ‌دهد چرخ های هواپیما باز نمی ‌شود و از فرودگاه برای بازگشت به تهران اجازه می ‌گیرد. هواپیما فاصله زیادی از باند فرودگاه نگرفته بوده که خلبان به برج اطلاع می‌ دهد که هر دو موتور هواپیما از کار افتاده است و بعد از آن صدای خلبان قطع شده و هواپیما سقوط می ‌کند و هر 11 سرنشین هواپیما به شهادت می ‌رسند. اینها اظهارات سردار سید یحیی رحیم صفوی فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در یک گفتگوی خبری در روز 19 دی ماه 84 اعلام می شود.

در کنار شهید احمد کاظمی فرمانده نیروی زمینی سپاه 10 نفر دیگر از فرماندهان این نیرو به فیض شهادت می رسند. سردار شاهمرادی معروف به حنیف، معاون اطلاعات نیروی زمینی سپاه، سردار سعید مهتدی جعفری فرمانده لشکر مکانیزه 27 محمد رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم، سعید سلیمانی معاون عملیات نیروی زمینی سپاه، سردار صفدر رشادی معاون طرح و برنامه نیروی زمینی سپاه، سردار غلامرضا یزدانی فرمانده توپخانه نیروی زمینی سپاه، سردار سرتیپ کروندی فرمانده پایگاه هواپی قدر نیروی هوایی سپاه و خلبان اول، سرتیپ احمد الهام ‌نژاد که خلبان دوم و فرمانده دانشکده هوایی سپاه بوده و همچنین سرهنگ بصیری مسئول فنی پرواز و سرهنگ آذین‌ پور رئیس دفتر نیروی زمینی سپاه از جمله شهدای این حادثه تلخ محسوب می شوند.

احمد کاظمی یک شب پیش از پرواز 232 از همراه نشدنش با یاران شهید خود حسرت می خورد و می گوید: «شهدا خیلی به گردن ما حق دارند، باید تلاش زیادی کنیم باید در اردوهای راهیان نور از همه شهدا (ارتش، سپاه، بسیج) بگویید، از خودتان نگویید از دیگران بگویید. از نیروی هوایی ارتش از هوانیروز ارتش، از شهدای ارتش و جهاد بگویید.»

سردار مسعود جزایری سخنگوی وقت سپاه نیز در اعلام دلیل سقوط هواپیما اعلام می کند: «هواپیمای جت فالکن از جمله هواپیماهای کوچک مسافر بری و مجهز به امکانات رفاهی برای مسافران است که در کشورهای مختلف مورد استفاده مقامات و مدیران ارشد شرکت ها قرار می گیرد و سپاه پاسداران نیز از این هواپیما برای حمل و نقل فرماندهان ارشد خود استفاده می کرده است.»

جزایری علت اصلی سقوط هواپیما را که موجب از کار افتادن موتورها شده، تمام شدن بنزین عنوان می کند و می گوید: «این هواپیما که از مقصد تهران به سمت اورمیه در حال پرواز برای انجام ماموریت بوده و قصد فرود در فرودگاه اورمیه داشته  به علت شرایط جوی نتوانسته فرود بیاید. علت اصلی سقوط هواپیما تمام شدن بنزین هواپیما و شرایط بد جوی بوده که سبب شده تا هواپیما بیش از حد معمول بنزین مصرف کند و لذا هنگام فرود اضطراری با کمبود بنزین مواجه شده و در 7 کیلومتری امام زاده‌ سقوط کرد.»

اما یکی از سخت ترین مسائل مربوط به سقوط فالکن 232 وجود فیلم و صوت آخرین لحظات حیات شهدای نیروی زمینی و هوایی سپاه است. صدای شهید کاظمی و بخشی از صدای شهید اسدی، راننده شهید کاظمی، تا حدودی می تواند فضای روحی حاکم بر این شهدا را در لحظه سقوط نمایش دهد. «بسم الله الرحمن الرحیم، ساعت -ده - و نُه و سی و پنج دقیه است. حدود یک ساعت و سی دقیقه است رو آسمونیم، موتور نداریم و با سلام و صلوات ایشاالله میریم می شینیم ارومیه و ایشاالله که به خیر بگذره، اشهد أن لا اله الا الله و اشهد أن محمد رسول الله. یکی از حاضرین: صلوات بفرستین (صلوات دسته جمعی) اللهم صلی علی محمد و آل محمد.

مجددا صدای حاج احمد به گوش می رسد: یا علی ابن ابی طالب، یا علی ابن ابی طالب، یا حسین.»

در واقع موسس لشکر 8 نجف با رمز یا علی بن ابیطالب به ملاقات خداوند می رود. شهید کاظمی در بخشی از وصیت نامه خود نوشته است: «خداوندا فقط می‌ خواهم شهید شوم شهید در راه تو. خدایا مرا بپذیر و در جمع شهدا قرار بده. خداوندا روزی شهادت می‌ خواهم که از همه چیز خبری هست الا شهادت. ولی خداوندا تو صاحب همه چیز و همه کس هستی و قادر توانایی، ای خداوند کریم و رحیم و بخشنده، تو کرمی کن، لطفی بفرما، مرا شهید راه خودت قرار ده.»